Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynnerhjelp til multifilament


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har aldri eid eller fisket med multi før, så jeg trenger hjelp i jungelen av varianter. 

Utstyr: Shimano BeastMaster 7-21g 10", Shimano Aernos 2500

Bruksområde: Hardangervidden (= ofte langgrunt, veldig steinete). Sluk, spinner, wobbler, ørretbombe (inno bombarda). NB! Fisker kun fra land, IKKE fra båt!

Tar gjerne i mot all kunnskap, men har i hovedsak disse spørsmålene:

1. Hvilket multi-snøre velger jeg? Og hvilken dimensjon? Hvor mange meter bør jeg har på (min) snelle?

2. Har farge noe å si (bør jeg velge f.eks. grønn eller smoke)?

3. Mono eller fluorkarbon fortom? Hvilken dimensjon?

4. Hvor lang skal denne fortommen være? 

5. Er det noen av mine bruksområder der mono vil være mer egnet enn multi? 

6. Må jeg ha backing på snellen ved kjøp av vanlig mengde multi på min snelle? Bør jeg bruke El-tape? 

Har mono Trilene 0.20 på den ene spolen, men ønsker multi på den andre for å få mer "kontakt med sluken/wobbleren". 

Er som sagt helt flunkende fersk i multi-snørets verden, så benytt gjerne teskje-metoden :-)

På forhånd tusen hjertelig takk for svar! ;)

Endret av Gutt23Bergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi fra 0,10 til 0,15 er passe. Farge er helt uinteressant for fiskens del. Har testet både mono og fluorkarbon uten at det er noen forskjell. Bruker 0,22 mono og er fornøyd med det. Fluefortomen min er sjelden lengre en stangen. Dette for å slippe problemer under landing av fisk. Fisken er uansett ikke redd bombardaen. Jeg kjøper de minste rullene med multi og fyller opp med billig mono under.

Vil også anbefale en stanglengde eller to med mono på enden av multien. Der bruker jeg 0,25. Dette for å beskytte ytterste del av multien. Da blir det mono i bunn, 110-135 meter multi, 3-5 meter mono, bombarda, 10-12 fot mono og til slutt en flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh...du har gått glipp av bra teknologi!:p

dette er mine erfaringer og meninger. Har brukt fireline vanlig, crystal og exceed, suffix Gore 832 (husker ikke tallet), nanofil og i år power pro. Syntes fireline fliser litt for fort, er litt flat og litt for dyr. Suffix god og rund diameter, men veldig sensitiv til flisete fingre. Fibrene er ikke så altfor godt tvinnet, men fliser lite godt snøre med diameter 0.15 og oppover. Nanofil er favoritten min til ultra light, den har den mest presise diameteren, fliser mye mindre enn fireline. Power pro begynte jeg med i år, så har ikke så mye å si enda. Er bra foreløpig, kan bli ny favoritt. Eneste snøret som holdt oppgitt bruddstyrke, da jeg tok en simpel test. Har ikke merket noe til flising enda. Eneste multi snøret jeg har brukt til både salt og ferskvann.

farge på snøret har ikke noe å si for fisken som nevnt. Jeg liker uansett skikkelig synlig snøre, da blir hele snøret nesten som en nappindikator. Har mange ganger fått fisk på at jeg har sett, at fisken tar agnet i det den synker. Favoritt fargen er gul, lys grønn eller oransj.

multifilament er dyrt, sterkt som fy, men har ikke samme slitestyrke som mono. Så jeg bruker alltid backing. Fyller opp snella først med billig mono, og så 70-120m med multifilament. Avhengig av hva spola kan ta. UL snella fyller jeg noe mere med multifilament siden spola er veldig liten. Så bytter jeg ut, om det blir flisete eller etter to sesonger. Du trenger ikke teip om du bruker backing. De fleste dagens sneller er "made for braid". De som ikke er det, er helt flatt/glatt inntil spola, og da bruker du teip om du skal spole på kun multifilament.

Har alltid med meg to stenger, UL utstyrt kaste vekt 0-5g med nanofil 0.10mm. Har faktisk tatt en 5,2kg gjedde på denne comboen:p

all-rounder 3-16g med power pro 0.13mm. Gjedde på 3kg kan jeg nesten sveive rett inn. Stanga er 279cm lang, med bombarda eller sluk på 14-16g kastern sinnsykt langt. Har kasta ut nesten hele multifilamentet, og da snakker vi 50-65m.

Fluorocarbon er mer slitesterk enn vanlig mono, når jeg fisker etter abbor så bruker jeg Fluorocarbon. Ofte biter også gjedda på, og jeg ryker sjeldent. Med mono så får jeg ikke kjørt gjedda en gang før det ryker. Så jeg vil anbefale fluorocarbon. Fortoms lengde, ca 35- 40cm.

Skal til Hardangervidda selv i starten av august. Og føler meg meget trygg på utstyret. Så min anbefaling er nanobraid eller powerpro 50-75m hi-vis farge, diameter 0.10-0.13mm med mono backing. 35-40cm fluorocarbon fortom. Lær deg gjerne FG knuta, tynneste kjøteknuta jeg har funnet.

huff ble litt langt, men er jo så gøy å skrive om utstyr:p

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla. Jeg ville anbefalt deg å bruke Fireline sene mellom 0,10 og 0,17 mm da jeg har veldig god erfaring med denne selv. Bruker kun Fireline Smoke, og den eneste store forskjellen mellom den og den grønne/rosa/hvite er at de synes bedre i vannet. Hvor mye sene du får plass på spolen din står på snella, tror det skal være nok med 270m fireline. Evt så kan du legge på noe monosene først, men viktig at du ikke slurver med skjøteknuta da...Ellers var de to svarene ovenfor ganske så utfyllende når det gjelder fortom så har ikke noe mer å komme med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, cesar said:

Har du sjekket om denne har den tykkelsen den skal ha? At de oppgir 0,24 til 40 lbs får meg til å lure. Jeg kjøpte noe billig braid fra ebay som skulle være 0,28 og ha en bruddstyrke på 40 lbs. Det viste seg at snøret var over 0,40 tykt. Jeg kommer aldri til å kjøpe det merket eller fra den selgeren igjen: http://www.ebay.com/itm/8-Strands-Agepoch-100M-1000M-10LB-100LB-5-Colors-PE-Dyneema-Braided-Fishing-Line-/201486973379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert bra braid på eBay, men hvis du skal bruke multifilament for første gang. Så kjøp fra et dedikert fiske utstyr forhandler, dumt å få en dårlig førstegangs opplevelse på dette området. Prøv deg heller fram når du er mer kjent. Eller så har eBay endel billig braid, men også endel fake. Vær skeptisk når du handler fra eBay;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, piddien skrev:

Har du sjekket om denne har den tykkelsen den skal ha? At de oppgir 0,24 til 40 lbs får meg til å lure. Jeg kjøpte noe billig braid fra ebay som skulle være 0,28 og ha en bruddstyrke på 40 lbs. Det viste seg at snøret var over 0,40 tykt. Jeg kommer aldri til å kjøpe det merket eller fra den selgeren igjen: http://www.ebay.com/itm/8-Strands-Agepoch-100M-1000M-10LB-100LB-5-Colors-PE-Dyneema-Braided-Fishing-Line-/201486973379

Det finnes ikke en braid over hodet som faktisk er den tykkelsen den er oppgitt til. Ingen braid er 100% rund. det lar seg bare ikke gjøre. Og den pund skalaen er mer eller mindre verdiløs. Den blir mer en standar i forhold til tykkelse enn den er en faktisk målt bruddstyrke. Et eksempel på det er jo 0.28 Power Pro. som er en 30lb line. i Norge er den oppgitt til 20kg bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lbs-test refererer til flettesnørets mono-ekvivalent. Når noen sier i en britisk/amerikans fiskevideo at " I use 20 lbs  Power Pro" er det vanskelig for de som er vant til å kun gå etter bruddstyrke og diameter å vite om en da snakker om ekvivalenten til mono med 20 lbs bruddstyrke eller om en snakker om Power Pro med en bruddstyrke på 20 lbs! Det sier seg egentlig litt selv beroende på hvilket fiske som bedrives, men det er et system som bør skrotes. 

Det er som Audiosan sier nokså håpløst for annet enn å ha en viss anelse om tykkelsen. Når det kom flettesnører på markedet ville produsentene ha en enkel måte å få folk til å konvertere på. Si du er vant til å bruke 0.40 mono med en bruddstyrke på 11 kg, så går du for samme bruddstyrke på flettesnøre og kjøper 100 m 0.18 flettesnøre på samme snelle du hadde 0.40. 

Produsenter gjør mye rart for å få lave diametere, som å måle flettesnøret på det flateste punktet.

Savage Gear sin fluorokarbon er overpriset. Trilene Big Game er langt rimeligere, og holder som en kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.