Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til bombarda


BAN
 Share

Recommended Posts

Sjøørretstangen min nærmer seg pensjonsalder og jeg trenger noe nytt og spenstig. Veldig mye av fisket forgår med bombarda på 20 gram. Sluker jeg bruker ligger på 12 til 18 gram.

Stangen bør ha litt lengde og bør ha litt rygg da det er stor sei i områdene jeg fisker.

Noen tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den blir for kort for deg, vet mange liker mer enn 10 fot til bombarda. Likevel vil jeg skryte litt av Lawson sin Arctic Trout. Har en slik fra 2014 på 10 fot, 8-30g og jeg er superfornøyd. 

Stangen ser sexy ut og den er en drøm å fiske med syns jeg. Den kaster som bare det, moro stang å få fisk på som utnytter hele stanglengden bra syns jeg. 

Litt kostbare kanskje, jeg kjøpte min på salg så ble ikke så gæli. Ser skitt fiske har den til redusert pris, men fortsatt nesten det dobbelte av hva jeg gav. Nå kommer de riktignok med noen annerledes stangringer som jeg ikke har. 

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/lawson/arctic-trout/lawson-arctic-trout-microwave-10-8-30g-3-delt-med-tube-149516-p0000134297

Jeg hadde egentlig en Beastmaster stang før denne, men solgte den da jeg likte denne så utrolig mye bedre og hadde ikke behov for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg det. Vet mange har skrytt mye av Milo sine Green Spirit stenger :) 

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/milo/green-spirit

Der får du 13 fot i 12-40g. Virker jo å være midt i blinken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei! Jeg har nettopp begynt med bombardafiske fordi jeg synes det er en utrolig kul måte å fiske på. Har ingen erfaring med fluefiske. Så fikk jeg veldig god rabatt på stang, en Lawson Northern Lite 13" 7-32g. En toppaksjonsstang tror jeg. 

http://32015.kundesider.info/nb-NO/produkter/sportsfiske/haspelstenger/lawson-haspelstenger/lawson-nothern-lite-haspel/lawson-northern-lite-13fot-7-32g-haspelstang.aspx

Er dette en stang som er godt egnet til bombarda tror dere? 

IMG_0081.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.8.2017 at 17.54, Steff1 skrev:

Hei! Jeg har nettopp begynt med bombardafiske fordi jeg synes det er en utrolig kul måte å fiske på. Har ingen erfaring med fluefiske. Så fikk jeg veldig god rabatt på stang, en Lawson Northern Lite 13" 7-32g. En toppaksjonsstang tror jeg. 

http://32015.kundesider.info/nb-NO/produkter/sportsfiske/haspelstenger/lawson-haspelstenger/lawson-nothern-lite-haspel/lawson-northern-lite-13fot-7-32g-haspelstang.aspx

Er dette en stang som er godt egnet til bombarda tror dere? 

IMG_0081.PNG

Kjenner ikke stanga, men det viktigste er jo å finne noe noe som passer til ditt fiske. 

For eksempel bruker jeg i mitt fiske med bobleflåd etter sjøørret i sjøen en 4-16g stang - primært fordi de aller fleste fiskene jeg får er fra bittesmå og opp til halvannen kilo, og da synes jeg tyngre stenger blir overkill. Samtidig veit jeg at stanga har rygg nok til å takle mye større fisk, har landa både 2,5-3kgs sjøørret og like store lyr uten problem.

Men når jeg skal fiske laks med bobleflåd bruker jeg en tyngre stang - der ville nok sjøørretstanga knela ganske raskt... 

Angående lengde er min erfaring at ca. 10 fot er det som passer meg best på kysten. Men her veit jeg at mange foretrekker  lengre stenger - 11-13 fot er kanskje det vanligste?. I elva etter laksen trenger jeg litt lengre stang for å kontrollere drifta, så der bruker jeg 11,6 fots stang per nå .

Så stanga er nok veldig godt egnet til bobleflådfiske, men om den er egnet til akkurat ditt bruk er en annen sak! Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Jeg prøver å fiske målrettet etter ørret, både på kysten og innlands. Jeg har nå fått prøvd den litt, og synes den er helt suveren til dette bruket. Den kaster sinnsykt langt! Med 15g bombarda, 0,15 fireline som hovedsene og 4 meter lang fortom av 0,23 mono, landa flua i gresset på andre siden av vannet, som jeg vet er 100 meter langt. Rått å ha muligheten til slike rekkevidder med ei bittalita flue på tuppenB)

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner heller ikke stangen men for meg er 13 fot helt ideelt da man får løftet fortomen skikkelig og man får lange kast. Har ikke fått helt til å kaste bombarda med korte stenger da kastebevegelsen blir for rask og man surrer fluen opp på hovedsnøret.

Ren toppaksjon er ikke ideelt men regner med at det er en progressiv aksjon på stangen din.

Det å kunne legge kastet helt på andre siden av vannet eller en bukt er en taktikk jeg ofte bruker. Da kan man fiske av områder uten å skremme fisken som står langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audiosan skrev:

Tror nok du blir fornøyd med lawson Northern lite. Har selv flere av de og det er stenger med god spenst som kaster fryktelig langt.

Tøft. Liker den så langt veldig godt. Den har også god feeling på napp, i tillegg til kasteegenskaper av en annen verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.