Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner: havfiske. Budsjett på 3000


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har i alle år brukt en gammel fiskestang med haspelsnelle til fiske fra båt, men ønsker nå å tre inn i de voksnes rekker :-)

Har ikke tilgang på båt selv (avhengig av familie og venner), og kommer derfor ikke til å bruke settet veldig mye, men tenker at det er greit å gå rett på kvalitet i stedet for å kjøpe noe billig som fort må byttes ut. 

Mitt bruk er båtfiske rundt Sotra og i Hardangerfjorden. Vil nok neppe fiske på mer enn 200m, trolig mye fiske på mindre enn 100 meter. Vil prøve både agnfiske og pilking. Ser for meg en pilvekt på mellom 200 og 300 gram (det er vel relativt normalt?). Budsjett: rundt 3000 kroner. Er student, så er prisfølsom. 

Har sett på dette settet fra Skittfiske: http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/havfiskesett/beastmaster-cx-boat-7-6-20-30-lb-tld-20-stang-snelle-154488-p0000138595 (Shimano BM cx boat 20-30 og Tld 20). 

Spørsmålet er om det er dette som gir meg mest for pengene? Hva er fordelen / ulempen med dette kontra en BeastMaster AX SLIM-stang (http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/hav-og-trollingstenger/shimano/beastmaster/shimano-beastmaster-ax-boat-slim-7-6-12-20-lbs-148740-p0000132755) ? Prisen på stengene var ganske lik. Er det andre kombinasjoner som gir meg mer for pengene til mitt bruk? Er forøvrig veldig glad i Shimano. 

På forhånd tusen takk for hjelp! :-)

Endret av Gutt23Bergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg startet selv med det settet du linker til, TLD20 og CX boat 20-30 lbs, og settet funker greit det. Samtidig ville jeg heller kjøpt Slim-versjonen av Beastmaster hvis jeg skulle kjøpt i dag. Den er en god del lettere enn CX boat, men likevel mer enn sterk nok til feks store langer. Slim er også mer følsom slik at du vil kjenne napp bedre på mindre fisk. Jeg har ikke prøvd Slim med 12-20 lbs, men med 20-30 lbs. Ville gått for sistnevnte hvis bruken er ned til 200 meter, men det kan kanskje noen andre svare bedre på.

Jeg har selv satt TLD20 på ei kraftigere stang og bruker denne nå på fiske ned til 400 meter. Du får på 1000 meter+ med multi på TLD og den er i så måte overkill til fiske på ned til 200 meter :-) det er flere som kombinerer Slim-versjonen med feks Tekota 600 LCM og er godt fornøyd med denne kombinasjonen. Dette er ei mindre snelle og veier heller ikke like mye som TLD20 gjør. Tekotaen er for øvrig på tilbud til 2250,- hos salarsport. Det finnes også andre alternativer til mindre sneller.

Håper du blir fornøyd med valget ditt!

Mvh Lasse

Endret av LasseH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig og godt svar, Lasse!

Agnfiske blir nok mest aktuelt for min del - er det verdt å bevege seg opp en prisklasse for Antaresen i stedet for BeastMaster slim, når man først skal investere i utstyr?

Og noen fler som har formeninger om man skal gå for 12-20lb eller 20-30lb? 

Kommer nok aldri til å gå særlig dypere enn 200m, og mesteparten av fiskingen blir nok rundt maks 120m - og stort sett grunnere. Så øker jeg nok dybden etterhvert som jeg blir litt mindre nybegynner :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en 20-30 Beastmaster Slim med Tecota 600 da kan du bruke litt tyngre søkker når det er litt strøm. Det er en bra kombinasjon. Antares 20-30 er en veldig bra stang men koster en del. Alternativ kan du jo se på Speedmaster Slim 20-30.  

Elbe selger noen kombinasjoner til en gunstig pris.

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesett/combo_sjo_og_hav/no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gutt23Bergen skrev:

Tusen takk for fyldig og godt svar, Lasse!

Agnfiske blir nok mest aktuelt for min del - er det verdt å bevege seg opp en prisklasse for Antaresen i stedet for BeastMaster slim, når man først skal investere i utstyr?

Og noen fler som har formeninger om man skal gå for 12-20lb eller 20-30lb? 

Kommer nok aldri til å gå særlig dypere enn 200m, og mesteparten av fiskingen blir nok rundt maks 120m - og stort sett grunnere. Så øker jeg nok dybden etterhvert som jeg blir litt mindre nybegynner :-) 

Nå har jeg ingen erfaring med Antares, men tror du vil bli godt fornøyd med  Beastmaster Slim hvis du vil spare deg de pengene. Som nevnt tidligere hadde jeg personlig gått for 20-30 lbs. Den er myk nok til å fiske mindre fisk med, og likevel kjenne napp, men samtidig kan den fiske stor lange. Du kan også ha litt tyngre lodd på denne, enn den på 12-20 lbs.

Du vil få på mer enn nok snøre på en Tekota eller lignende til å fiske ned til 200 meter :-) du vil nok få det mye moro med et slikt sett! Så lenge snella får litt stell og stanga blir pent behandlet så har du utstyr for flere år framover :-)

Mvh Lasse

Endret av LasseH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såpass amatør at jeg tenkte å begynne med en all-rounder. Kommer primært til å stå på land i områder hvor det er mye laks og ørret ved elvemunninger. Noen forslag?

Tenkte shimano technium 4000 snella var en grei allrounder, så kanskje noe som passet til det?

Har begynte å fiske så mye i det siste at jeg må uansett oppgradere, tar gjerne imot forslag =)

 

Hva med denne? http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster/shimano-beastmaster-dx-330h-11-20-50g-2-delt-148626-p0000132684

Er jo litt redd for å få en 4kg laks på og at stang ikke tåler det, men dette skal gå greit?

Endret av crosj82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ikkje alltid få i pose og sekk. Ei stong som er berekna for havfiske ned til 200 meter vil nok aldri fungere til å kaste med frå land etter laks og ørret.

Ei 20-30lb havfiskestong vil på ingen måte fungere til å kaste frå land med... og finn for all del ikkje på å pare den med ei haspelsnelle.

Spinnstonga du lenkar til på siste innlegg taklar nok ein 4 kg laks heilt utmerka, og er egna til å kaste frå land med. Ei Technium 4000-snelle vil nok passe fint til denne. Men det er ikkje ei havfiskestong.

Om du absolutt skal kjøpe berre ei stong som du skal bruke til begge deler vil eg anbefale haspel. Den kan brukast frå båt så lenge ein held seg på grunna. Om du derimot skal på djupet, med store agn/bly/pilk etter større fisk, ville eg aldri anbefale noko anna enn ei havfiskestong, og då er ei 12-20lb eller ei 20-30lb gode "allround"-størrelsar, men det finns sjølvsagt variasjonar frå produsent til produsent.

Det du må spørre deg sjølv er om du fiskar frå båt eller frå land mest, og velge deretter.

 

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crosj82 skrev:

Er såpass amatør at jeg tenkte å begynne med en all-rounder. Kommer primært til å stå på land i områder hvor det er mye laks og ørret ved elvemunninger. Noen forslag?

Tenkte shimano technium 4000 snella var en grei allrounder, så kanskje noe som passet til det?

Har begynte å fiske så mye i det siste at jeg må uansett oppgradere, tar gjerne imot forslag =)

 

Hva med denne? http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster/shimano-beastmaster-dx-330h-11-20-50g-2-delt-148626-p0000132684

Er jo litt redd for å få en 4kg laks på og at stang ikke tåler det, men dette skal gå greit?

Skjønner det! Et sted må man begynne :-) har dessverre ingen erfaring med hverken den snella eller stanga, men som doktoren sier så gjør nok de jobben. Det er jo ikke nødvendigvis så besparende for kontoen å kjøpe flere sett, men du vil nok ha det mye mer gøy med to sett som er tilpasset sitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.