Gå til innhold
Fiskersiden

Langhelg i utlandet med fluefiske


Thimmern
 Share

Recommended Posts

På Island, kan man med fordel fiske på nordsiden af øen, i de elve der IKKE er lakseførende, og her er der ganske grov ørred og rye, og dagkortene er ganske billige, i forhold til lakseelvene, men det er endnu ganske tidligt at tage der til.

Man gør det på følgende måde; rejs til Reykjavik, og lej er solid bil, med mulighed for at kunne sove i denne, og sørg for at havde overlevelses udstyr i den, da man tidligt på sæsonen, kan komme ud for, endda meget kraftige snebyger (whiteout)

Fluer der kan bruges nu er for det meste nympher, og klassiske vådfluer, men hen i slutningen af juli og august kan man opleve endda overordentligt godt tørfluefiskeri, og vær opmærksom på at der er flere steder er strengt forbudt at fiske med slug og mask.

Slovenien er også et yndet mål for fiskeri efter ørred og harr, men Kroatien er nok endnu billigere for guided ture, men her er det C&C fiskeri næsten alle steder, og man må kun fiske med barbless fluer.

Fisketrykket er mange steder ganske højt, og derfor er fiskene vanskelige at få til at hugge.

Jeg ville, hvis jeg skulle rejse syd på, tage til Schweiz, nærmer betegnet tæt på den fransk grænse, her er der mange småelve, som huser en ganske fin bestand af stor harr og mange fine ørreder, og her er fiskeriet næste jomfrueligt, og til tider, meget krævende - har selv fået harr på 60+ i dette område

Dagkortprise afspejler at fiskeriet, ikke er helt så højt værdsat, som det kunne være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.6.2016 at 18.02, Mark Troels Oddersborg skrev:

På Island, kan man med fordel fiske på nordsiden af øen, i de elve der IKKE er lakseførende, og her er der ganske grov ørred og rye, og dagkortene er ganske billige, i forhold til lakseelvene, men det er endnu ganske tidligt at tage der til.

Man gør det på følgende måde; rejs til Reykjavik, og lej er solid bil, med mulighed for at kunne sove i denne, og sørg for at havde overlevelses udstyr i den, da man tidligt på sæsonen, kan komme ud for, endda meget kraftige snebyger (whiteout)

 

Veit ikke om jeg ville anbefale Nord på Island for en langhelg. Mye av tiden vil da gå bort til kjøring , og som du sier Nordover kan man få drøyt vær.

Hva legger du i billige elver ? ? jeg har ikke funnet mange av dem akkurat, og tar gjerne tips på sånne :)

Skulle jeg reist en helg til Island etter Ørret ville jeg lagt inn fisket i Thingvallavatn

. Er ett stort vann med både billig fiske og noen sykt dyre men gode private strekker. Bare en drøy time kjøring fra flyplass også.

Fisket er stort sett streamer fiske , men er du i nærheten av varme kilder kan du også oppleve at fisken tar tørt. Ha MASSE backing på snella da det finnes enorm ørret her.

Største fra i fjor i den sjøen :

DSCN3146xlow-1024x722.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimat på 16-18 kg , jeg synes det virker litt høyt

http://ionfishing.is/monster-fish-caught/ det virkelig drøye er resten av fangsten som ligger i samme gata !

Er villfisk også. Men sjøen er som Øyeren i størrelse og firma som selger fiske her har 2 ganger 300 m strekke å tilby. Til stiv pris.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.