Gå til innhold
Fiskersiden

Beste svivlar til havfiske


can
 Share

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss spørsmålet var retta til meg så skal eg forklara litt meir inngående.  Snøret som snurane skal på er ett litt gammaldags utstyr. Først er det ca 150 meter med Ein tjukk gøt eller Eit tynt tau før det er Ein fiska stein  (søkke) deretter er det ca 12 meter med 0.8- 1.0 mm gøtt før det er Ein gummimakk i enden. Ein fisker på den måten at Ein slepper til buns for så å dra det opp igjen. Problemet er at av og til vaser den tynne gøten (forsyndå ) seg. Både søkke, forsyndå og gummimakk kjem opp igjen i Ein vase, selvsagt uten fisk, tipper det skjer på vei ned pga at måten Ein fisker på, er å sleppa søkket til bunns og dra opp igjen, med av og til fisk på. Det var forklaringa og tanken min var at med skikkelige snura og muligens ny og bedre forsyndå  (kom gjerne med tips til bra type gøt/snøre) så blir det mindre vasing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe at svivler hjelper deg med å unngå kluss med en slik fiskemetode. Samspill mellom søkkevekt , nedslipp hastighet , type line , samt fortom og lengden på fortommen har mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett men det er sånn det blir fiska på denne plassen og sån fiska alle der som har peiling (og sånt har det blitt fiska i generasjona der) og mykje fin sei blir tatt der men er litt irriterende når forsyndå vase seg.  Søkke må nesten Vera på ett lite kg pga skal dra ut tjukk gøt og det kan Vera Ein del strøm og bølger, så eg vil iverfall prøva å få tak i bedre snura samt bedre gøt til forsyndå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm har aldri brukt det, du bruker ett søkke under bommen da reknar eg med?  Kunne jo ha prøvd det, men lure på om det vil bli tungt å dra opp gang etter gang. Er vel meir berekna på å vera meir i ro over boten ikkje så aktivt i bruk som ein fiskastein, veit de korleis den ser ut eller? her er ein link for dei som er innteresert :http://www.miljolare.no/fi/data/ut/vann/kultur/vk1/?a_id=889304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Den Rare skrev:

Hvordan vet du bruddstyrken ivaretas der du tvinner ståltråden?

Jeg rykker og drar i de...det gir et greit inntrykk av hvor solid bommen er.

Jeg har aldri hatt noen problemer med at de ryker, selv etter grove bunn napp.

Bruker de mye som slep langs bunnen med noen gummi makk opphengere over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aurejeger said:

Jeg rykker og drar i de...det gir et greit inntrykk av hvor solid bommen er.

Jeg har aldri hatt noen problemer med at de ryker, selv etter grove bunn napp.

Bruker de mye som slep langs bunnen med noen gummi makk opphengere over.

Hva slags tråd bruker du? Tykkelse etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Den Rare skrev:

Hva slags tråd bruker du? Tykkelse etc. 

Jeg bruker kleshengere jeg kjøper på fretex eller brukt butikken nede i veien her.

Jeg bruker også sånn tykk ståltråd de bruker til å surre sammen sauegjerder med.

Er usikker på hva det egentlig heter.

Tykkelse vet jeg ikke....et par mm kanskje.

Det verste som har skjedd er at de har retta seg litt ut i vinkelen når jeg har satt skikkelig fast.

Jeg setter de fast i ei skruestikke og tvinner de, men jeg tvinner de bare en gang, så om det blir feil kaster jeg de fremfor å tvinne de opp og igjen i frykt for tretthetsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Aurejeger said:

Jeg bruker kleshengere jeg kjøper på fretex eller brukt butikken nede i veien her.

Jeg bruker også sånn tykk ståltråd de bruker til å surre sammen sauegjerder med.

Er usikker på hva det egentlig heter.

Tykkelse vet jeg ikke....et par mm kanskje.

Det verste som har skjedd er at de har retta seg litt ut i vinkelen når jeg har satt skikkelig fast.

Jeg setter de fast i ei skruestikke og tvinner de, men jeg tvinner de bare en gang, så om det blir feil kaster jeg de fremfor å tvinne de opp og igjen i frykt for tretthetsbrudd.

Kult. Har du et bilde eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lars Den Rare skrev:

Kult. Har du et bilde eller to?

Ikke for øyeblikket desverre, det er hyggelig å gi bort ting men da må man huske å lage nytt, notis til meg selv...

Men enda bedre, jeg lærte det av denne videoen fra Totally Awesome fishing show.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.