Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Askeladden 525 som jeg har rigget for spinnfiske og enkel flatlinedorging. Har tidligere skrevet et innlegg om dette her:

Nå planlegger jeg å oppgradere på nytt slik at båten også kan brukes til trolling. (Har vurdert å bytte til styrhusbåt, men ønsker å kunne bruke båten til både spinnfiske og trolling og samtidig ha mulighet til å lett frakte den rundt omkring på østlandet uten å oppgradere bilen også :) ). 

Før jeg setter i gang med diverse innkjøp og montering av utstyr håper jeg å få noen innspill/synspunkter til planene. Jeg ønsker å få rigget båten slik at jeg kan kjøre 1-2 paravaner på hver side, 1-2 stenger bak båten samt 1-2 stenger på dyprigg. Jeg har ingen planer om å montere mast og planerboards, jeg vil kun bruke sideparavaner.

Jeg har selvsagt lest en del om tilsvarende emner på fiskersiden samt trollingtipsene til Team Colibri, men håper å få noen flere innspill her. :)

Slik båten er rigget nå har jeg fire Biltema justerbare stangholdere av hardplast som jeg har brukt når jeg har flatlinedorget med spinnstengene mine. Disse har jeg ikke tenkt å bruke så mye fremover. Har kjøpt 4 stk. stangholdere i syrefast stål og plassert disse på rekka, to på hver side ved siden av styrekonsollen. Har også kjøpt meg 4 stk. SG Trolling 8,6' stenger med Okuma Coldwater sneller brukt på finn.no. Se bilde:

Askeladden_1

Disse kjører jeg nå med SG sideparavaner på de to fremste stengene og de to bakerste rett ut bak båten. Dette fungerte såpass bra at jeg tror jeg kan klare å holde styr på minst to stenger til. Ønsker derfor å kjøpe meg en dyprigg.

Ligger an til at jeg kjøper dette: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/manuelle-dyprigger/cannon-uni-troll-10

Med dette loddet: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/vektlodd/54kg-vektlodd

Første spørsmålet blir da hvor jeg plasserer den og hvordan. På rekke eller på ripa. Har sett meg ut en plassering i dette området: '

28569345090_d2dd6069f7_b.jpg

Antar de beste er å ha den på babord side et sted mellom styrekonsollen og bakover? Det er ingen rekke i dette området utover "håndtaket" jeg har plassert plaststangholderen på, så jeg tenker å skru brakettet fast på rekka et sted... Alternativt å skru på en ekstra rekke for så å montere på denne, men hvis jeg først må skru i skroget uansett så er det vel likegreit å skru braketten fast i selve skroget?

28777574041_c35eab20c9_b.jpg

Helt bakerst ved setet er det en utvidelse som er ment for av/påstigning, her er  bredden 12 cm på det bredeste. Har ikke klart å finne målene for svivelbraketten, så jeg lurer på om noen har noen formening om dette er en bra plass å plassere den og om den vil få plass? Får muligens en utfordring hvis jeg må bruke gjennomgående skruer da det er vanskelig å komme til for mutter på innsiden av skroget i dette området..

Når så dypriggen er på plass tenker jeg å kjøre en til maks to stenger på denne. Lurer på om det lønner seg å bestille dette: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/stangholderesystem/dobbel-stangholder-frontmontert

Eller vil det holde å bruke den ene stangholderen som er på dypriggen og la den andre stanga stå i en av de andre stangholderene?

Når det gjelder stangholdere så lurer jeg også på om det vil funke å bare utvide med et par stangholdere til på hver side der jeg plassert de andre, eller om jeg bør montere et stangorgel. Ser i så fall for meg tre muligheter:

1. Kjøpe en targabøyle som plasseres enten over styrekonsollen eller bak på båte. F.eks. denne: http://www.seasea.no/Däcksutrustning/Däcksutrustning_övrigt/Spöhållare_Dävertar/TARGABÅGE_ROSTFRI

2. Kjøpe en standard vannskibøyle (original til Askeladden) og bruke denne til stangholdere (f.eks. i tillegg til de jeg har på rekka) eller montering av stangorgel: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=65363352

3. Montere stangholdere enten direkte på bøylen rundt styrekonsollen eller et mindre stangorgel som festes til bøylen. Er litt skeptisk til å ha stangholdere direkte på bøylen da de kommer midt i synsfeltet fra førerposisjon. En eller to i tillegg til de jeg har på sidene kan dog kanskje fungere:

28777578161_3c26ee1809_b.jpg

Jeg savner også å ha ly i båten i regnvær og har lett etter løsninger for ettermontasje av enten Bimini-topp eller T-top. Er det noen her som har erfaring med dette og vet om hvor jeg kan få tak i dette? Helst vil ønsker jeg meg T-top, men tror det blir omfattende og dyrt...? Har sett på denne Biminitoppen på finn.no:

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=44868372

Noen som har noen formening om dette er verdt å bruke penger på?

Dette ble mange spørsmål på en gang, men håper på mange gode innspill! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, erik skrev:

Det er et spørsmål om tid før du kjøper båt med tak...

Det er vel først og fremst et spørsmål om penger. Penger jeg ikke har. Hvis jeg skulle byttet båt til en styrhusbåt så må jeg opp i 300-500.000 for å finne noe med plass nok til hele familien og den standarden jeg vil ha. Har sett mye på Benetau Antares, Jeanneu Marlin og Quicksilver Pilothouse båtene, men alle for dyre for meg nå. Dessuten, slike båter funker ikke like bra til spinnfiske, og i alle fall ikke jerkbaitfiske da man som oftest ikke har noen platform foran på båten, eller at denne er for høy ift. vannflata... :) 

Men ja, på et eller annet tidspunkt blir det ny båt, men ikke i løpet av de neste par årene tror jeg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.

Jeg var der du er tilbake i 2010, da jeg fikk mulighet til å kjøpe meg inn i en bitteliten del av dagens båt. I 2013 kunne jeg overta resten. Men jeg er klar over at jeg er priviligert som har en far som deler min entusiasme og dessuten lar meg kjøpe ham ut til en hyggelig penge uten konkurrerende budgivere. Nypris for båt+hovedmotor var i 2010 ca 250.000,- Båten ble kjøpt nettopp for å kunne dras med en ganske vanlig/ rimelig bil, men da følger det nødvendigvis med noen kompromisser. Lett båt i forhold til størrelsen = ikke båt for grisekjøring i grov sjø. Hun trives i det hele tatt ikke noe særlig over 27 knop. Nå er ikke min båt til salgs, men hadde den vært det hadde den kanskje ligget rundt 160.000 på Finn.no etter at diverse utstyr er plukket av? Det er altså mulig å komme langt under den halve millionen hvis (og det er et betydelig "hvis") man er villig til det.

Det skjer ting når totalvekten på slepet passerer 1500kg, og for meg var det avgjørende å holde meg under dette. Du går i praksis fra manuell vinsj til elektrisk vinsj, du går fra en "normal" bil til SUV (og ikke en hvilken som helst SUV heller hvis man skal bruke dårlige ramper), du må ha med hjelper når båten skal opp eller ned i skikkelig vind, du må fort endre førerkortet ditt, lengden gjør at du må tenke deg om hvis du skal være med på ferger, du går opp i størrelse (og dermed pris/ tilgjengelighet) på bryggeplass, båten passer ikke inn i en vanlig garasje hverken i lengden eller høyden så lagringsplassen må planlegges etc etc. Ting blir i det hele tatt både mer kostbart og mer krevende når du passerer 1500kg. Alt dette er utfordringer som kan løses, men i en livsfase hvor det ikke alltid er like populært å prioritere fars ønsker er det ekstra utfordrende. Jeg har full forståelse for at ikke alle vil gjøre de valgene jeg gjorde, til tider savner jeg en åpen båt med mindre vindfang ala din. Men så var det dette med min far da, som gjør at jeg i praksis har tilgang på slike båter når jeg ønsker det....

Der jeg bommet i min planlegging, var når hele familien skal på ferie og båten skal være med på slep. Siden jeg ligger opp i mot grensen med tanke på vekt av båt/henger/bil/førerkort må båten være tom når den slepes. Det er ikke mulig å putte hele familien med baggasje, pluss båtutstyr inn i en bil. Vi ender derfor opp med å kjøre to biler når hele banden er på tur. Hvis min økonomiske plan holder får jeg gort noe med det i 2017/2018 i form av skifte av bil+henger og utvidelse av førerkort. Men det gjelder altså å bygge litt sten på sten når den fordømte lottotrekningen ikke klaffer. :D 

 

Men tilbake til temaet. Riggen du ser på er fin, en nyere modell av den jeg har selv. Plasseringsalternativene dine er ok alle sammen, men jeg hadde IKKE satt braketten rett ved siden av konsollen rett og slett fordi at det gjør vondt å dunke borti den når riggen ikke er der og det er fort gjort når man skal passere konsollen. Rett foran eller rett bak. Jeg hadde IKKE satt den på det flate litt brede området av relingen din, så langt bak blir den vanskelig å betjene da du ikke får tak i loddet og utløseren sånn helt uten videre. Skal du feste i skroget, MÅ det bruke gjennomgående bolter med forsterkning bak. Det røsker noe aldeles voldsomt når du kjører riggloddet fast. (Merk at jeg skriver "når" og ikke "hvis".)

I praksis ser du på en mulighet for to stenger på sideparavaner, to stenger på rigg og to flatline, dvs seks stenger totalt. Med de fire rørholderne du har i pulpitrørene i dag er du dekket for sideparavaner. Jeg hadde nok gått for vannskibøylen, ikke minst med tanke på et videresalg av båten en eller annen dag. Den får du minst to og kanskje fire stangholdere på, som minst løser stengene med flatline og kanskje stang nummer to på dypriggen pluss en ekstra? Hvis du bare får to bak, så setter du bare en tredje der du har rørholderne i dag, og bruker den for dypriggen, du behøver ikke å ha stackerstangen på selve riggen. Jeg hadde avventet dobbel stangholder til riggen til du har prøvd litt og sett hvordan ting fungerer i praksis.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, erik skrev:

Been there, done that.

Jeg var der du er tilbake i 2010, da jeg fikk mulighet til å kjøpe meg inn i en bitteliten del av dagens båt. I 2013 kunne jeg overta resten. Men jeg er klar over at jeg er priviligert som har en far som deler min entusiasme og dessuten lar meg kjøpe ham ut til en hyggelig penge uten konkurrerende budgivere. Nypris for båt+hovedmotor var i 2010 ca 250.000,- Båten ble kjøpt nettopp for å kunne dras med en ganske vanlig/ rimelig bil, men da følger det nødvendigvis med noen kompromisser. Lett båt i forhold til størrelsen = ikke båt for grisekjøring i grov sjø. Hun trives i det hele tatt ikke noe særlig over 27 knop. Nå er ikke min båt til salgs, men hadde den vært det hadde den kanskje ligget rundt 160.000 på Finn.no etter at diverse utstyr er plukket av? Det er altså mulig å komme langt under den halve millionen hvis (og det er et betydelig "hvis") man er villig til det.

Det skjer ting når totalvekten på slepet passerer 1500kg, og for meg var det avgjørende å holde meg under dette. Du går i praksis fra manuell vinsj til elektrisk vinsj, du går fra en "normal" bil til SUV (og ikke en hvilken som helst SUV heller hvis man skal bruke dårlige ramper), du må ha med hjelper når båten skal opp eller ned i skikkelig vind, du må fort endre førerkortet ditt, lengden gjør at du må tenke deg om hvis du skal være med på ferger, du går opp i størrelse (og dermed pris/ tilgjengelighet) på bryggeplass, båten passer ikke inn i en vanlig garasje hverken i lengden eller høyden så lagringsplassen må planlegges etc etc. Ting blir i det hele tatt både mer kostbart og mer krevende når du passerer 1500kg. Alt dette er utfordringer som kan løses, men i en livsfase hvor det ikke alltid er like populært å prioritere fars ønsker er det ekstra utfordrende. Jeg har full forståelse for at ikke alle vil gjøre de valgene jeg gjorde, til tider savner jeg en åpen båt med mindre vindfang ala din. Men så var det dette med min far da, som gjør at jeg i praksis har tilgang på slike båter når jeg ønsker det....

Der jeg bommet i min planlegging, var når hele familien skal på ferie og båten skal være med på slep. Siden jeg ligger opp i mot grensen med tanke på vekt av båt/henger/bil/førerkort må båten være tom når den slepes. Det er ikke mulig å putte hele familien med baggasje, pluss båtutstyr inn i en bil. Vi ender derfor opp med å kjøre to biler når hele banden er på tur. Hvis min økonomiske plan holder får jeg gort noe med det i 2017/2018 i form av skifte av bil+henger og utvidelse av førerkort. Men det gjelder altså å bygge litt sten på sten når den fordømte lottotrekningen ikke klaffer. :D 

 

Men tilbake til temaet. Riggen du ser på er fin, en nyere modell av den jeg har selv. Plasseringsalternativene dine er ok alle sammen, men jeg hadde IKKE satt braketten rett ved siden av konsollen rett og slett fordi at det gjør vondt å dunke borti den når riggen ikke er der og det er fort gjort når man skal passere konsollen. Rett foran eller rett bak. Jeg hadde IKKE satt den på det flate litt brede området av relingen din, så langt bak blir den vanskelig å betjene da du ikke får tak i loddet og utløseren sånn helt uten videre. Skal du feste i skroget, MÅ det bruke gjennomgående bolter med forsterkning bak. Det røsker noe aldeles voldsomt når du kjører riggloddet fast. (Merk at jeg skriver "når" og ikke "hvis".)

I praksis ser du på en mulighet for to stenger på sideparavaner, to stenger på rigg og to flatline, dvs seks stenger totalt. Med de fire rørholderne du har i pulpitrørene i dag er du dekket for sideparavaner. Jeg hadde nok gått for vannskibøylen, ikke minst med tanke på et videresalg av båten en eller annen dag. Den får du minst to og kanskje fire stangholdere på, som minst løser stengene med flatline og kanskje stang nummer to på dypriggen pluss en ekstra? Hvis du bare får to bak, så setter du bare en tredje der du har rørholderne i dag, og bruker den for dypriggen, du behøver ikke å ha stackerstangen på selve riggen. Jeg hadde avventet dobbel stangholder til riggen til du har prøvd litt og sett hvordan ting fungerer i praksis.  

 

 

Flott, takk!

Det med plassering av dypriggen lenger frem i båten fremfor helt bak, det ser jeg poenget med. Dog litt dumt da jeg har bedre plass der relingen er utvidet. Har prøvd å Google etter målene på svivelbasen, men ikke klart å finne det. Vet du ca. hvor mye bredde jeg må ha for å få den montert direkte på relingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, erik skrev:

Kan prøve å huske å få målt min nå til helgen. Minn meg på det på Face i helgen så skal jeg måle. Var oppe for å se til båten i går, så jeg skal ikke i båten igjen før på fredag da hun flyttes til Randsfjorden for treffet der.

Da har jeg fått avklart at hullbildet på svivelbasen er 13x13cm og totalt 15x15cm. Altså for bredt til at jeg kan montere direkte på skroget.

Noen som har kreative forslag til montering som da ikke innebærer 2x4 planker og/eller andre løsninger som har relativt lav estetisk kvalitet? :)

Har sett på denne og prøver å finne ut om dimensjonen til festeplata her er mindre slik at jeg kan montere svivelbasen på denne?

http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/montasjesystem/aluminium-svivelsokkel-pidestall-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dypriggen bestilt. :)

Ble en Uni-troll 10 med 5,4 kg lodd.

Har grublet fælt på hvordan jeg skal feste den i båten uten altfor store inngrep.

Uansett hva jeg velger så blir det vanskelig med gjennomgående bolter og plate på innsiden da skroget er så og si umulig å nå på innsiden og i tillegg delvis gjenfylt av skum.

Valget falt derfor på denne: http://www.mjosservice.no/produkt/cannon-dyprigger/tilbehor-for-dyprigger/montasjesystem/rekkemontasje

Ifølge Cannon sin egen monteringsanvisning skal det fungere å bruke ankerbolter/ekspansjonsbolter. Monteringen blir da slik:

Sidemontering

I Cannon sin monteringsanvisning er det henvist til "wellnuts" som bruker gummi som komprimeres. Jeg finner ikke denne type bolter på nettet her i Norge, kun typen av metall av f.eks. denne typen (jeg kommer IKKE til å bruke disse, bare et eksempel): http://www.clasohlson.com/no/Hulromsanker/Pr409225006

Dersom noen vet hvor jeg kan få tak i denne type bolter med gummi så er jeg takknemlig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder behov for stangorgel/targa/vannskibøyle så har jeg forsøkt å fjerne putene på ryggstøttene bakerst i båten og montere stangholder der. Det ser ut til å funke fint, både på bøylen og den loddrette stanga i midten. Biltema sine stangholdere koster forresten en brøkdel av hva tilsvarende syrefast koster andre steder: http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Oppbevaring/Stangholder-2000036435/

28291307164_89de2ec6de_b.jpg

Så jeg tror jeg forsøker meg med denne løsningen sammen med monteringen på siderailsene før jeg evt. bestiller vannskibøylen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på det samme festet, men vil da bruke bolter tvers igjennom skroget og plate på utsiden. Alternativet for meg er å lage hull, montere plate på innsiden, og sette inn en inspeksjonluke i hullet. Jeg er såpass i tvil om eget valg der at riggene fortsatt ikke er montert....

Blir fint med rørholdere på "ryggstøtten" der for flatlinetrolling. Kombiner med et par utløsere så du får spent ned stengene og får slepet nærmere overflaten så er det helt topp plassering. ved flatlinetrolling, feks med et par stenger etter SØ, setter jeg gjerne de to stenge i takstativet, og så spenner jeg ned med uløsere helt bakerst. Hvis ikke havner slepet 4 meter opp i været. :) En bonus er at jeg både ser utløserne fra førerplass, og hører at det smeller i takstativet når det løser ut.

Stang på taket.

blogger-image--853533229.jpg

Utløser nede bak.

blogger-image--1554770589.jpg

 

Hvis utløseren endrer vinkel er det gørr eller en mindre fisk på gang.

blogger-image-603187498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal si fra når jeg har montert og prøvd. :)

Det med de utløserne var smart, det har jeg ikke tenkt på. Er det slike du bruker?

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/trollingtilbehor/releasere-og-stackere/scotty-1182-mini-power-grip-utløser-4pk-for-planerboard-115321-p0000103100

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var pakka fra Mjøsservice kommet og dypriggen montert. Etter mye grubling endte jeg opp med å montere riggen ca. en bomlengde fra akter, slik som Cannon anbefaler selv.

29173522086_99238b1c89_b.jpg

Min båt er ikke designet for fiske direkte så jeg var usikker på hvordan jeg skulle montere den. Endte opp med å bruke rekkefeste og "gummiexpanders" som jeg til slutt fant hos Wurth. Hører med til historien at pakka med gummuexpandere kostet 800 kr og det var med 40% rabatt. :)

29173509356_578e107d6a_b.jpg

Har for øvrig en god del plugger til overs så hvis noen vil kjøpe et par så er det bare å ta kontakt. ;)

Selve boringen i skroget gikk greit, jeg brukte selve rekkefeste som mal for pilothullene og boret opp til 12mm for gummipluggene.

28919626440_02e6084007_b.jpg

Skal sies at pluggene vare litt "kjipe" under innstramming, måtte bytte ut tre av dem da de enten snurret under innstramming og/eller forsvant inn i skroget under innstramming. Viktig å legge mye press på flensen under strammingen slik at de ikke spinner fant jeg etter hvert ut.

28585211114_7f6cb7010a_b.jpg

Alle fire pluggene klare.

29100015412_36da693371_b.jpg29100027792_be993ee41d_b.jpg

Rekkefestet ferdig montert.

Etter dette var det bare å montere svivelbasen og festebrakett. :)

28919632540_387e9ddbc3_b.jpg28919625640_6e16c12031_b.jpg

Dypriggen ferdig montert. Tror og håper jeg har plassert den på riktig plass. :)

29207743595_04ac525020_b.jpg

Sett fra utsiden. Braketten stikker litt utenfor ripa men det får gå. Testet litt belastning på bommen og skroget ser ut til å holde bra. Gummipluggene flexer litt under belastning og tar unna litt av belastningen på skroget. Blir spennende å se om dette holder eller om jeg ender opp med et stort hull i skroget og en dyprigg fattigere. :)

28919639390_515bdee7b7_b.jpg

Montert på flere stangholdere også 6 midskips og 2 akter på ryggstøttene.

Ser frem til å få testet riggen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Den 24.8.2016 at 21.59, Atle Høidalen skrev:

Da var pakka fra Mjøsservice kommet og dypriggen montert. Etter mye grubling endte jeg opp med å montere riggen ca. en bomlengde fra akter, slik som Cannon anbefaler selv.

29173522086_99238b1c89_b.jpg

Min båt er ikke designet for fiske direkte så jeg var usikker på hvordan jeg skulle montere den. Endte opp med å bruke rekkefeste og "gummiexpanders" som jeg til slutt fant hos Wurth. Hører med til historien at pakka med gummuexpandere kostet 800 kr og det var med 40% rabatt. :)

29173509356_578e107d6a_b.jpg

Har for øvrig en god del plugger til overs så hvis noen vil kjøpe et par så er det bare å ta kontakt. ;)

Selve boringen i skroget gikk greit, jeg brukte selve rekkefeste som mal for pilothullene og boret opp til 12mm for gummipluggene.

28919626440_02e6084007_b.jpg

Skal sies at pluggene vare litt "kjipe" under innstramming, måtte bytte ut tre av dem da de enten snurret under innstramming og/eller forsvant inn i skroget under innstramming. Viktig å legge mye press på flensen under strammingen slik at de ikke spinner fant jeg etter hvert ut.

28585211114_7f6cb7010a_b.jpg

Alle fire pluggene klare.

29100015412_36da693371_b.jpg29100027792_be993ee41d_b.jpg

Rekkefestet ferdig montert.

Etter dette var det bare å montere svivelbasen og festebrakett. :)

28919632540_387e9ddbc3_b.jpg28919625640_6e16c12031_b.jpg

Dypriggen ferdig montert. Tror og håper jeg har plassert den på riktig plass. :)

29207743595_04ac525020_b.jpg

Sett fra utsiden. Braketten stikker litt utenfor ripa men det får gå. Testet litt belastning på bommen og skroget ser ut til å holde bra. Gummipluggene flexer litt under belastning og tar unna litt av belastningen på skroget. Blir spennende å se om dette holder eller om jeg ender opp med et stort hull i skroget og en dyprigg fattigere. :)

28919639390_515bdee7b7_b.jpg

Montert på flere stangholdere også 6 midskips og 2 akter på ryggstøttene.

Ser frem til å få testet riggen! :)

 

Ser virkelig lekkert ut,,, Ser jeg rett når jeg ser du ikke har en svirvelbase på riggen?

Mener jeg har en liggende om du skulle ønske en sånn, som jeg vet du vil savne ettervært,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Etter halvannet år med dyprigg og sideparavaner er jeg klar for å sette igang med nytt prosjekt. Jeg er nemlig mektig lei av å kjøre fisk med sideparavaner hengende på sena. Sideparavaner er fint det, men blir liksom ikke det samme som å kjøre fisk uten dem. Har derfor tenkt å rigge opp med planerboards i år. Vurderer flere forskjellige løsninger:

  1. Big Jon planerboardmast. Dette virker som en veldig enkel og rimelig løsning, bortsett fra at jeg egentlig ikke ønsker en mast midt i området foran i båten hvor jeg spinnfisker fra. Er også skeptisk til å måtte bore hull i i dekket i båten og også hvor mye krefter som kommer til å rive og slite i festet under bølger.  http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/big-jon-planerbord-mast-52-7
  2. Kjøpe løse ruller samt planerbord "sprøt/master" og feste disse til eksisterende rekker på selve styrekonsollen (usikker på om det blir høyt nok for planerboardlinene?). http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/patriot-rollon-pro-planebordsrulle og http://www.olssonsfiske.se/fiskemetoder/trolling-batfiske/mastriggar/roster-planebord-del-600mm-for-25mm-ror
  3. Kjøpe Silver/Terhi sin targabøyle og montere ruller og "sprøt" på denne. https://www.silverboats.fi/en-en/accessories/general-accessories/targa-fishing-arch
  4. Gå "all in" og investere i T-Top som hvor jeg fester ruller og sprøt i toppen av. F.eks. denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111117656

Er nok foreløpig alternativ to som er beste kombo mellom praktikalitet og lommebok, men er som sagt usikker på om jeg får planerboardlinene høyt nok opp på denne måten. Selve toppen på selve "rekka" runde styrekonsollen er ca. 1,4 meter over vannet og "sprøtene" er ca. 60 cm, dvs. det blir ca. to meter over vannflata.

Er det noen her som har erfaringer å dele rundt Big Jon planerboardmast vs. ruller og sprøt på styrekonsoll? Erik? :) 

PS: Bilder av båt og styrekonsoll lenger opp i tråden.

 

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg personlig foretrekker mast i front på båter ala din, som en "nest beste"-løsning etter T-top. Her fra den gamle Silveren min:

Hytta+014.JPG

Silver+Colibri+V%25C3%25A4nern+mast.jpg

Min+mast

Jeg går for samme løsning i den nye båten også, bare at det blir Bios denne gangen. (Fordi jeg kjøpte en brukt, ellers hadde det blitt BJ igjen for den var bra.) Masten tas av og på etter behov, så det er ikke noe stort problem at den skulle være i veien. De dagene du både skal dorge og spinnfiske kan du eventuelt bruke stangparavaner hvis du ikke gidder å montere opp og ned der og da. Så stter du på masten på rene trollingdager. Foten som står igjen er en liten snublefelle, men til å leve med.

Høyden på linen er et poeng, men med sprøt på konsollen kommer du nok høyt nok til at det vil fungere helt fint.

Jeg er skeptisk til å sette (mer) utstyr på konsollen din, fordi jeg tror det kan bli trangt å komme forbi den etterhvert. Med spoler og sprøt ender du uansett med noe som enten er i veien ved spinnfiske (sprøtene), ved forflytning i båten (spolene) eller må tas av og på ved behov?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Du har noen gode poenger der. Ser du har rigget noen stropper på planerboardmasta på to av bildene, er det pga. frykt for at festet skal rives opp? Er jo litt skeptisk til en 2 meter lang stang med en tilsynelatende så liten forankrings/festeplate i skroget. Blir rimelig mye moment i den stanga... Og en sånn stroppeløsning ser jo ikke så vakkert ut selv om det funker. :) Men bra hvis det er lett å fjerne hele stanga når jeg ikke bruker den selvsagt. 

Ser at det idelle kanskje hadde vært T-Top selv om det er dyrt. Men det er endel usikkerhetsmomenter der ift. at jeg har styrekonsollen min plassert ut av senter mot styrbord side i båten min samt at jeg må bore og skru enda mer i skroget uten å helt vite hva slags konsekvenser T-topen vil medføre, både under frakting på henger og under kjøring i planende fart... Tenke tenke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsterket tofta på undersiden, så festet som sådan ble dønn solid. Jeg monterte inn en treplate i rommet under tofta. Men du MÅ ha avlastning uansett for kraft X arm = problemer. :) Jeg startet med jekkestropper, gikk over til vaier med klips, og så tilbake til jekkestropper igjen. I godvær kjørte jeg bare med avlastning foran, men jeg hadde på hver side også når det ble litt bølger. Wire var utvilsomt penest, men jekkestroppene var veldig enkle i bruk og enkle å ta av og på så derfor ble det de som ble brukt.

T-top på båten din hadde jeg hatt uavhengig av konsollen, dvs festet mot ripa og ikke mot konsollen. Det vil bare se helt merkelig ut om ikke T-toppen hos deg dekker båtens bredde men står skjevt på. Men å montere T-top bare for planerboard virker litt overkill, så det måtte vært fordi du savner tak sånn i det store og det hele. Med tanke på spinnfiske vil nok en T-top være rimelig i veien for deg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ikke enkelt dette her. Det er vanskelig å komme til under dekket akkurat der masta ville stått så jeg vet ikke om jeg får til å forsterke akkurat der. Ja T-top har jeg hatt lyst på uansett pga. ly for sol og regn også, så det er ikke bare pga. planerboard.. Men det er som sagt både dyrt og komplisert.

Paradoksalt er kanskje det enkleste Silver sin targabøyle da denne kan festes på rekka på begge sider og derfor i utgangspunktet ikke krever boring eller modifisert av båten ellers i det hele tatt. Ser ut som den er såpass høy at jeg kan passer under den når jeg beveger meg i båten også. Eneste er at rekka mi ikke går helt bak slik at bøylen vil komme litt foran styrekonsollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.