Gå til innhold
Fiskersiden

Filetering av lange/brosme


hårrånj
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Rage skrev:

Modningen kan fint taes etter at fisken har vært fryst, med langsom tining i kjøleskap etc.

Filetering av brosme krever litt trening og en kniv med et ganske stivt blad..

Det stemmer , men brosma en enklere å filetere etter en eller ett par dager i kjøl , om man har mulighet til det selvfølgelig . Ellers enig i det med kniven og trening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, waroo skrev:

Er ikke enig med deg i det Martin , men sånn er det nå . Smaken er som baken. delt på midten. Jeg liker brosma best stekt uten skinn , og gjort opp så raskt som mulig . Kokt brosme liker jeg ikke . 

 

 

 

:) Ja, stekt eller grillet er best . Det er bare hodet jeg pleier å trekke i vannavkok  med tilsatt urter salt og pepper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere overdriver vanskelighetene med filetering av brosme . Jeg fileterer titals av de hvert år . Trikset er en god skarp slaktekniv og ned langs ryggen som jeg tidligere skrev .

Men skrekkjager sitt tips er det enkleste , men ikke alltid det mest praktiske :-)

 

Endret av waroo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, waroo skrev:

Synes dere overdriver vanskelighetene med filetering av brosme . Jeg fileterer titals av de hvert år . Trikset er en god skarp slaktekniv og ned langs ryggen som jeg tidligere skrev .

Men skrekkjager sitt tips er det enkleste , men ikke alltid det mest praktiske :-)

 

Det gjør jeg og, men det er ikke noe fryd allikevel. Hvorfor bruker du slaktekniv? Skjærer du over bein og alt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei .skjærer rett inn over ryggfinnen og ned slik at kniven skjærer helt inn langsryggbeinet. Så jobber jeg meg først i lengderetning og så ned langs ryggbeinet. slaktekniv (kjøttkniv) pga at jeg synes fileteringskniver med smalt blad vrir seg i tide og utide og lager stygge kutt. En bred kniv kontrolleres mye bedre . Er ikke mye som sitter igjen etter jeg er ferdig .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.