Gå til innhold
Fiskersiden

Fluorocarbon fortom


Recommended Posts

Nysgjerrig på hvordan andre lager, og rigger sine fluorocarbon fortom til gjedda. Hvilke diameter mener dere er tilstrekkelig for gjedde fiske? Selv bruker jeg 0.90mm på diameter og lengde 20-30cm ved kasting, 30-45cm ved trolling. Er dette overkill? Kan jeg gå helt ned til 0.40 - 0.50mm uten å være nervøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det brukes fra minimum 0.70 til 1mm FC til gjedda, men sjøl kommer jeg aldri til og bytte ut wirefortommen med noe annet når jeg fisker etter gjedde.

 

0.40mm er alt for tynt til gjedde og jeg ville brukt minimum 30cm til spinn og 30-40cm til trolling. Spørs litt hvor fort du kjører og hvor store wobblere\jigger du troller med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

0.90 kan holde til mange, mange gjedder. 1 mm mono er et bra alternativ til kasting og sakte fiske om en vil beholde heng i greiene, FC til dypere fiske. Jeg bruker aldri kortere enn 40 cm, helst 50-60. Ruller gjedden eller tar dypt er 20-30 cm for kort. 

Jeg ville aldri stolt på 0.40-0.50. Jeg har sett hva sinte tre-firekilos kan gjøre med 0.90. For noen år tilbake prøvde vi 0.60 mono på anbefaling etter å ha gått tom for wire, men det røk to ganger på rad på to bedre fisk. Ikke opplevd det med 0.80-1 mm selv om noen av dem har sett rufsete ut etter noen omganger i tett vegetasjon/over stener med illsint gjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det bare tull å bruke mono til fisk med slike tenner.Det fins flere typer knytbar wire.Da er man trygg! Som Asle nevner over her,minst 50-60cm er ok.

Har brukt mono i "gamle dager",og det endte med flere tapte gjedder,både store og små... Ikke verdt å ta sjansen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det bare er tull med mono. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått slitt 1 mm mono av en gjedde uten at det er fordi de har brukt en vel sleten fortom. Bruker en sleten, rusten og bøyd wire kan en få samme problem - for gjeddens skyld er svake og dårlige hemper en større risiko enn om folk bruker 1 mm mono.

Til vårfiske, når gjeddene er slappere og tregere og det skal fiskes sakte og gjerne grunt synes jeg mono er suverent siden det flyter  og veier opp for svivel/hempe på fortommen, om en da ikke bare skjøter fortommen direkte i hovedlinen.

Nå begrenser mine erfaringer seg til der gjeddene er 5-7 kg, men jeg har aldri hatt problemer med 0.80-1mm mono til dem selv om store deler av fortommen er i kjeften. Da har jeg hatt mer utfordringer med wire i alle kvaliteter dersom den krøller seg rundt kroker og lignende og blir bøyd slik at den er ubrukelig.

Klart, det finnes ubrukelig og svært solid mono. Hvor slitesterk overflaten er varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å bruke wirefortom før, men de blir så krøllete etter gjedda. Det påvirker gangen til wobblerene jeg bruker nå. Syntes også at når det først har begynt å bli krøllete, så fester den seg oftere også til wobbleren.
Fluorocarbonen som jeg bruker er fra Savage gear, og de er knall gode. Med de i 0.90mm  har ikke gjedda en sjans, jeg lagde 3 fortomer i fjor. Har kun brukt den aller første jeg lagde, og den har vart snart i 2 sesonger nå. Med x-antall gjedder, og ikke av aller største men på 7,1 kg som størst hittil. Fortommen er litt flisete, men ellers fremdeles god. Så kan love at akkurat den ikke er noe tull som gjedde fortom ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av wirene man får kjøpt i dag er mykere og smidigere enn mono fra 0.70 og oppover. Masse merker å velge i. Her er en test;http://www.anglersmail.co.uk/tackle/accessory-tests/pike-wire-1376

Selvfølgelig kan slik knytbar wire ryke også.Men det er viktig å gå over fortom etter at man har fått gjedde eller sittet i bunn.Det skal man alltid gjøre,det gjelder alle typer fiske.

Min personlige mening er at mono er tull,ihvertfall når alternativene er så mye bedre,tryggere,prisen er ikke ille og ikke minst bedre for fisken.Ikke noe særlig å få gjedde med lang fortom stikkende ut av kjeften og en treblekrok i svelget.Nå kan jo det skje med wire også,men dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen.

Monosene som sitter "feil" i gapet på en gjedde,den trenger ikke være stor heller,kan fort bli raspet opp av de sylskarpe tennene,og da er det gjort.

http://www.anglersmail.co.uk/tackle/accessory-tests/best-pike-wire-traces-reviewed-7340 Her en test av ferdiglagde tackler,ikke den nyeste testen men gir en god pekepinn.

 

Her kan dere lese hva profesjonelle engelskmenn syns om wire kontra mono.http://www.anglersmail.co.uk/fishing-tips/knots-rigs/advice-on-wire-traces-for-pike-fishing-23815

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig mange forskjellige meninger om hva som er det beste fortomsvalget men jeg har enda til gode å finne systematiske tester av mono, hard mono, FC, titan, stål, en-tråds og multitrådwire mot slitasje ala en vill gjedde over flere minutter. En har fiskeres individuelle erfaringer å gå etter - og du finner fiskere som sverger til alle de nevnte alternativene, Da mener jeg ikke Ola Hobbyfisker, men seriøse og profilerte sportsfiskere som tenker effektivitet og fiskevelferd. Svartzonker hevder f.eks at de tok 1000+ gjedder, 30 over meteren uten å bytte FC-fortom. Samme med Tobians Franstam, kjører FC. At wire har suveren motstand mot mekanisk slitasje er det ingen tvil om. I mine egne amatørmessige tester med FC og mono som er ment til fortomsbruk klarer mono (1mm) og FC (0.92) henholdsvis 32 og 36 drag over en skarp overflate med 10 kgs drag, mens wire ikke ryker.

Det er en vesensforskjell mellom slukfortommer og meitefortommer. Ved slukfiske er fortommen svært, svært sjelden i gjeddekjeften mens den ved meite alltid er det. Ved meite faller ofte agnfisken av, fisken er forhåpentligvis kroket fremme i nebbet eller kjeven der de verste tannplatene sitter og en kan fint få "saks og sandpapir effekten" på gjedder i alle størrelser når den kjører med lukket kjeft. Til meite bruker jeg kun wire, men det har også med presentasjon å gjøre.

Du finner folk som hevder å ha tatt 1000+ gjedder så samme FC-fortom, og du finner folk som hevder at de aldri bruker FC fordi de mistet en gjedde på 1 mm FC på første forsøk.

Uansett hva en bruker av fortom er det aller, aller viktigste at den er tykk nok, at svivler og hemper er bra, at knutene eller hylsene sitter og at fortommen byttes om den får juling. Jeg har hørt nok av eksempler på at hemper og svivler ryker og ihjelkinkede stålfortommer som gjør det samme. Den mykeste softflex-wire vil kinke seg om en gjedde slenger på hodet og den krøller seg rundt en krok, eller om gjedden kjører over/rundt stener og grener.

Jeg kan langt på vei være enig i at du er sikker på at wire ikke ryker på grunn av mekanisk slitasje over gjeddetenner, mens FC og mono kan gjøre det om en er riktig uheldig, men brukt uansvarlig er hverken wire eller andre fortommer idiotsikre! Som sagt, på tregt vårfiske har jeg aldri opplevd en dyp kroking, mens når det drar seg mot sommer og høst blir ting mer hårete og monoen skrotes til fordel for FC og wire.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå fisker ikke jeg særlig mye målrettet etter gjedde for tiden, men basert på erfaringer under abborfiske ville jeg utvilsomt brukt fluorkarbon til gjedde også. Til abbor bruker jeg vanligvis 0.27 FC fortom, og jeg får relativt hyppig gjedde som bifangst. Og det er sjelden selv nokså store gjedder kutter selv såpass tynn FC. Det er i det hele tatt utrolig hva denne tåler av slitasje. Hvis jeg skulle fisket målrettet etter gjedde ville jeg derfor brukt 0.70-0.90 FC fortom uten å være engstelig. Man vil nok oppleve at FC-fortommen slites av en sjelden gang, men jeg mener fordelene totalt sett likevel vil oppveie ulempene sammenliknet med wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, piscator skrev:

nå fisker ikke jeg særlig mye målrettet etter gjedde for tiden, men basert på erfaringer under abborfiske ville jeg utvilsomt brukt fluorkarbon til gjedde også. Til abbor bruker jeg vanligvis 0.27 FC fortom, og jeg får relativt hyppig gjedde som bifangst. Og det er sjelden selv nokså store gjedder kutter selv såpass tynn FC. Det er i det hele tatt utrolig hva denne tåler av slitasje. Hvis jeg skulle fisket målrettet etter gjedde ville jeg derfor brukt 0.70-0.90 FC fortom uten å være engstelig. Man vil nok oppleve at FC-fortommen slites av en sjelden gang, men jeg mener fordelene totalt sett likevel vil oppveie ulempene sammenliknet med wire.

Nåh, hva er ulempene med wire? At den synes bedre kjøper jeg ikke som eneste grunn.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rage skrev:

Nåh, hva er ulempene med wire? At den synes bedre kjøper jeg ikke som eneste grunn.. ;-)

At den synes bedre er neppe viktig. Men den er stivere, og krøller seg lettere, og en virkelig følsom gjedde vil trolig lettere spytte ut et takkel laget med wire enn med fluorkarbon. Det er også mer omstendelig å lage takkel med wire, selv om den lar seg knyte er det ikke like raskt og enkelt som med fluorkarbon. Og wiren er vel dyrere? Så får det bli opp til den enkelte hvordan man vurderer fordeler opp mot ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder abborfiske har jeg større problemer med de små gjeddene enn store. Tennene til gjedda er utformet på en måte som gjør at de skjærer på "alle kanter", og på små gjedder sitter tennene tettere.

Hver gang jeg får gjedde med 0,40 FC fortom sjekker jeg denne, og bytter den også relativt ofte.Med store gjedder som bifangst har jeg mindre problemer med kutt i fortommen. De "oppfører" seg som regel bedre enn smågjeddene.

Har også opplevd at små gjedder klipper tynne wirefortommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk det er. Høy frekvens på hoderisting og epilepsianfall-utras. Snakkes, fortom! Fikk en femkilos som oppførte seg som en kilosfisk, krøllet halve fortommen rundt tailbaitet og var vill. Det ble et par riper i lakken på monofortomen og den ble byttet.

De to største ulempene med wire for meg er at den synker og at, uansett hvor softflex og 49-trådet den er blir det krøll. Krøll ødelegger gangen på en del ting og svekker wiren. Deretter kan det diskuteres hva som ødelegger gange mer av 1 mm FC/mono eller 0.40 wire, da de begge påvirker gangen. 

Det skal én kilosgjedde som slenger på hodet, krøller wiren rundt krokene eller et bunn-napp til så er wiren kjørt. Jeg har fått nærmere 100 gjedder på samme FC/1mm mono-fortommen uten å måtte bytte, men jeg bytter to-tre wirefortommer per tur når jeg fisker over ruskete bunn og får mye fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.