Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til kaste stang/ snelle


solmir
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er en erfaren havfisker men vil nå prøve seg litt fra land også. Så da trenger jeg ny stang, snelle og sene, men er alt for mye og velge i mellom å har heller ikke peiling på de. Men har tenkt å ha kaste vekt opp til 40-50g vertfall, og ha generelt lett utstyr. Kommer til å prøve mest etter lyr fra berga så må vertfall tåle sprek fisk opp til 6kg. Har ett budsjett på 2200 til stang, sneller og snøre, kan strekke meg om de er noe så er akkurat i skillet da. Så håper jeg får litt tips her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte følgende til lett laksefiske:

Stang: Berkley Phazer Pro 9', 15-40

Snelle: Okuma Trio 40SRS

Kjøpte ellers Trilene Sensation 0,32. Når det gjelder sjøfiske tror jeg kanskje at jeg ville hatt på Fireline 0,20 eller lignende. Er mer vant til Fireline selv, men ble anbefalt nylonsene til laksefiske.

Summen av de tre "tingene" jeg kjøpte, var at jeg kan kaste "herfra til månen", selv med sluker under 15 gram. Fikk en trekilos laks på utstyret, og det fungerte ypperlig. Stanga er firedelt og tar liten plass, for øvrig.

Selvsagt blir dette min subjektive mening, men jeg ble i hvert fall fornøyd, og det er under budsjettet attpåtil. Vurderte ellers Shimano Exage 4000, og det er sikkert like bra/bedre snelle som Okumaen, men jeg syntes sistnevnte så kulere ut... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Berkley Lightning Rod til slikt fiske men tror nok overnevnte stang er vel så bra. Lyr med litt størrelse krever en stang med god rygg da de ikke er like samarbeidsvillige hele tiden.

Det holder med 0,15 PowerPro hvis du har en solid monofortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.