Gå til innhold
Fiskersiden

Utløser til dypdorging med store agn (kveitetrolling)


torbl
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har gjennom tilfeldighetenes spill slumpet meg til å bli eier av en gammel båt som har er fullrigget for trolling. (Scotty manuelle dypriggere og sånne mariepulken sideparavaner).

Ettersom jeg bor i Troms var tanken å benytte dette utstyret til å prøve å trolle etter kveitene når driften er dårlig. Har bl,a, kjøpt slike "savage gear lip scull" "wobblerhoder" til hel sild eller lignende som jeg tenkte å ha på dypriggeren. Problemet er at de klypene jeg har ikke holder snøret hardt nok ift den motstanden disse store agnene gir i vannet, eller slik at jeg får "spent opp" stengene. -Det gjelder enten jeg forsøker å feste de i nylon eller tykk braid. Med litt banning og triksing har jeg klart å dorge i nesten 5 minutter før sjiten løste ut. Å drive og sveive opp og ned 15-50 meter konstant for å feste på nytt går jo ikke.

Trenger jeg en spesiell type utløser til denne slags fiske? Hva er trikset?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt gummistrikk... Ved trolling i varme strøk bruker de tynn gummistrikk som ryker ved passelig trøkk. På siste reise fikk jeg sutret til meg et knippe av de strikkene og de fungerer som fjell. De ryker ved fisk rundt 10 kilo og oppover. Dette er ganske tynne og lange strikker men det må være mulig å få tak i noe liknende i Norge også i hobbynutikker etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bilder dessverre, men de ser ut som helt vanlige brune gummistrikker bortsett fra at de er ganske tynne. Jeg tviler sterkt på at de er spesialisert mot dette, høyst sannsynlig kommer de fra den lokale varianten av Biltema eller noe i den dur. :) 

Det viktige er nok å bruke strikker som er ganske tynne, så ikke bruddstyrken blir for høy. sannsynligvis er det også bedre med kortere strikker enn de jeg har for da fjærer det mindre og ergo bedre mothugg. De fiskene disse ble brukt på originalt gjør 80-100 km/t så der var ikke mothugg et tema, det var mer et spørsmål om å holde seg fast. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra alle undervannsfilmene, ser jo kveita ut til å være virkelig fæl til å bare følge etter og "smatte", så der er vel mothugg et høyst aktuelt tema, ja. Jeg antar agnet har vært i minst 5 kveitekjefter for hver man kroker.

 

 Mens jeg har deg "på tråden" hva ville du sagt er anbefalt avstand mellom lodd og agn til denne typen dypdorging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg har brukt dyprigg etter kveite bare en håndfull ganger i løpet av to ukers ferie nordpå hvor jeg dro med egen båt opp, og landet bare en eneste av de som faktisk tok, kan det hende andre er mer kvalifisert her... Men jeg kjørte med kort slep på kanskje 15 meter og store shadder pluss litt wobler. (Den jeg fikk tok en wobler og var en liten tass rundt minstemål.) Siden den gang har jeg dog lært en del, og kjørte nok for mye for dypt på den turen nordover i 2011.  Skulle gjerne visst det FØR jeg dro båten 4000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt endel med hel sild på rigg og min erfaring er:Dropp lip scullen , lag ett tackl med en enkelkrok med sirkel og en eller to trebler 15-25cm bak. Fest enkel kroken litt bak på munnen så du drar silden i sirkler - ikke la den spinne for fort. Dette passer meget fint til Cannon Offshore klyper eller store Scotty. Med fortom med 3m mono kjører jeg klypa i monoen. Kan også legge muliten dobbel i klypa f.eks med en tannpirker men jeg foretrekker lang fortom. Silda trenger ikke å henge langt bak..kveita er nysgjerrig på dypriggloddet. Har flere ganger sett den gå til loddet før den har tatt silda på ekkoloddet. Syns ikke shadder fisker like bra som sild og wobbler på dyprigg. Shadder funker veldig bra i sakte fart på jigghodene uten rigg, dem beveger seg mer i vannlaget da. Bruker drivanker og troller mellom 1 til 1.5 knop slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Buster: har du spesifikke grunner til at du dropper lip scullen? Andre vil jo ha det til at det er den beste oppfinnelsen siden ostehøvelen. Og du VIL at silda skal rotere? Jeg trodde nettopp dette var det geniale med lip scullen  - at den hindret dette og ga en mer eggende gange (jeg sliter med å få silda til å gå som en WOBBLER i den, men en slags bevegelse blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, torbl skrev:

Takk for svar. Buster: har du spesifikke grunner til at du dropper lip scullen? Andre vil jo ha det til at det er den beste oppfinnelsen siden ostehøvelen. Og du VIL at silda skal rotere? Jeg trodde nettopp dette var det geniale med lip scullen  - at den hindret dette og ga en mer eggende gange (jeg sliter med å få silda til å gå som en WOBBLER i den, men en slags bevegelse blir det jo.

Ja i grunn . jeg syns den fisker dårlig, den får ikke silda til å gå fint. Savage Gear har noen shads som passer i Lip Scull å det ser ut til å fungere bedre uten att jeg har gitt det en stor sjans. Prøvde dem ut i samme forbindelse som deg, sild. Og den fikk noen timer.
Med nok timer kunne man sikkert fått på ostehøvelen også, en go gammeldags i sølv ville nok gitt fin bevegelse og mye refleksjoner.
Jeg liker att silden roterer , den imiterer da en skadet fisk, gir flere refleksjoner for fisk under den og lokker da kansje en nysgjerrige kveite opp. Er vel ikke noe fasit på det men det har fungert bra og er min erfaring - enten man kjører det på rigg eller bom. Vil i ikke att silden skal gå likt en wobbler , da wobbler også fungerer bra på rigg etter kveite. Vil att silden skal skille seg ut , da har man flere kombinasjoner. Silden kjører jeg sakte , wobblere bruker jeg mer fart.
Kveita er en underlig fisk å noen dager funker en ting å neste dag må man endre strategi.
Det er i allefall min erfaring , har også erfart mange timer med frustrasjon mens andre bare sveiver opp flak på flak..

I år har jeg fisket mest med shad fra Storm og Savage Gear, disse nye med Curly Tail, det har funket bra så har ikke kjørt mye med dypriggene til kveite, men blir mer i høst av det.

Kan legge til att første kveite jeg fikk var på dyprigg, fiske etter SØ med agn som roterer sakte.
Etter det ble det mer kveite og mindre SØ.
Kveita tok på 7m på dypriggen og det var 50meter under bunn. Skjønte INGEN verdens ting når det raste ut , kveita var 8kg og på ørret-utstyr så ble det endel puls selv om ingen i båten skjønte att det var kveite før den ble synlig.

Håper du lykkes , for ett skikkelig kveite-hugg på rigg er absolutt minneverdig!!

Endret av BusterSCC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par leie erfaringer med andre ting fra det merket hadde jeg ikke stolt ett dugg på wiren. Hvis den er like dårlig som den de bruker i stingerne sine bør den skiftes før du drar på noe med størrelse. Jeg hadde som sagt droppet hele krokopplegget og brukt egne stingere festet ikke i skallen men i splittringen. SG har mye bra utstyr, og er flinke på utvikling, men de har også noen leie kvalitetsbrister innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd. Har forresten 2 stk lip scull til salgs hvis noen er interessert;-)

Har noen tips til wobblere, da forresten? Har kjøpt et par store Strike pro som jeg synes ser fine ut. Men de er aggressive dykkere (oppgir 10m+). Det er vel ikke noe særlig å fiske de på dyprigg, ettersom det da blir vanskeligere å ha kontroll på nøyaktig hvor dypt man fisker?

Tenkte derfor å fiske disse på flatline som "bonuswobblere" for eventuelle høytsvømmende kveiter, storsei e.l.. Finnes det noen store og sterke wobblere som ikke dykker for aggressivt som jeg dere kan anbefale å sette på dypriggen? (nå som lip scull-drømmen er knust). Har ikke klart å finne det selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.