Gå til innhold
Fiskersiden

Solo kanotur i Hardangervidda


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Planlegger en hel uke solo kanotur i Hardangervidda, i starten av august. Jeg har aldri vært i Hardangervidda, og vet ikke om det er lurt med kano eller ikke. Søker dermed råd og tips :P
Planen er å kjøre til Falkabu eller Trondsbu, nærmest mulig Langhylen. Sjøsette derfra, fiske meg nedover til Hestosen og ta første camp rundt der. Herfra starter utforsking rundt i Kleivshovd, blir fisket for vanskelig så beveger jeg meg videre enten mot Langvatnet eller vestre Bakkatjønn. Jeg har med meg en ally kano, så kan bære eller sette den fra meg. Kommer til å ta med meg 3 stenger, hvor av en av de fluestang. Drømmen er jo kilos ørret på flue, men det blir ikke målet å oppfylle på denne turen. Flue tips tar jeg gjerne i mot da ^^

Funker det med kano? Eller burde jeg la den ligge hjemme?
Kan jeg forvente meg massivt mye med mygg og knott på denne tida? Hva er det mest av?
Er det noe jeg burde tenkte på når jeg drar dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kenngu skrev:

 

Hei du.

Har vært en god del i områdene du nevner her. Bomveien inn til Trondsbu og Tinnhylen er alltid et godt utgangspunkt. Tinnhylen har mye fin ørret, men kan være vanskelig på stang. Vannet er stedvis svært grunt, med masse spisse steiner som lett kan spjære en allyduk. Vær også oppmerksom at på dette tidspunktet er garnfisket åpnet i området - og det ligger vanligvis garnlenker tett i tett bortover både dette vannet og andre vann i området. Jeg gikk selv på en smell her i kajakk for noen år siden. Skuffelsen var enorm da jeg hadde kavet meg opp til Kleivhovd og oppdaget at hele vannet var "sperret av" med garn.

Dyratangen er for øvrig en suveren teltplass!! For å komme til Langavannet må du slepe kanoen et godt stykke, vet ikke om det er verdt det. Vannet huser dog meget grov ørret, men den kan også nåes lett fra land, nordsiden er best etter min mening. Garnlenkene ligger imidlertid tett her også i denne perioden.

Kanalen nedover mot vestre Bakkatjørn er artig å padle. Kjekt vann å fiske i, men et stykke mellom fiskene.. Vanna mellom V Bakka og Kleivhovd kan gi fine opplevelser ;-), innimellom en del småfisk..

Myggen kan tidvis være hard ja, svinger veldig med været. Verst i krattet langs elvestubbene.

Mest av alt må du være oppmerksom på at padling på vidda er veldig væravhengig. Det skal ikke mye til før solopadling i en ally er risikosport i krappe bølger. Hold deg nær land og bruk for guds skyld redningsvest.

Streaking Caddis er visstnok et must for fluefanatikerne. Jeg ville tatt med en neve Lillauren 12 gram...

Ta gjerne m allyen, men vurder været etter hvert. Er det røft vær ville jeg definitivt tatt beina fatt. Er ikke langt å gå inn til Kleivhovd og omkringliggende vann - selv om det finnes langt bedre områder om du går 5 timer til sørover :-)

Lykke til med turen!!

 

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her hjalp meg en hel haug!  Garn i vanna ødelegger litt, ønsker total frihet på turen. Grunnen til at jeg drar alene, er for å få total frihet. Og garn begrenser litt av fisket. Er det unngåelig å møte på garn, i august? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du vil oppleve at garna ikke bare ødelegger litt, men ganske mye. Føles ganske håpløst å padle mellom garnlenkene - og nesten enda verre å gå på land og kaste mellom endeløse rekker av garnlenker. Kjedelige greier, men vi må også huske at dette fisket holder kvaliteten/størrelsen på fisken oppe - og bidrar sånt sett positivt. I alt for mange vann fiskes det ALT for lite.

Garnfiske åpner for øvrig 26.juli i år - og varer frem til 7 september. Vanligvis er det det mest aktivitet de første ukene. Det er de største vannene det fiskes hardest i. I området vi snakker om blir det Tinnhylen, Kleivhovd og Langavatnet.

Men ikke fortvil - mange småtjern er uten garn og det kan være fin fisk her.

 

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Bare for ikke helt ødelegge kanosporet du var inne på:

Er værforholdene fine kan du legge deg til ved Dyratangen første dagen. Flott sandstrand og fin teltplass:

DSCN5356.JPG

DSCN5358.JPGDSCN5357.JPG

Herifra kan du padle over Hestosen og fiske i Kleivhovd og småtjerna østover. Glem å padle opp til Kleivhovd. Her oppover elva er det grunt og steinete:

DSCN5365.JPG

Skal du prøve Langavatnet går du heller oppover, en times tid ca.

Padlinga nedover kanalen mot Vestre Bakkatjørn er som sagt artig og i sørenden av dette vannet er det småstryk og kulper som er kjekke å fiske i!! Du vil finne fine teltplasser her også.

Sleng ut en rapport etterpå. alltid gøy å høre fangstrapporter fra vidda.

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da vartn hjemme igjen etter en uke på vidda.

Dag 1: Veien fra Ottestad til hardangervidda må jeg si er opplevelse i seg selv. Steike det var mye fint å se! Tirsdag 02.aug ankom jeg Tinnhylen sånn cirka kl to, på veien hadde jeg blitt skikkelig pumpa og ivrig at det kosta meg dyrt. Etter kjøp av fiskekort, pakket jeg ivrig og slurvete tinga så fort jeg kunne. Og smalt igjen bildøra igjen på en stang, og vips var jeg en stang fattigere. Frustrert, sint og lei meg tok jeg alt utstyr ut av bilen slik at samme tabbe ikke skulle skje med noe annet. I mens jeg gjorde dette putta jeg bil nøkkelen løst, i høyre jakke lomme og den falt selvfølgelig ut igjen uten at jeg merka det. Sikker på at jeg hadde bilnøkla og alt, låste jeg bilen innen fra. 

Ally kanoen pleier jeg å montere veldig fort, max 45 minutter men den dagen ble det hele 3 timer. Jeg ble bare enda mer frustrert, men kanoen ble omsider montert. Jeg var nå klar for tur, det manglet bare å kaste allyposen og hammeren tilbake i bilen. Problemet var at jeg aldri kom meg inn i bilen, for nøkler hadde jeg jo ikke. Sterk tro på at jeg hadde mista de, begynte jeg å lete rundt der jeg monterte kanoen. Etter en time fikk jeg hjelp av et snilt par, men leting var nytteløst. Jeg takket pent for hjelpen, men måtte be paret om å bruke tiden sin på noe annet.

Jeg kunne ikke bare dra uten å vite at jeg kom meg hjem på et vis. Så første natt ble ved parkeringen, rett og slett en forferdelig første dag.

Dag 2: Ruslet jeg bort til Trondsbu, og spurte om hjelp. Her var tur reddern, den vennlige mannen ga meg sin adresse. Ba meg om å ringe hjem, be de hjemme å sende reserve nøkler til hans adresse. Så kunne han hente de, slik at nøkla lå i Trondsbu til jeg skulle hjem igjen.

Kjempe glad for å ha løst mitt største problem satt jeg meg i kanoen, og padlet i motvind hele veien til dyratangen. Været ble bare dårligere, vinden ble skikkelig ille at padling ble umulig. Så jeg bestemte meg for å ta med kanoen inn til Kleivshovd til fots. Så jeg bar og slepte kanoen over, etter forflytningen var jeg utmattet. Det ble noen få kast i Dyratangen, og Kleivshovd men ingen napp.

Dag 3: Fikk jeg noe bedre vær, litt sol i ny og ne. Hele dagen fisket jeg rundt Kleivshovd, og her var det faktisk null garn. Jeg fisket dette vannet fra kl 7 på morran, til kl 4 på ettermiddagen. Fisket viste seg vanskelig, ingenting funka. Sluk, spinner og mark ingen bet. Jeg begynte å lure på om vannet var garnet tom for fisk. For dette var utrolig merkelig.

Tok meg middag, og fisket meg langs Snero helt til Langvatnet. Da jeg ankom Langvatnet fikk jeg overraskelse regn. Det regnet så mye at jeg knapt kunne se, og fisket var like vanskelig her. Dag 3 null fisk

Dag 4: Fikk jeg heldigvis sol og nesten vind fri vær. Dette måtte utnyttes så jeg forflyttet meg ut fra Kleivshovd, og fisket meg fra Dyratangen til Vestre Bakkatjønn men med null lykke. 

Tok meg gjennom kanalen i vestre Bakkatjønn, fisket meg gjennom her og. Artig å padle gjennom, men null fisk. Framme i Vestre Bakkatjønn tok jeg noen kast, før været slo om. Camp ble satt opp, og etter en time lunsjpause fisket jeg meg ned til Knutsbu og vanna rundt der. Null fisk, underlig. Jeg møtte på noen gamle menn, og de ble overrasket over fangsrapporten min. 4 dager i Hardangervidda med null fangst. Teorien deres var at det kanskje har vært for kaldt både uka før jeg ankom, og akkurat nå. Dagen endte med null fisk.

Dag 5: Våknet jeg brått rundt kl fem, av at vinden hadde dratt ut en telt plugg. Det hylte greit ute, og telte stod i skrå. Jeg stod opp og begynte å pakke, jeg kunne ikke risikere å miste telte i dette været. Etter å ha funnet et lunere sted å sette opp camp, ble det frokost og litt søvn. Utover på ettermiddagen fisket jeg meg til bakkatjønnbekken, men null fisk. 

Dag 6: Var jeg rett og slett møkk lei. Fem dager av seks var bare masse vind og kaldt, verst av alt null fisk. Flaks fikk jeg heldigvis når jeg skulle hjem, medvind hele veien fra vestre bakkatjønn til Trondsbu. Bil nøkla hadde også ankommet, og jeg fant igjen den andre innelåste nøkkelen. 

Hele turen var grei, det var bare synd jeg ikke fikk noe fisk. Bare en fisk på halvkilo eller 3 hekto hadde forandra hele turen. Håpet på en litt mer positiv rapport, men sånn ble det. Jeg skal definitivt tilbake, men kanskje da heller i midtsommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.