Gå til innhold
Fiskersiden

Er det flere abbor entusiaster her ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

55 minutter siden, Trond_Ø skrev:

Prinsipielt er jeg enig, men siden snittvekta på våre fangster ligger godt under 500gr er jeg ikke særlig bekymret for helsa. Som jeg skrev lenger opp, ligger vekta hovedsakelig fra 150-500gr og da er flesteparten nærmere 150gr enn 500gr. Angående utsetting av fanget fisk, er dette oftest ikke noe tema, siden abbor stort sett svelger agnet. Det er ikke mulig å unngå store skader på fisken, og avliving er eneste utvei. Og som sagt, utsetting er ikke noe tema så lenge det fortsatt er lovlig å spise selvfisket fisk. Catch'n Release er dessuten en meget omdiskutert praksis, da senskader på fisk som følge av stress og fysiske skader av krok, slag mot stein osv. ikke er uvanlig. Prøver ikke å rettferdiggjøre mine egne handlinger, men bare sier det...

Men som sagt, jeg er enig med deg- i prinsippet.;)

Hvis antall spiste abborer over 500 gram er lite har det neppe noen helsemessig betydning. Og ja, hvis abboren svelger, som ofte er tilfelle når man fisker med mark, er det vanskelig med C&R. Alvorlig skadet fisk bør ikke slippes ut igjen. Men med mindre fisken har slukt er det sjelden den er så skadet at den ikke kan settes ut igjen. Et kroksår i munnen er vel omtrent like (sannsynligvis mindre) farlig for fisken som det er for oss mennesker. All erfaring og vitenskapelige undersøkelser viser at fisken fint tåler C&R, forutsatt at fisken behandles ordentlig. Derfor kan ikke det at fisking påfører fisken noe stress brukes som et argument mot C&R som sådan, kun måten praksisen utføres på. Så kan man naturligvis fortsette å debattere de etiske sidene ved C&R om man vil. Men det er viktig å påpeke at praksisen har blitt gradvis mer akseptert også her hjemme, på lik linje med de fleste andre land, der praksisen i dag ikke er omstridt i det hele tatt. Å være motstander av C&R virker derfor i dag å være rimelig bakstreversk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med fargevariasjoner er lett å svare på. abboren i sivet far sterke mørkegrønne striper og mer farger enn de som lever mer i de frie vannmassene. de får fargevariasjoner etter hva slags bunnforhold de lever i, har selv sett det. men blå er unikt-det har jeg ikke sett. men randsfjorden er jo en veldig stor innsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyreste fiskestangen jeg noensinne har holdt i hendene var en meitstang, og et brukbart utvalg meitetakler og dupper koster mer enn innholdet i en gjennomsnittlig slukboks. Alle former for sportsfiske, i likhet med de fleste andre former for tidsfordriv, kan gjøres så dyrt du måtte ønske det. 

At folk spiser mye av fisken de får er utelukkende positivt. Omtrent like positivt som når folk velger å slippe ut igjen store individer. At fang og slipp er blitt et diskusjonstema de siste årene er først og fremst en konsekvens av lite kunnskap, både hos tilhengere og motstandere. Som andre har vært inne på har vi bedrevet fang og slipp i dette landet i flere generasjoner, så dette er hverken nytt eller uprøvd. Hvorfor skulle en ørret på 20 cm få mindre skader av å gape over en krok enn en ørret på 80 cm, forutsatt at fiskeren vet hva han holder på med? At praksisen kan være uheldig under enkelte forhold og for enkelte fiskearter er heller ingen hemmelighet. Alt med måte, og til sin tid. Abbor tåler gjenutsetning godt basert på min erfaring med arten i akvarium, så lenge man er forsiktig med den og ikke følger trenden med å knekke ned underkjeven dens slik enkelte tilsynelatende synes er kult.

Ellers enig i at abbor er en meget god matfisk, sammen med gjørs og lake er den en av mine favoritter. For de som bekymrer seg for miljøgifter er Randsfjorden og Tyrifjorden generelt bra steder å hente mat, nivåene av kvikksølv er forbausende lave med tanke på vassdragets historikk. Du skal spise store mengder mellomstor fisk herfra før du nærmer deg noen grenseverdier. Siden det er næringsfiske i begge disse vannene er fisken derfra godt undersøkt.

Begge steder er det et tidvis intensivt garnfiske, delvis pga næringsfisket men også av ymse privatpersoner. Å tro at sportsfisket abbor utgjør en merkbar del av uttaket i vann som garnes så hardt kan man bare slutte med. På våren står garnene så tett enkelte steder at det ikke er praktisk mulig å bedrive kastefiske, langt mindre dorging. I Randsfjorden er det av alle ting tillat med både flytegarn og halvveis blokkering med garn i den primære gyteelven for ørret. Sportsfisket fisk blir sannsynligvis knapt synlig i det totale uttaket her. Men det kan vi ikke vite sikkert, siden det ikke er noen form for innrapportering av fangst. Ikke engang næringsfisket må offentliggjøre fangsten sin.

Oppsummert: Å hakke på andre sportsfiskere er generelt liten vits, uansett hvordan de fisker og uansett hva de gjør med fangsten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å ha flere tanker i hodet samtidig. 

Selv er jeg vel det man kaller en tilhenger av CR, men spiser mye selvfanget fisk. Jeg har også kakket store individer og kommer sikkert til å gjøre det igjen.

men når vi nå snakker om abbor, ser jeg ikke noe galt i å oppfordre til å sette ut de største individene.

er det snakk om kid'en som får sin livs fisk, har man planer om å stoppe ut et trofé eller er det for å dokumentere en rekord så er det greit for meg, knakk i vei. Men fisker man myye abbor tenker jeg at det er greit å slippe ut de aller største individene av grunner tidligere nevnt i tråden.

Dumt om de blir kakka kun på grunn av en generell motvilje mot CR.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Maritim skrev:

CR har aldri vert kontroversielt i norge (ref. Minstemåls-praksisen) Det er først når fisken er stor nok til at man mener at den er matnyttig at noen mener det er kontroversielt..

Har ingenting i mot å følge gjeldene regler, og er ikke imot gjenutsetting av fisk når er av bestandsmessige årsaker. Det er C&R som sport jeg har litt trøbbel med. Misforstå meg rett, jeg fisker også for rekreasjonens skyld. Men jeg har som sagt litt trøbbel med å fiske kun for sportens skyld. Jeg kan si det slik: Hvis det ble forbudt å bedrive noe annet enn C&R i Norge, ja da selger jeg fiskestengene mine og finner på noe annet.

Men folkens, dette begynte så fint. Syns ikke vi skal ødelegge moroa ved å diskutere C&R kontra såkalt "kakking". Der blir det aldri enighet, uansett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at mer en 95% av de som fisker med mark og dubb bare slenger ut duppen på en tilfeldig plass for så å vente på napp. At de da tror at dette er en fiskeform som ikke trenger stor kunnskap er da kun basert på deres egne mangelfulle kunnskaper.

Å se en som kan duppfiske i aksjon er ganske interessant da de faktisk legger mye arbeid i både kroker, agn, snører, dupper og fiskeplasser. Bare det å presentere en mark der fisken er på en måte som trigger fisken er basert på mye erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trond_Ø skrev:

Har ingenting i mot å følge gjeldene regler, og er ikke imot gjenutsetting av fisk når er av bestandsmessige årsaker. Det er C&R som sport jeg har litt trøbbel med. Misforstå meg rett, jeg fisker også for rekreasjonens skyld. Men jeg har som sagt litt trøbbel med å fiske kun for sportens skyld. Jeg kan si det slik: Hvis det ble forbudt å bedrive noe annet enn C&R i Norge, ja da selger jeg fiskestengene mine og finner på noe annet.

Men folkens, dette begynte så fint. Syns ikke vi skal ødelegge moroa ved å diskutere C&R kontra såkalt "kakking". Der blir det aldri enighet, uansett.:)

Beklager at jeg ikke slipper dette helt enda. grunnen er at jeg tenker det er så pass viktig at jeg føler "målet helliger middelet" :)

Når jeg skrev det jeg skrev tenkte jeg å adressere deg direkte for å si at jeg ikke har noe problem ditt fiske og dine valg, det gjorde jeg ikke, men nå er det sagt.. :)

Mine største interesser er jakt, fiske, høsting og matlaging, så det sier seg selv at jeg ikke har noe problem med kakking/skyting/bløgging og avliving generelt.. :)

Med det som bakteppe mener jeg at man kan slippe ut fisk om dette er hensiktsmessig uavhengig av størrelse.

Du skriver; "har ingenting i mot å følge gjeldende regler, og er ikke i mot gjenutsetting når er av bestandsmessige årsaker"

Det betyr jo at vi er enige. Å sette ut de største abborene er jo akkurat det, "gjenutsetting når er av bestandsmessige årsaker. 

All fornuft tilsier at de største avlsdyra bør få leve. De har de riktige genene og i tillegg har de også en stor kapasitet i gytinga (antall rognkorn). 

Dette er måten man gjør det på fjøsen, i hjorteterenget, elgterenget og så videre...

Å følge lover og regler er tipp topp, men det er ikke alltid gjeldende lover og regler er "up to date"  og om norsk lov ikke klarer å følge med kan vi jo gjøre det som er riktig :)

Et praktisk eksempel er minstemål på brunørret. (Svært utbredt)  Dette er en regel som er bygd på tanken;  Sparer man småørreten blir de store og etter hvert blir alt tipp topp og vi får masse stor ørret. ......... det er jo bare tull..man får en milliard bittesmå ørret...

Sjøl hadde jeg en "oppvåkning" på en fisketur til Montana i 94' Der var det ikke minstemål på ørreten. Der var det der i mot "størstemål" 

Man hadde lov å ta fem fisk i døgnet, fire måtte være mindre enn seks hekto men man kunne ta ut en fisk som var større. Resultatet var at man kunne drive matauk og ta en diger fisk i tillegg. Elvene var fulle av stor ørret... Dette var offentlige elver som var billige å fiske og forvaltningen var statlig (Montana) . Ingen "snobbeteikkefiskespisendelekemedørretlivformorroskyldtullinger"i mils omkrets, kun villmark og godt fiske..

Det å sette ut stor fisk er oftest en smart forvaltningsmodell.

Etisk sett ser jeg ingen betenkeligheter. Men det er meg.. :)

Om man mener det er etisk uforsvarlig å fiske en stor fisk med krok å slippe den ut så bør man vel strengt tatt ikke fiske i det hele tatt, all den tid man mener det er greit å gjøre det samme med små fisk.

Avslutter med å si at småabbor er en av de kuleste råvarene som finnes i det norske kjøkken. Tar man seg tid med å flå (og klippe bort buklista) på rakkerne så er det ingen ting bedre!

God helg! 

Martin :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 18.21, AsleB skrev:

Folk som disser sportsfiskemetoder gjør det som regel på grunn av manglende kunnskap om disse metodene.

Nå tenker jeg ikke på lystring, hagleskyting og dynamitt - sportsfiskemetoder.

 

Ja det er jo så lett, hiv uti en mark liksom...

rive-drennan-cup4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at dette egentlig burde vært skilt ut som en egen tråd etterhvert, men det får være opp til moderatorene her å avgjøre. 

Men lurer på om mort er et problem flere steder? De beste abbor plassene våre har blitt infisert av mort i løpet av bare et par år. For to år siden var mort en ukjent art nord i Randsfjorden, men nå får vi faenskapen overalt! Hører egentlig ikke til her, men har blitt innført i form av agnfisk. Blir rimelig forbanna over slikt... Nå er det nesten ikke mulig å meite abbor uten at morten stjeler agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond_Ø skrev:

Noe sier meg at dette egentlig burde vært skilt ut som en egen tråd etterhvert, men det får være opp til moderatorene her å avgjøre. 

Men lurer på om mort er et problem flere steder? De beste abbor plassene våre har blitt infisert av mort i løpet av bare et par år. For to år siden var mort en ukjent art nord i Randsfjorden, men nå får vi faenskapen overalt! Hører egentlig ikke til her, men har blitt innført i form av agnfisk. Blir rimelig forbanna over slikt... Nå er det nesten ikke mulig å meite abbor uten at morten stjeler agnet.

Er det ikke Gjedde i vannet ? 

Morten å Abboren står ofte på forskjellige steder. Så om du prøver å fiske Abbor der det står Mort burde du prøve å flytte på deg. Mort er jo super agn fisk til det meste. Om det er for mye Mort i vannet sammenlignet med Abbor/Gjedde kan det være mulig Morten spiser opp mye av næringen i vannet så annen fisk ikke vokser seg store. Om det er problemet er det jo bare å dra opp så mye mort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at morten formerer seg raskere enn både abbor og gjedde, utrolig nok. Og selv om vi "knakker" den abboren vi tar, ser jeg Ikke at det er grunnen til oppblomstringen av mort. Jo, vi kan flytte oss, og vi ser jo at morten ikke liker seg på litt større dyp. Dessverre så gjør ikke abboren det heller, så i praksis er de fleste av våre beste fiske plasser ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som bor i Oslo området som er interessert i et Abbor-treff ?

Velge ut et vann som huser mye om ikke stor Abbor å holde en lite konkurranse. Alltid gøy å bli kjent med nye mennesker å kanskje dele noen erfaringer osv også. 

Vet dette er feil sted å poste denne meldingen. Bare interessert å se om det er noen interesse i det hele tatt.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bonavar skrev:

Er problemet virkelig så stort ? 

Introduksjon av nye arter har ALLTID kjipe konsekvenser. Det eneste interresante er hvor store og for hvem. I dette tilfellet ser vi at sik og krøkle erstattes med mort. Hvilken effekt det igjen vil ha på abbor, gjedde og ørret gjenstår å se. Det vil ta mange år før systemet stabiliserer seg igjen, så hva konsekvensene blir på lang sikt er umulig å forutse. I Steinsfjorden og Tyrifjorden forsterkes effekten pga garnfisket. Store gjedder går i garn beregnet på brasme, og stor mort ender opp med svært få predatorer. Stor mort legger mange egg, så morten har fått en pangstart på sin "take over". Jeg er svært lite optimistisk på dette området dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har tips til treg Abbor ? 

Leser om flere som mener alt har med trykket å gjøre. Hva mener dere om dette ? 

Jeg fisker i flere vann noen dager drar jeg opp 8 + fra små til mellom store. Andre dager får jeg ikke napp en gang. Fisken kan jo bevege på seg å jakte rundt. Men om jeg går rund hele vannet endrer ting seg fremdeles ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborfiske med fallende trykk driver ikke jeg med. :) Stabilt lavtrykk er greit, stabilt høytrykk (over 1000) er topp, endringer i trykket ikke bra. Jeg kikker alltid på barometeret før jeg bestemmer meg for hva som skal være dagens mål. Jeg gått så langt at jeg har et barometer i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.