Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle som ikke legger snøret jevnt


Martin Karlsen
 Share

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en kamerat som jeg skulle hjelpe med å bytte sene på snelle. Snella er Shimano Exage 2500RA.

Årsak til bytte av sene er at den gamle sena var løs (ikke knyttet godt nok i snella). Jeg tar derfor av den gamle sena og binder på en ny (Power Pro 0,23 mm 15KG), det som skjer når jeg sveiver inn er at sena ikke legger jevnt ut i snella? Sena legger seg nesten kun på øverste del av snellen.. Hva kan være årsaken til dette? Finnes det noen innstillinger for å justere dette slik at sena legger seg jevnt ut? :)

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøylen sitter som den skal, det har jeg sjekket. Problemet ser ut til å være at snellehuset (hvis det er det det heter) ikke beveger seg langt nok ut/opp. Hmm.

Ja, vet det er i overkant tykt, men var det jeg hadde liggende og dette var på kveldstid. Men som du sier så burde ikke det ikke ha så kjempe stor betydning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at braid ikke legger seg så jevnt på snellen som mono? Jeg har hatt problemer med at snøret ikke legger seg helt ut i kanten på spolen på min Penn Commander (multiplikatorsnelle med snørefører) etter at jeg la på braid. Jeg hadde ikke problemer med dette da jeg brukte mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skrur opp toppen på spolen, så finner du låsen til akslingen og 3? skiver. 

Her han du flytte låsingen lenger inn eller lenger ut på spolen for å få regulert litt hvor senen legger seg på spolen.  (På samme måte som du legger shims på akslingen på sneller med frontbrems.

Flyter du da låsen lengst inn, vil du få spolen lengst mulig ut, og senen vil legge seg litt nærmere midten. Det er ikke mye justering du får gjort, men litt, og det kan være nok til å få det bedre.

Vær dog sikker på at det ikke er noe galt med snellen før du gjør dette. Rens og smøring av bøye og snørefører kan være greit å få gjort først uansett.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! Skal prøve dette i helgen (skal møte han kameraten min igjen da). Jeg festet PP rett på spolen (har også lagt på teip slik som de gjør på Skitt Fiske). Jeg har med andre ord festet snøre på akkurat samme måte som det Skitt Fiske gjør med mine spoler. Er det en annen om bedre måte å gjøre det?

Jeg er ikke noe knutemester så jeg har festet PP til spolen med en uni knute.

Når det gjelder det gamle snøret så var dette Fireline og ikke mono, men det var dog ikke like tykt som PP jeg har lagt på (vet tykkelsen er i største laget, men jeg mener jo bestemt at snøret fortsatt burde kunne legge seg nogenlunde jevnt ut)

YOSH: Du skriver om tre skiver, det jeg fant var 2 skiver og en "låseskive" til selve knappen oppå. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan få flyttet låsen, mener jeg så på muligheten for det når jeg bytta snøret. Skal sjekke dette ila helgen samt smøre der hvor jeg smøre kan..!

Takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.