Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til kveitefiske


Iggern
 Share

Recommended Posts

God dagen! Skal ha meg en uke etter kveita i finnmark nå, er ett stykke innlandsmenneske så er hovedsaklig mjøsfisker og fjellmann! Derfor lurer jeg på;

- Er min DAIWA accudepth grei nok til kveitefiske, litt lite linekappasitet kanskje? Bremsen er jeg ikke redd av (tok da knekken på en shimano downrigger)

- Hvilken sene burde jeg ha? Vil ikke satse på min 0.55 maxima etter havets dronning

- Er min pilkestang med slukvekt på 70-300g grei nok? Tror den er 150cm.

 

Endret av Iggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella har nok litt liten senekapasitet til kveitefiske, og jeg mener stjernebremser generelt er for svake til kveitefiske. Spakbrems er langt å foretrekke. Dessuten mener jeg at snørefører er en uting under kveitefiske, som lett gir deg problemer.

Og for all del, holde deg langt unna monosene til kveitefiske! Bruk braid; 0.32-0.40 er passe. Skaff deg en braid som er slitesterk, som for eksempel Powerpro. Og du trenger en kapasitet på minst 300 meter, selv om kveitefisket i nord stort sett foregår på relativt grunt vann; 15-70 meter, normalt mellom 20 og 50. Men ei kveite som legger ut på langtur tømmer raskt spolen! Som fortom passer det med 1.2mm nylon. ca 1,5 meter er normal fortomslengde.

Stanga bør vel være minst 20lbs, og usikker på om din stang er kraftig nok. At stanga er relativt kort er fint når man fisker fra båt.

skitt kveitefiske!

PS: bruker du 0.55mm mono til dorging? er ikke det overkill? Jeg har dorget en del etter ørret og laks, og har stort sett brukt 0.38 mono (Berkeley Big game) til dette fisket. Mer enn solid nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, piscator skrev:

Snella har nok litt liten senekapasitet til kveitefiske, og jeg mener stjernebremser generelt er for svake til kveitefiske. Spakbrems er langt å foretrekke. Dessuten mener jeg at snørefører er en uting under kveitefiske, som lett gir deg problemer.

Og for all del, holde deg langt unna monosene til kveitefiske! Bruk braid; 0.32-0.40 er passe. Skaff deg en braid som er slitesterk, som for eksempel Powerpro. Og du trenger en kapasitet på minst 300 meter, selv om kveitefisket i nord stort sett foregår på relativt grunt vann; 15-70 meter, normalt mellom 20 og 50. Men ei kveite som legger ut på langtur tømmer raskt spolen! Som fortom passer det med 1.2mm nylon. ca 1,5 meter er normal fortomslengde.

Stanga bør vel være minst 20lbs, og usikker på om din stang er kraftig nok. At stanga er relativt kort er fint når man fisker fra båt.

skitt kveitefiske!

PS: bruker du 0.55mm mono til dorging? er ikke det overkill? Jeg har dorget en del etter ørret og laks, og har stort sett brukt 0.38 mono (Berkeley Big game) til dette fisket. Mer enn solid nok.

Takk for godt svar! 

Har andre alternativer til snelle også der jeg har muligheten til å fjerne snørefører! Veldig stiv og kort den stanga jeg snakket om, det er en pilkestang til hav iaf :-)  er noe usikker på linekapp på den andre snella, men tror den er hakket større.

Ja, jeg bruker 0,55 til dorging, dette av den enkle grunn at jeg kjører med devon på nymoderne stenger man ikke får sveiva svivel inn på :-) maxima'n er stiv og jeg får mindre tvinn på sena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.