Gå til innhold
Fiskersiden

Tomgangsfart Yamaha 4takt 4hk F4 motor


Martin Karlsen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nesten nylig kjøpt meg denne motoren (motoren ble kjøpt brukt, men er kun gått noen få timer i følge forrige eier).

Motoren brukes til dorging og farten jeg ønsker å ligge på er 1,5-3 knop. Men med denne motoren så ligger jeg utelukkende over 3 knop selv om jeg kjører på tomgang? Båten den står på er en 16 fots NordPolar så båten er helt klart tung nok. Er det mulig å gjøre noe med dette? Ønsker altså å kjøre i saktere fart enn det jeg gjør i dag.. (Ønsker en fart på 1-3 knop)

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du henge et drivanker etter båten,eller bytte propell til en med mindre stigning.

Gikk selv ned fra 13" til 11" i stigning på en 25hk for å få rette farten.

Sikker på at det er 3 knop og ikke 3 kilometer du har?

Synes 3 knop på tomgang var mye for 4hk på en 16foter...

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, L K skrev:

Enten kan du henge et drivanker etter båten,eller bytte propell til en med mindre stigning.

Gikk selv ned fra 13" til 11" i stigning på en 25hk for å få rette farten.

Sikker på at det er 3 knop og ikke 3 kilometer du har?

Synes 3 knop på tomgang var mye for 4hk på en 16foter...

Ja, det er jeg sikker på. Har ikke knopmåler i båten, men har målt med KM/T med GPS og mobiltelefonene våres. Den viser fart på 5,3 KM/T dersom det er god motvind og 6,9KM/T når det er så godt som vindstille. Helt enig L K, 3 knop er veldig mye for en 4hk og en 16 fots båt med dobbeltbunn og masse vekt i seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nå for tiden drivanker etter båten, men syntes ikke dette er optimalt. Vi er som regel fler samtidig i båten og det fiskes med 4-6 stenger samt alt annet vi har hengene ut rundt båten :P Ønsker derfor minst mulig greier som henger ut/etter båten utover det som allerede er der..

Jeg mener at det burde være mulig å få denne motoren til å gå saktere? Noen andre som har  samme motor og ar lyst til å dele litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.