Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fullstending utstyr til en begynner


espenfjo
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på jakt etter komplett utstyr for lett bruk både i ferskvann og kanskje for sjøfiske fra land.

Jeg så for meg muligheten til å gå til den lokale sportsforretningen og kjøpe et ferdigsett, men .har skjønt at jeg heller bør sette sammen et sett selv.

Det er egentlig for mye å velge mellom til at jeg helt vet hvor jeg skal starte, og er også litt usikker på hva av utstyr jeg trenger. Det finnes nok mange gode selgere i butikkene som kunne ha hjulpet, men av erfaring finnes det også veldig mange dårlige selgere som ikke kan hjelpe :)

Jeg ser for meg fiske med dupp og meitemark i ferskvann, og med sluk uten dupp i sjø. Jeg har ingen peiling på hverken senetykkelser, stenger, sneller, størelse på kroker og hvirvler eller noe. Det er helt sikkert masse utstyr jeg trenger som jeg ikke kommer på selv også .Det er fort 20 år siden jeg fisket sist, og "slapp" da å gå til disse innkjøpene selv :)

Ser for meg å bruke rundt 2000 kroner på stang og snelle, og har sikkert noen hundrelapper til småting som dupp og kroker.

Håper noen har gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=218295&WebSiteMapNodeID=1004005

http://www.skittfiske.no/avdelinger/shimano-exage-2500-fd-148604-p0000132659

Helt grei stang, helt grei snelle til 1200,-. Førpris på dette ligger rundt 2800,-.Det skal godt gjøres å finne et bedre sett til den prisen. Det blir et kompromiss, skal du slenge 60 g sildesluker blir stangen for lett, men en slik stang blir fort biljardkø til fiske etter mindre fisk i ferskvann. Med 10-30 g kastevekt får du en fin mellomting. Snellen kan du fylle med f.eks 135 m 0.20 Power Pro , bare bruk billig monofilament i bunn.

Du får med en ekstraspole, så fyll ekstraspolen først med Power Pro, deretter med monofilament i f.eks 0.30. Deretter spoler du på monofilamenten på hovedspolen, og vips så har du en perfekt fylt spole.

Kjøper du billig mono og Power Pro fra Skitt Fiske kommer du over 1500,- og får fri frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til stanga der personlig. Men snella kjenner jeg godt, og anbefaler gjerne den.

stang i klassen 9' 7-28g eller 10-30g er et ypperlig utgangspunkt for et sett til både sjø og ferskvann. Men ville ikke gått for 0.20 multisnøre. det holder i massevis med 0.15 til dette formålet.

Og mellom 0.24 og 0.28 mono snøre til backin og fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.