Gå til innhold
Fiskersiden

Er Gjedda så smart ?


Recommended Posts

Det er ikke tamgjedde, han troller, bokstavelig talt, gjedder i diverse kanaler og elver i Irland. Kameraet henger ikke langt unna kunstagnet på en flytende innretning, så ikke akkurat like diskret som en dupp.

Tilbake til dette med gjedde og intelligens: Vi kan ikke utlede at gjedden sjekker om fisken er trygg å spise ved å dunke borti den. Vi kan faktisk ikke vite hvorfor den gjør det i det hele tatt kun basert på en video. Vi kan gjette, men da blir det ofte til at vi overfører vårt tenkesett til gjeddens, og det er som kjent vesentlige forskjeller mellom hjernen til en gjedde og hjernen til et menneske.

Fra forskning vet vi  at gjedde raskt kjenner igjen bevegelsesmønstre og formen til byttefisk den introduseres for. Samtidig registrerer gjedden bevegelsene til byttefisk som vibrasjoner i vannet. Disse registreres av porer langs sidelinjeorganet og hodet som inneholder små filamenter som er følsomme for vibrasjoner i vann.  Denne døde fisken på videoen beveger seg, og flytter vann - men den registreres ikke på samme måte som vibrasjonene fra fiskemuskler som trekker seg sammen og fører til at en fisk svømmer. Før gjedden ser en fisk vil den ofte registrere vibrasjonene og orientere seg mot fisken. Å dunke slik borti levende fisk er noe en sjelden ser i forsøk, annet enn at gjedden kan angripe rett inn i en stim for å splitte, desorientere eller svimeslå fisk. Flere gjedder kan gjøre dette samtidig på samme stim.

En fisk "vet" ikke at en krok er farlig, og samme gjedden kan fanges flere ganger, ofte med veldig kort mellomrom. Fisk kan til og med fanges på kun en krok!

Min rekord er å ta samme gjedde tre ganger på fem minutter, så selv om fisk kan lære å unngå kroker og visse lyder/former på Pavlovsk vis er det ikke nødvendigvis noen automatikk der, og det virker som fisken kan "glemme" også - det vil si, selv om den har blitt fanget på en makrell med kroker i, noe den aldri har sett før kan den bli fanget igjen en uke senere når det er spisetid, og en uke etter det igjen. En ser også at gjedder slipper agn om det er for mye motstand - av og til, men ikke alltid. En gjedde som kjenner at det den er hogget på ikke kjennes ut som de hundrevis av andre tingene den har hogget på kan også føre til at den slipper det - eller ikke.

Jeg har sett den samme atferden som på videoen flere ganger. Gjedde dunker borti både kunstagn og døde agn med nebbet, dytter det litt bortover - og mister interessen eller tar kunstagnet. Akkurat hvorfor den gjør det kan jeg bare gjette på, men å sjekke etter kroker er det definitivt ikke. Jeg er helt overbevist om at gjedden i  klart vann ser 3/0-krokene som henger på gummien. Om den gjør det for å lukte bedre, om den åpner munnen om bjeffer for å få vann inn og sjekke hvilke luktstoffer som avgis eller for å sjekke konsistens - mulig. Det er også mulig den gjør det for å reorientere agnet, slik at det kommer i en posisjon som det er bedre for gjedden å ta det i.

At hodet til fisken faller av kommer av at gjedden tar fisken på sitt vanlige vis, snur seg og stikker - mens fisken har en løkke rundt halsen. Dette er ikke gjeddens fortjeneste, og skjer kun fordi fiskeren har festet fisken noe spesielt. Gjedden har ikke sett fluorokarbonen rundt halsen på fisken og tenkt at " nå skal jeg utnytte dette til å rive av hodet". 

Jeg skjønner hvorfor det går an å tenke seg at gjedden ved å snu og vende på fisken ser etter kroker, men personlig tviler jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig video. Denne atferden er vanlig hos de fleste rovfisk, hvis de har tid til å "inspisere" agnet på denne måten. Kan minne om kattens lek med mus. Vi har også sett tilsvarende med kveiter. Tviler på om det er noen bevisst inspeksjon for å sjekke om det er trygt å spise agnet. I vann der det praktiseres C&R vil jo fisk kunne lære, og etterhvert bli mer kroksky, men vet ikke om en slik evne blir riktig å karakterisere som bevissthet. Kveiter kan jo inspisere kunstige agn fullt av kroker i flere minutter før de bestemmer seg for å ta agnet... hvis denne formen for inspeksjon hadde vært styrt av bevissthet burde de jo vrake kunstagn fullt av kroker etter en lengre inspeksjon, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at gjedda ikke var i jaktmodus, men bare nysgjerrig.

Men blir trigget til slutt.

Kanskje str på fisken ikke sto på dagens meny.

Her er det bare å bruke fantasien og dra noen konklusjoner man kan teste selv  hvis fisket er tregt.

Aktivt fiske eller statisk fiske? Stort eller smått agn? Pelagisk eller på bunn?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart gjedde kan bli veldig fokusert på og spesialisert på én matkilde. I forsøk har den klare preferanser på størrelse, form og art og erfaringsmessig har den klare preferanser gjennom året på føde. Når den står og nistirrer på en liten bekk om høsten, når den følger abborstimene rundt hele vannet, alt fra grunner til pelagisk eller før/etter lek når det virker som den tar for seg av artsfrender. 

Godt mulig at det foregår en instinktiv beslutningsprosess hva angår antall gjedder i området, byttefiskens størrelse og sjansen for å svelge unna raskt. Etter det kom abbor til vannene mine merker jeg en preferanse for mindre agn som ikke var der tidligere på de stedene abboren dominerer. De gjeddene som fremdeles virker å gå etter ål, røye og ørret og står mer eller mindre alene mesteparten av tiden virker ikke å ha disse preferansene.

Det kan fremtone seg så spesifikt at jeg fisker meg ned i størrelse fra 20 til 5-6 cm, og et område som var helt dødt leverer plutselig 6 gjedder. I de få vannene som ikke har abbor opplever jeg fremdeles at gjedder i alle størrelser smeller friskt på 20-30 cm, mens det ikke lenger er tilfelle i like stor grad der flere gjedder samles rundt abborstimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, don don skrev:

De må jo nødvendigvis inspisere/ verifisere hva de spiser, hvis ikke ville det bli funnet myye rart i en gjeddemage.

Ikke så sikker på det nei. Husker jeg sveivet inn duppen min utrolig fort en gang. Da var duppen over vannet 20-30cm å da kom det en Gjedde vakende etter duppen min. En Gjedde spiser nok det meste som beveger seg. Biter den av irritasjon eller bare for å spise tro ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bonavar skrev:

Ikke så sikker på det nei. Husker jeg sveivet inn duppen min utrolig fort en gang. Da var duppen over vannet 20-30cm å da kom det en Gjedde vakende etter duppen min. En Gjedde spiser nok det meste som beveger seg. Biter den av irritasjon eller bare for å spise tro ?  

Jeg er klar over at gjedda lar seg lure av kunstige agn, men hiver du en stein i vannet tviler jeg på at gjedda spiser den. Noen faktorer må nok nødvendigvis "stemme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritasjon er det neppe, heller instinkt. Beveger noe av passe størrelse seg gjennom vannet er sjansen stor for at det er spiselig. Du skal ikke se bort fra at gjedden spiser en sten som synker med passende bevegelser, i praksis er det liten forskjell på en flat, synkende sten og en synkende skjesluk! I sjøen har jeg fått torsk og makrell på blysøkker som de tar på droppet slik at det går inn kjeften og ut gjennom gjellene. Deretter ruller de, snur seg og kommer opp i en vase. Finnes jevnlig fisker med ølbokser, dildoer og andre fremmedlegemer i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AsleB skrev:

Irritasjon er det neppe, heller instinkt. Beveger noe av passe størrelse seg gjennom vannet er sjansen stor for at det er spiselig. Du skal ikke se bort fra at gjedden spiser en sten som synker med passende bevegelser, i praksis er det liten forskjell på en flat, synkende sten og en synkende skjesluk! I sjøen har jeg fått torsk og makrell på blysøkker som de tar på droppet slik at det går inn kjeften og ut gjennom gjellene. Deretter ruller de, snur seg og kommer opp i en vase. Finnes jevnlig fisker med ølbokser, dildoer og andre fremmedlegemer i magen.

Som sagt jeg er klar over at gjedda tar kunstagn ( selv om de hadde vært lagd av stein), men noe med dette agnet må nødvendigvis trigge dem, ergo blir de jo verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.