Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske Haukeli/vågslid


Thoro96
 Share

Recommended Posts

Heisann :) I begynnelsen av juni skal jeg gjøre noe jeg har hatt lyst til lenge. Nemlig å fiske på Haukelifjell. Kjører over fjellet 8-10 ganger i året og nyter synet fra veien, men kan bare tenke meg alle perlene som ligger inne på fjellet hvis man går litt. Jeg er fluefisker og liker personlig småvann best. Er ofte i de små tjernene jeg har hatt de største overraskelsene. I fjor gikk jeg tur rett opp skråningen for Haukleliseter fjellstue og så mange flotte vann innover der. Er det noen som har noen tips til områder og vann? Skal på telttur med to overnattinger, så kan være greit med et området med mulighet for å bevege seg litt.

Mvh
Thor Oddvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/21876-hardangervidda-07/#comment-268677

Hei

Her er en tråd med litt info. Som jeg nevner i mitt bidrag i denne, ikke bry deg så mye med de første vanna innover der, de er overbefolka med små fisk. Gå rett inn til mannevatnet i alle fall, der er det bedre. Bildene er ikke med i tråden lenger, beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thoro96 skrev:

Er det noen småvann som er verdt å prøve? Eventuelt lenger ned mot vågslid?

Vågslivannet gir grov fisk , få , men grov fisk. Har faktisk aldri fått ørret under kg der . Flue ( Streaking Caddis , Supper puppa osv etter forholdene )  og dobb , samt kastewobler har jeg bra erfaring med .  De fleste småvann rundt om i området er verdt å prøve,  ja ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dette blir spennende. Noen som har enda flere konkrete tips? Send meg gjerne en Mail på thorofilm@live.no. For å få best utbytte av turen må jeg planlegge nøye hvilket område jeg skal bevege meg ut i. Personlig pleier jeg gjerne å bli overrasket i småvann med stor fisk. Har sett heftige vak ved vågalivatnet og fant en gang to fiskehoder langs bredden av grov størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

Vanna du nevner blir tappa mye ned på vinteren, det første, ståvannet har vært redusert til noen små tjern på seinvinteren de siste åra

Det stemmer , men om man velger de største av disse småtjern , byr det på overraskelser . Det samme gjelder Bordalsvannet . Fisken er nå blitt mer konsentrert og enklere å nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse fine fiskemuligheter i området. Du får kanskje ikke de aller heteste tipsene her, men ved å se litt på kartet, google navn på forskjellige vann osv, så kan finne litt info. Både fra tidligere tråder, men også fra prøvefiske og rapporter som Statkraft har laget. (dette gjelder de vannene som er berørt av nedtappinger osv.)

 

Når det gjelder småvannene så er jeg i samme gate som deg. Liker meg best i små og mellomstore vann der man får oversikten. På Vågsli/Haukeli så finnes det småvann som er totalt overbefolket av småørret, og det finnes noen som har stor fisk, men gjerne ganske få. Så et lite vann er ikke noen garanti for stor fisk desverre ;)

Prøv å se litt på kart, er det bekker som gir gode gyteforhold til ørreten. I så fall er disse mest utsatt for overbefolkning. Noen av vannene oppe på høyfjellet ligger mer isolert til, uten gytebekker. Disse kan overraske med stor fisk. Samtidig så kan det variere litt år til år, ut fra hvilke årsklasser som er sterke osv. De vannene som virker fisketomme er gjerne de som skjuler stor fisk.

 

Spør folk du treffer der oppe, og til sammen så klarer du å danne deg en inntryk. Men det viktigste er også egne erfaringer, så det er bare å starte å fiske i en ende! Er uansett fint å være på tur der, og stort sett fisk i alle vatn. Noen vann huser også røye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.