Gå til innhold
Fiskersiden

Gjøre om fra 4delt til 2delt stang


dragev
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg har ei 4 delt Edge Dynamic Spin 10` 7-30gram stang som jeg bruker til lett sjøfiske og ørretfiske i noen lokale vann. Er super fornøyd med hvordan stanga er å fiske med og hvordan den kaster å alt sånn. Men jeg er ikke så happy med at den er 4delt. Jeg foretrekker 2 delte stenger. Jeg har også et utvalg av stangbagger som jeg altid bærer stengene mine i med snellene på. Så det å ha en 10 eller for den del 13` 2 delt stang gjør meg ingenting.

 

Men nå til det jeg lurer på; kan jeg ta å kappe av en liten del av "hanndelen" på 2 av stangdelene, slik av di går helt inn i "hunndelen" og så ta å lime dem sammen slik at jeg da får en 2 delt stang? Eller vil dette ødelegge stanga, samt endre på hvordan stanga oppfører seg under fisking?

20160810_202042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Men nå til det jeg lurer på; kan jeg ta å kappe av en liten del av "hanndelen" på 2 av stangdelene, slik av di går helt inn i "hunndelen" og så ta å lime dem sammen slik at jeg da får en 2 delt stang? Eller vil dette ødelegge stanga, samt endre på hvordan stanga oppfører seg under fisking?

Nei, det bør du absolutt ikke gjøre. Stanga har spigotholker, og de skal være sånn. Fyller du lim i de som du tenker på, så vil ikke hann og hunndelen i skjøten lenger få skikkelig kontakt med hverandre, og resultatet kan fort bli at stanga knekker i holken. Om du kapper av litt av handelen, så vil dette ikke gjøre at holkene går mer sammen heller, det er koningen i stang/spigot som avgjør dette. det eneste du oppnår er en svakere skjøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Enda godt at jeg spurte først, da jeg var å fisket i går og tenkte at jeg skulle gjøre det når jeg kom hjem fra turen. Kom på i siste liten at jeg har brent meg på andre lignende ting før, derav spørsmålet her.

Jo jeg kan jo bare leke at den er 2 delt, men det har hendt et par ganger at typpen har føket av gårde under kast på fisketur. Enda at jeg har trykt delene godt sammen før fisket startet. Får vel bare klemme dem godt sammen på neste tur og la være å dele den helt opp etterpå å håpe på at di "smelter" litt aammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.