Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags rettigheter har en grunneier?


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, posta den her siden den angår ørret. Jeg er på sommer jobb i nord-trøndelag, og kjenner noen som er grunneier. Spurte de om jeg kunne fiske i bakgården deres uten fiskekort, og fikk selvfølgelig ja. Men de har jo ikke satt seg så mye inn i dette med fiske, deres fokus er jo å drive gården. Så jeg er litt nervøs for at de egentlig ikke vet hvor rettighetene deres strekker. Er det noen som vet om dette her? Kan grunneier gi tillatelse til å fiske uten kort? Har hver enkelt grunneier rett på forskjellige vann? Eller eier de liksom det sammen som gruppe? Aka alle eier litt, vi fiskere kjøper fiskekort og de pengene blir fordelt på alle.  Siste jeg vil er å lage bry for disse snille personene for fiskinga mi ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneier står fritt til å tillate fiske i innsjø fra sin grunn uten anadrom laksefisk/ål etter arter som ikke er fredet. Som regel, om  det er større vann med flere grunneiere går de sammen om å tilby fiskekort og deler inntekten samt blir enig om hvilke regler som gjelder angående båtbruk, oter, garnsetting, antall stenger ute og så videre.

Selv om det primært kreves fiskekort for å fiske i et vann kan grunneier tillate fiske for venner og familie fra egen grunn, men det kan bli surmuling om det samme tillates fra grunn som regnes som innmark, dyrket mark eller innmark tilhørende andre grunneiere.

Kort oppsummert kan jeg aldri se for meg at den snille grunneieren får noen som helst problemer med å tillate deg ørretfiske i bakgården sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange vann der det er fiskekort på en side og fritt fiske på andre siden. Bare man passer på å holde seg på rett side av grensen går det helt greit.

Grunneiere kan også tillate fiske der det er anadrome arter men må i mange tilfeller følge fredningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa:rolleyes:

Selges det fiskekort, så vil antageligvis fiskeoppsynet like å se dette. :wacko:

En muntelig avtale med grunneierlaget funker sikkert hvis noen av dem er med, men er man alene, så bør man ha bevis på at den muntlige avtalen er godkjent. 

Det er fiskers ansvar at man har alt i orden. Oppsynets oppgave er å sjekke at dette stemmer. :mellow:

Personlig hadde jeg solgt deg et årskort hvis du ville fortsette å fiske eller så hadde jeg opplyst deg om konsekvensene av å fortsette fisket uten gyldige dokumenter. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her må du bruke litt magefølelse. Hvis grunneieren sier ok, så kan du helt sikkert fiske på hans eiendom. Selv om han skulle være med i et såkalt grunneierlag, så kan han gi deg tillatelse til dette. Fiskekort er noe som grunneierne kan bruke som et kontrollmiddel, og det brukes som regel der det er sammenslutninger av grunneiere. Men mange steder har fiske og salg av fiskekort liten økonomisk betydning for dem, og det er mere bryderi enn nytte av å ha et kortsystem. De er heller ikke pålagt å ha et slikt system så lenge det ikke er anadrom fisk i vannet/vassdraget. Der får du ofte en slik tillatelse av en grunneieren, og hvis det er noen du kjenner som du nevner, så er det som regel nok å hilse fra ham, og gjerne være litt hyggelig og slå av en prat hvis noen kommer og spør.

Men som sagt, bruk magefølelsen litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, cannonbang skrev:

De er heller ikke pålagt å ha et slikt system så lenge det ikke er anadrom fisk i vannet/vassdraget.

Det er ingen som blir pålagt å selge fiskekort selv om det er anadrome arter i vassdraget. Selv fisker jeg i 3 vassdrag som både har sjøørret og laks uten at grunneierne selger kort. Det de kan bli pålagt er å ha fredningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også gratis på grunneigars vatten (d.v.s. på "lott"), også der det er anadrome fisk. Jeg fisker da på "grunneigars stang rettighet"

Det er også slik at jeg har møtt grunneigare som har fisket på "mitt" leigde vall og da har denne fått vise at han bur ved siden av fiskeretten.

vedr. fiske etter innlandsfisk så er dette vanligvis organisert av grunneigarlag, hvis der finnes noe slikt. Ditt fiske på bakgården til en grunneigare har ikke andre noe med å gjøre. Men, det kan være en fordel å ha noe skrevet om denne private avtalen underskrevet av grunneigar  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også gratis på grunneigars vatten (d.v.s. på "lott"), også der det er anadrome fisk. Jeg fisker da på "grunneigars stang rettighet"

Det er også slik at jeg har møtt grunneigare som har fisket på "mitt" leigde vall og da har denne fått vise at han bur ved siden av fiskeretten.

vedr. fiske etter innlandsfisk så er dette vanligvis organisert av grunneigarlag, hvis der finnes noe slikt. Ditt fiske på bakgården til en grunneigare har ikke andre noe med å gjøre. Men, det kan være en fordel å ha noe skrevet om denne private avtalen underskrevet av grunneigar  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på familiehytten i Ål i Hallingdal nå. Her er det 4 vann i nærheten som passer fint til kveldsturer, men alle er "Privat vann. Fiske forbudt". Det er mye fin fisk der, og jeg ser det stadig vekk siden jeg liker å gå tur rundt disse vannene. Jeg vet det settes ut fisk der, men jeg ser aldri at noen fisker der. Det eneste jeg har hørt om er at det settes ut garn om høsten av lokale bønder. Jeg har flere ganger prøvd å komme i kontakt med grunneier for å høre om det er mulig å få lov til å fiske der. Så langt har det vært uten resultat. 

 

Kanskje litt Off-Topic, men jeg måtte ha ut litt frustrasjon :) 

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Du kan komme langt her i verden med en velplassert flaske konjakk. ;)

 

Ja, om det gikk an å finne ut hvem som eier det. Prøvde gjennom kommunen for et par år siden, men de hadde visst ikke lov å gi meg info om det. Skal høre med noen lokale bønder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Ja, om det gikk an å finne ut hvem som eier det. Prøvde gjennom kommunen for et par år siden, men de hadde visst ikke lov å gi meg info om det. Skal høre med noen lokale bønder.

hei

det finnes en måte som kanskje virker, jeg bruker den noen ganger for å finne grunneieren når jeg skal levere til hytter.

Først, åpne ei kartside som heter seeiendom

http://www.seeiendom.no/

Finn vatnet, og skroll ned til du ser gårds og bruksnummeret på eiendommen det ligger på

skriv så inn dette i søkefeltet oppe til venstre, avslutt med komma (viktig) mellomrom og så kommune. klikk på søk, og eiendommen blir markert med gult. Hvis dette er en parsell som hører til en gård eller lignende, så vil alle deler av eiendommen bli markert med gult, og det er mulig å finne adressen til hovedeiendommen ved å klikke på "mer informasjon som står med blå skrift nesten nederst i tekstboksen. Da dukker det opp en ny boks, og der kan du finne adressen/ene som hører til eiendommen. Deretter gulesider, søk og du vil kanskje komme rett til grunneieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cannonbang skrev:

hei

det finnes en måte som kanskje virker, jeg bruker den noen ganger for å finne grunneieren når jeg skal levere til hytter.

Først, åpne ei kartside som heter seeiendom

http://www.seeiendom.no/

Finn vatnet, og skroll ned til du ser gårds og bruksnummeret på eiendommen det ligger på

skriv så inn dette i søkefeltet oppe til venstre, avslutt med komma (viktig) mellomrom og så kommune. klikk på søk, og eiendommen blir markert med gult. Hvis dette er en parsell som hører til en gård eller lignende, så vil alle deler av eiendommen bli markert med gult, og det er mulig å finne adressen til hovedeiendommen ved å klikke på "mer informasjon som står med blå skrift nesten nederst i tekstboksen. Da dukker det opp en ny boks, og der kan du finne adressen/ene som hører til eiendommen. Deretter gulesider, søk og du vil kanskje komme rett til grunneieren

På de aktuelle vannene står det: "+Mnr vann mangler". Mener jeg har vært borti dette før for noen år siden uten å komme noen vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/16/2016 at 18.10, PeterSL skrev:

Jeg sitter på familiehytten i Ål i Hallingdal nå. Her er det 4 vann i nærheten som passer fint til kveldsturer, men alle er "Privat vann. Fiske forbudt". Det er mye fin fisk der, og jeg ser det stadig vekk siden jeg liker å gå tur rundt disse vannene. Jeg vet det settes ut fisk der, men jeg ser aldri at noen fisker der. Det eneste jeg har hørt om er at det settes ut garn om høsten av lokale bønder. Jeg har flere ganger prøvd å komme i kontakt med grunneier for å høre om det er mulig å få lov til å fiske der. Så langt har det vært uten resultat. 

 

Kanskje litt Off-Topic, men jeg måtte ha ut litt frustrasjon :) 

Her ligg saken på ein heilt annen plan. Nå beskriver du vann som kultiveres d.v.s. v.h.a. fiskutsettinger på privat grunn. Dette er å betrakte som "fiskeoppdrett i naturdammar og det er høgst usikkert om du i det heile får lov til å fiske der, ikke enns om du betaler for det.

I slike tilfeller kommer man truligvis lengst med å gjøre seg kjent med noen av disse grunneigarane så du ev kan fange opp hva målsettingen deres er med disse fiskutsettingane.

Jeg kjenner til noen jeger & fiskeforeninger som aktivt arbeider med å fange å selge settefisk (aure) till private grunneigarar som har vann på fjellet og der disse vannene ikke har noen gjytebekker . Disse vannene er heller ikke noe det selges fiskekort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 4 years later...
Den 14.7.2016 at 17.57, BAN skrev:

Det er ingen som blir pålagt å selge fiskekort selv om det er anadrome arter i vassdraget. Selv fisker jeg i 3 vassdrag som både har sjøørret og laks uten at grunneierne selger kort. Det de kan bli pålagt er å ha fredningstider.

Ser at dette er et eldre innlegg, men det er ihvertfall slik nå, at skal det fiskes i vassdrag som har anadrom fisk, er grunneier(e) eller grunneierlag pålagt å rapportere fangsten. Flere vassdrag rundt her (nord-norge) som har blitt stengt grunnet manglende rapportering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er også viktig å huske på at grunneier gjerne kun har kontroll over en del av et vann.

Så hvis du får personlig tillatelse fra grunneier som er en del av et grunneierlag som selger fiskekort, så har du gjerne kun lov å fiske på hans grunn. Men du har ikke lov til å fiske utenom hans grunn. Da har du kanskje kun lov til å fiske et område på feks 100 meter mens du ikke har lov til å fiske i resten av vannet.

 

Tillatelse trenger man heller ikke å gi skriftlig, men det kan være greit å gjøre det. Om noen feks skulle få en bot for tyvfiske mens man egentlig hadde lov så må man i det tilfellet dokumentere at man hadde lov i etterkant.

 

Noe som går helt fint an å gjøre, men det er fort mye mer arbeid å ordne opp i etterkant enn å skrive en kort lapp med "Jeg Grunneier Grunneiersønn gir tillatelse til Fiskegal Mann for fiske på min grunneiendom. Signert" eventuelt kan man også rett og slett sende en SMS. Hvis grunneier sender SMS med at det er greit at du fisker der så holder det i massevis som dokumentasjon så lenge du holder deg på hans eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.