Gå til innhold
Fiskersiden

Polariserende briller - genialt eller bare kjekt å ha?


ko-stens
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, Titanic skrev:

I laksefiske er ikke det smart å kaste der fisken er. Det viktigste er å gå fra punkt til punkt for å fiske gjennom alle plassene. I de fleste lakseelvene i Norge er det så mye laks at du ikke trenger å vite hvor de er. Jeg husker at noen dykket i elva jeg fisker i, og oppdaget over 40 laks på et lite vald. Personlig er jeg veldig ivrig i laksefiske, og har veldig mye nytte av det. Jeg så videoen til  Aurejeger, og jeg ser poenget med det, men personlig bruker jeg ikke polaroidbriller. Når jeg bruker solbriller bruker jeg American Opticals.

Men husk på, det er ikke dumt å bruke polaroid, men jeg bruker det ikke! :) 

Leser du selv hva du skriver her ? at du ikke skal kaste der fisken er ??

Selvsagt skal du kaste der fisken er , da bruker du mindre tid i tomt vann og fisker effektivt. Fisker du i klare elver er polaroidbriller ett must i mine øyne. Man ser jo reaksjoner hos fisken på fluer og kan da fiske mindre intenst og heller bra hvert kast. Noe som gir bedre fangst. 

 

Forøvrig skal man ha briller så heter de AO , men da Action Optics fra Smith

Dyrt , men verdt hver krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...iblant blir jeg helt svett......

Til den som har søkt seg frem til denne tråden i håp om å få svar på om det lønner seg å investere i polaroid briller som tittelen tilsier kan jeg opplyse om at; ja det gjør det.

Det er langt mer enn bare kjekt å ha og det finnes mange grunner til at alle rutinerte sportsfiskere bruker de utover det å se fisken som selvsagt er viktig når man fisker såvel som å beskytte øynene mot fremmedlegemer og skadelige uv stråler.

 

Er du i tvil kan du søke tips på bloggene til de største og mest meritterte sportsfiskerene i landet og verden forøvrig, Jeg personlig har mye god erfaring med det Asgeir Alvestad skriver i sin blogg og har tillit til det han skriver. Også han omtaler polaroid briller.

 

Eller en hvilken som helst optiker eller lege ;)

 

Min anbefaling er å prøve passform før du kjøper.

Kjipe ting som dugg når man blir svett fordi brillene sitter for tett er småting som kan unngås om man prøver brillene først. Snakker av erfaring :)

 

Jeg er veldig fornøyd med briller i 3-800 kr klassen men man får sikkert bedre om man er villig til å betale.

 

ABSOLUTT verd å investere i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lars p skrev:

Leser du selv hva du skriver her ? at du ikke skal kaste der fisken er ??

Selvsagt skal du kaste der fisken er , da bruker du mindre tid i tomt vann og fisker effektivt. Fisker du i klare elver er polaroidbriller ett must i mine øyne. Man ser jo reaksjoner hos fisken på fluer og kan da fiske mindre intenst og heller bra hvert kast. Noe som gir bedre fangst. 

 

Forøvrig skal man ha briller så heter de AO , men da Action Optics fra Smith

Dyrt , men verdt hver krone

Jeg orker ikke å starte en diskusjon her, men når man fisker laks skal man ikke satse på å gå til hotspottene med en gang. Da fyrer du ikke laksen nok, og den blir bare stående(finnes en sjanse på laks på første kast, men den er liten). Dessuten må elva være litt stor for å romme mye laks, og da er det ikke vits å bruke tid og penger på polaroid(kan brukes for å se om laksen biter for øvrig). Fluefiske kan du gå rett til hotspottene, men siden jeg satser på wobbler, sluk og mark i stedet så er jeg ikke nok erfaren til å gi noe mye fluefisketips. Samtidig er elva aldri tom om man fisker under lovlige forhold, som vil si når man fisker i fiskesesongen(unntak er på dårlige lakseelver). Ørretfiske er et unntak, for der er fisken bitevillig, og vil ha mat.

Denne infoen kommer fra laksefiskere over 60 års alderen som har fisket siden de var 5.

Forøvrig vet jeg at Action Optics er ganske bra, men jeg har andre polaroidbriller som jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den ‎2016‎-‎07‎-‎04 at 14.38, ko-stens skrev:

Har fattet litt mer interesse for elvefiske igjen, og da jeg har lyst å prøve meg litt mer på laksefiske, er det litt av hvert å oppgradere. Polariserende solbriller er en av tingene kanskje.

Jeg har polariserende solbriller, men det funker jo fryktelig dårlig når jeg fra før er brillebruker. Dessuten tror jeg ikke de er bra uansett. Fikk dem et eller annet sted en gang. Med andre ord vurderer jeg å skaffe meg polariserende solbriller med styrke, justering for hornhinneskjevhet, samt at de er progressive! Dette koster selvsagt ei skjorte eller sju, så det er greit å høre litt om hva erfaringene er med polariserende briller.

Noen sier det er geniale greier, mens andre sier det ikke er noe vits å drive med. Hva mener dere? Er det verdt å investere kanskje fire, fem tusen spenn i slike briller?

Kastar mig in i debatten utan att läsa alla inlägg och utan att fiska  i älv. Är sedan ett par år i behov av progressiva glas, ser fortfarande bra på avstånd, men ska jag läsa en text eller slå en knut på fiskelina måste jag ha korrektion. Finns dessutom en skevhet, eller brytningsfel som vi också säger.

Jag beställde redan från början ett par helt vanliga glas för användning inomhus och vid mulet väder samt ett par med samma styrka och korrektion med färg och polarisering. De är helt oumbärliga i båten och till sjöss, och fungerar dessutom utmärkt till bilkörning i soligt väder.

En heldag till sjöss utan dessa glas ger trötthet i ögon och huvudvärk. Med glasen på ser jag bättre vad som händer under ytan, av fisk, stenar etc. jag läser dessutom plotter, sjökort och knyter linor obehindrat. Glasen är värda varenda krona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎2016‎-‎07‎-‎04 at 14.38, ko-stens skrev:

Har fattet litt mer interesse for elvefiske igjen, og da jeg har lyst å prøve meg litt mer på laksefiske, er det litt av hvert å oppgradere. Polariserende solbriller er en av tingene kanskje.

Jeg har polariserende solbriller, men det funker jo fryktelig dårlig når jeg fra før er brillebruker. Dessuten tror jeg ikke de er bra uansett. Fikk dem et eller annet sted en gang. Med andre ord vurderer jeg å skaffe meg polariserende solbriller med styrke, justering for hornhinneskjevhet, samt at de er progressive! Dette koster selvsagt ei skjorte eller sju, så det er greit å høre litt om hva erfaringene er med polariserende briller.

Noen sier det er geniale greier, mens andre sier det ikke er noe vits å drive med. Hva mener dere? Er det verdt å investere kanskje fire, fem tusen spenn i slike briller?

Kastar mig in i debatten utan att läsa alla inlägg och utan att fiska  i älv. Är sedan ett par år i behov av progressiva glas, ser fortfarande bra på avstånd, men ska jag läsa en text eller slå en knut på fiskelina måste jag ha korrektion. Finns dessutom en skevhet, eller brytningsfel som vi också säger.

Jag beställde redan från början ett par helt vanliga glas för användning inomhus och vid mulet väder samt ett par med samma styrka och korrektion med färg och polarisering. De är helt oumbärliga i båten och till sjöss, och fungerar dessutom utmärkt till bilkörning i soligt väder.

En heldag till sjöss utan dessa glas ger trötthet i ögon och huvudvärk. Med glasen på ser jag bättre vad som händer under ytan, av fisk, stenar etc. jag läser dessutom plotter, sjökort och knyter linor obehindrat. Glasen är värda varenda krona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 6 months later...

Hei.

Jeg er importør i Norden for Toniceyewear.

Verdens tynneste krystalliserte glass linse ,med desentret glass. Klareste og sterkeste glass linse på markedet.  ¤ farger integrert i linsa. Uten coating som falmer. 

1,7 mm tynn og polarisert.

https://www.youtube.com/watch?v=8Z_i5r6VhSU   

Får og briller med CR 39 linse som er klarere og mer ripebestandig en polacarbonate . 

Les mer på www.toniceyewear.com.au 

Vi er å se på fiskefestivalen i Rendalen 15-17 juni. 

1 til 3 plass får et par valgfrie briller. 

Fåes og med styrke ved bestilling. Personlig oppfølging. 

Kontakt 

tonic@safetyconsulting.no

Ha en fin dag . 

Jan Roar Førre 

Tonic Eyewear Presentation Deck (1).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.