Gå til innhold
Fiskersiden

Egen post for Abbor fiske under ''FISKETEKNIKKER''


 Share

Recommended Posts

Hva med å lage en egen post for Abbor fiske ?

Under ''FISKETEKNIKKER'' finner vi mange fiskearter men ikke Abbor. HA å vanlig Abbor fisk synes jeg ikke skal gå under samme tittel. 

Noen av dere som savner en egen post hvor vi kan skrive om Abbor fiske ? 

Jeg mener forumet trenger det. Til dere som er enige kan ikke der trykke like på tråden min eller bare poste deres kommentar under. 

Takk !!   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å dra over til Sverige til neste år for å fiske Abbor. Perch å Bass fiske begyner å ta helt av. Kanskje bare jeg som ligger etter i utviklingen. Men føler ikke det er så stort her i Norge enda. Selv synes jeg Abbor er en utrolig morsom fisk å få på kroken. En borre på 4-500g drar jo som bare det. 

For min del er det snakk om catch and release only. Å krysser mine fingre for at Abbor fiske i Norge kommer til å bli større med årene som kommer. 

Ser det er dårlig respons på tråden min som er helt ok. Jeg gir ikke opp håpet om at Abbor fiske kommer til å bli på lik høyde med andre arter i årene fremover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 8. august 2016 at 0.34, Bonavar skrev:

Jeg vurderer å dra over til Sverige til neste år for å fiske Abbor. Perch å Bass fiske begyner å ta helt av. Kanskje bare jeg som ligger etter i utviklingen. Men føler ikke det er så stort her i Norge enda. Selv synes jeg Abbor er en utrolig morsom fisk å få på kroken. En borre på 4-500g drar jo som bare det.

For min del er det snakk om catch and release only. Å krysser mine fingre for at Abbor fiske i Norge kommer til å bli større med årene som kommer.

Ser det er dårlig respons på tråden min som er helt ok. Jeg gir ikke opp håpet om at Abbor fiske kommer til å bli på lik høyde med andre arter i årene fremover.

 

-----

abborfiske er kult, ja. Men hvorfor er det så viktig at fisket etter arten blir "større" i Norge? Fisker vi for andre eller oss selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, piscator skrev:

-----

abborfiske er kult, ja. Men hvorfor er det så viktig at fisket etter arten blir "større" i Norge? Fisker vi for andre eller oss selv?

Tanken var mer på å kanskje få rene vann med Abbor. Dem setter jo ut Ørret hvorfor ikke det samme med Abbor ? Kanskje dumt spørsmål. Men ja jeg fisker for meg selv å ikke for andre ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. september 2016 at 18.48, Bonavar skrev:

Tanken var mer på å kanskje få rene vann med Abbor. Dem setter jo ut Ørret hvorfor ikke det samme med Abbor ? Kanskje dumt spørsmål. Men ja jeg fisker for meg selv å ikke for andre ,)

-------

rene abborvann er sjelden gode abborvann. Risikoen for overbefolkning er for stor, selv om det nok er mulig å få til en slags balanse mellom små abbor og store kannibalabborer. Men de få forsøkene som har vært gjort med dette tyder på at dette fungerer best i vann der det også forekommer andre arter, særlig gjedde og mort. Og ja, det burde være mulig å kultivere vann der abbor forekommer fra før, uten at fisket trenger å være "større" i folk flest sin bevissthet av den grunn. Jeg vil tro at mange grunneiere kunne være interessert i et samarbeid om å gjøre deres abborvann mer attraktive. Det er vel to strategier som er aktuelle;

1) uttynning av småabbor. Dette grepet har ofte begrenset effekt alene, fordi en vellykket gyting gjør at vannet atter fylles opp med småabbor. Fangst i ruser om våren er det mest aktuelle.

2) Sette ut (mellom)stor abbor. Det er en forutsetning at abbor som settes ut er fra samme vassdrag. I gamle dager pleide man å fange mellomstor (200-700gram) abbor i Glomma og flytte til de lokale tusenbrødrevannene i området jeg vokste opp. Disse Glomma-abborene forsynte seg raskt med småabboren og vokste seg kjempestore på relativt kort tid. Dette gjorde at bestanden ble sunnere, i tillegg til at disse enkeltindividene utgjorde en svært attraktiv sportsfiskeressurs. At dette er en god strategi er bekreftet av forsøk gjort av den svenske fiskeforskeren Lennart Persson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.