Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske


telemarkfiskern
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg måtte kutte av fortommen til fluestanga mi for litt siden på grunn av at jeg hadde fått en surr på snøre. Jeg er relativt ny når det kommer til fluefiske, så jeg lurer på hvordan jeg kan få tak i ny en? Kan man rett og slett bare dra på en fiskebutikk å kjøpe en fortom, eller kan man bruke vanlig sluksnøre som fortom til fluestanga. Jeg skal også bruke stanga mest i saltvann så da lurer jeg på om jeg skal ha synkesnøre eller flytesnøre også (deres foretrukkede). Og hvor lang fortom syntes dere jeg skal ha? Bruker en stang på 3-4 meter. Noe rundt der.

Lurer også på om hva slags fluer jeg burde bruke (farger). 

Hvis dere også har noen tips til en amatør så er det bare å slenge det på :D

Mvh. Telemarkfiskern

Endret av telemarkfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har du en tapert fortom som er festet i fluelinen enten med løkke eller med nåleknute. I enden av den taperte fortomen er det en spiss som er vanlig mono i egnet tykkelse. En skikkelig fiskebutikk vil være behjelpelig med å gi deg det du skal ha og vise deg hvordan det skal festes.

Er det løkke i enden av fluesnøret ditt er det enkelt. Da kjøper du noen pakker med ferdige fortomer og en rull mono på 0,20-0,25mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha gjort det, men imorgen så har jeg et ganske stramt tidsskjema. Så hadde foretrukket om noen kunne brukt et par minutter og forklart meg fort hvordan det skal gjøres, bare en grov "skisse" så jeg kan kjøpe inn og utføre det selv. 

Eller om man isåfall bare kan kjøpe en hel fortomdel som man bare knyter på og kan bruke derifra? 

Endret av telemarkfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som BAN skriver: Du kjøper en ferdigtapert fortom, f.eks 2X. Dersom fluelina de har løkke så lager du en løkkeknyte på fortommen (den tykke delen) og setter sammen line og fortom løkke-i løkke. Dersom fluelina ikke har løkke så kan du bruke nåleknute e.l for å knyte sammen fluesnøre og fortom. Du kan også knyte en løkke på fluesnøret først for å få løkke-i løkke som gir enkle fortomsskift i fremtiden.

Du kjøper også som BAN skriver litt ekstra fortom på spole (ikke ferdig-tapert) som du kan skjøte på den ferditgtaperte fortommen med. på den måten sliter du mest på spissen som er billig og lite på den ferdigtaperte fortommen. Finnes mange forskjellige knuter å skjøte fortom med. Finn en knute du er komfortabel med.

Et raskt google-søk vil forøvrig vise dette med tegninger av knuter etc :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha brukt dette oppsettet:

Kjøp en ferdigtapert fortom på 9 eller 12fot knyt på en micro ring og knyt spissen i microringen så kommer flua etter den igjen. 

Når man er ny i dette brukte ihvertfall jeg veldig fort opp fortommene mine pga knuter. Bruker du microringer trenger du som regel bare og skifte spissen. Gjør det også mye raskere å bytte mellom spiss tykkelse.

Skulle jeg ha ett snøre til bruke i sjøen ville det vært intermediate snøre.

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådene! Jeg prøvde meg på rådet som  @Btholvik kom med. Funka herlig! Ble ingen ørreter da:/ Men det var masse stor sild som hoppet rundt omkring i vannet, så det er jo spennende. Så hvis noen er interessert i å fiske det så er det bare å stikke midtfjors mellom Veaholmen og siktesøya :) 

 

Mvh. telemarkfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte en superfisker etter sjøørret men kan jo dele videre på den erfaringen jeg har.

Jeg bruker å variere veldig mye på mine inntrekk når det er dødt. og litt etter hvilke fluer jeg bruker. alt i fra handtwiste lopper til stanga under armen og raskt inntrekk med begge henda på både reker og fiskeimitasjoner.

Se om du får kjøpt deg sjøørretens hemmeligheter på dvd. Da får du mange tips innen alt det du nå lurer på, de går igjennom både hvordan du binder fluene, utstyrsoppsett, fiskeplasser og byttedyr etter de forskjellige årstidene. samt undervannsfilming av både fisk og hvordan fluene oppfører seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.