Gå til innhold
Fiskersiden

Fjesing på Sunnmøre


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

Er det nokon som kjenner til områder med fjesing på Sunnmøre? Den skal jo være her i følge litteraturen, men eg har aldri høyrt om nokon som har fått. Har hittil berre tre vage observasjonar frå tre forskjellige plassar. Desse er:

- Småbåthamna på Runde, eit individ observert under fridykking for.. tja.. 15-17 år sidan?
- Småbåthamna på Runde, eit individ observert av dykkar for "mange år sidan".
- Småbåthamna på Sulesund, eit individ observert frå land no i år.

Ingen av desse observasjonane er sikre, og alle er av enkeltindivid. Eg lurer difor på om nokon veit om plassar der det er teke eller observert fleire fjesing? Rett og slett ein fjesingplass? I alle fall noko som er litt sikrare å satse etter enn dei observasjonane eg har frå før?

Sann i tilfelle, slik ser ein fjesing ut:
Fjesing2.jpg

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tmas_ skrev:

Tror ikke det er noe store mengder her i området. Knapt nok hørt om noen som har fått, emblemssanden er vel eneste plassen jeg har hørt om.
 

Same inntrykk som meg då... but then again... Kor monge er det som eigentleg fiska etter den? Eller i alle fall på ein måte som gjer det mogleg å få den? Ikkje akkurat store flyndrefiskemiljøet her i området. Strendene blir ikkje akkurat nedrent.

Er det teke fleire på Emblemssanden, eller berre ein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars Den Rare skrev:

Når jeg leser om denne i bøkene mine og på nett står det stikket alltid skal behandles av lege. Gjør dere det når dere blir stukket?

Har aldri prøvd... Skal prøve å unngå det.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Dr. Hook skrev:

Same inntrykk som meg då... but then again... Kor monge er det som eigentleg fiska etter den? Eller i alle fall på ein måte som gjer det mogleg å få den? Ikkje akkurat store flyndrefiskemiljøet her i området. Strendene blir ikkje akkurat nedrent.

Er det teke fleire på Emblemssanden, eller berre ein?

Tvilsomt at det er mange som fisker målrettet etter den her ja, men er vel ikke helt uvanlig å få som bifangst andre plasser(lengre sør) så burde nå hørt om en og annen om det var litt av dem her.

Han jeg pratet med sa noen(sø fisker) så det skulle nå tilsi flertall, men tviler på om det er store mengder, for har nå fisket der litt sjøl etter andre arter, riktignok ikke så mye nå på sommeren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tmas_ skrev:

Tvilsomt at det er mange som fisker målrettet etter den her ja, men er vel ikke helt uvanlig å få som bifangst andre plasser(lengre sør) så burde nå hørt om en og annen om det var litt av dem her.

Han jeg pratet med sa noen(sø fisker) så det skulle nå tilsi flertall, men tviler på om det er store mengder, for har nå fisket der litt sjøl etter andre arter, riktignok ikke så mye nå på sommeren da.

Dette gir jo håp (nok). Skal ikkje sjå vekk i frå eg tek turen og prøvar ein dag. :) 

1 time siden, Maritim skrev:

Aldri vert bort i arten på Sunnmøre men fikk en rødknurr på Sæbø i vinter... (20m dyp fra flytebrygga ved badestranda) Hører jo egentlig til lengre sør den også.. På den annen side er det vel enklere å ta en tur til Staværn e.l. om poenget er å få arten på lista :)

Dette var jo veldig interessant.... Eg manglar jo den også. Denne er vel ikkje så alt for lett nokon plass, men om der finns ein, så.. ja.. kanskje fleire?

Er dette ein plass du har fiska 1000 gongar og fått ein raudknurr er det ikkje like gode sjansar, men om du har fiska der ein gong... og fekk raudknurr... 

Eg tippar det blir ein tur til Sæbø òg, for å sei det slik. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maritim skrev:

Aldri vert bort i arten på Sunnmøre men fikk en rødknurr på Sæbø i vinter... (20m dyp fra flytebrygga ved badestranda) Hører jo egentlig til lengre sør den også.. På den annen side er det vel enklere å ta en tur til Staværn e.l. om poenget er å få arten på lista :)

Rødknurr er en av mine favoritt fisker, bra gjort! Jeg har jo også tatt en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maritim skrev:

Dr. Hook: Er nok dessverre et sted jeg har meita mye før, men ikke så mye de seneste åra.. :) 

 

Titanic: Rødknurren er en artigper ja, har bare fått en før i lysakerfjorden. Ble kule bilder med hvit snø som bakgrunn!

Ja, den er det! Tok min på sommeren i kysten til Stjørdal etter sjøørret når det plutselig hopper/vaker en fin fisk (hadde en mistanke om at det var en type knurr). Jeg kaster ut over den med en enkel 22g møresild. Da kjenner jeg en grei fisk på kroken, og jeg drar den inn! Hadde litt problemer med å identifisere arten før jeg spurte Jim Frode Rygh. Jeg visste ikke om arten den gangen. Jim Frode var faktisk hundre meter fra meg i båt uten å vite det engang, og han sa at han har aldri har fått en rødknurr før. Da ble jeg stolt! Men om du har muligheten kan du sende meg et bilde av din! Jeg sender deg et bilde av min!

rødknurr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maritim skrev:

Artig at du så den vaka, har hørt at rødknurr kan gjøre det, uvant med tanke på vår vanlige Knurr. 

Ja, det var det! Det er ganske uvanlig med rødknurr på over 1 kg. Jeg tror faktisk at alle andre rødknurr på over 1 kg ble tatt med garn. Håper å få mer rødknurr senere, selv om jeg tviler på det! I morgen er det en fiskekonkurranse i Stjørdal hvor jeg skal melde meg på og prøve å vinne! Ettersom jeg er en heldig fisker med en god del erfaring kan det gå! Var på andreplass på samme konkurranse 6 år siden, så jeg har trua!

Om du skal fiske i morgen selv så kan vi konkurrere om best fisk, men jeg advarer deg! Jeg er en heldiggris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maritim skrev:

Artig at du så den vaka, har hørt at rødknurr kan gjøre det, uvant med tanke på vår vanlige Knurr. 

Men i år var jeg på fisketur etter hvilen som helst fisk! Jeg observerte en pigghå som fulgte etter en møresild holographic. Jeg fikk en liten torsk som føltes ut som en makrell. Jeg byttet til en shadowrap slow-sinking, og da så jeg en vanlig knurr følge etter! Men den var STOR! Det var en vanlig knurr på 2-3kg! Det var et once in a Lifetime møte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Titanic skrev:

Det var en vanlig knurr på 2-3kg! 

Eg trur ikkje det går an? Er du sikker på størrelsen? Eller arten?

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. Hook skrev:

Eg trur ikkje det går an? Er du sikker på størrelsen? Eller arten?

Jeg er sikker på størrelsen og arten! Faktisk så er det dokumentert vanlig knurr på over 3 kg! Men det var bare en gang, og det var for 40 år siden av en fyr som fikk det i garnet sitt. Utrolig uvanlig er det da, og det skjønner du sikkert! Det er som å se en rødknurr som er blind i begge øynene. Men et kjapt spørsmål. Hva er det mest uvanlige du har sett av fisk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎-‎08‎-‎2016 at 16.35, tmas_ skrev:

Tvilsomt at det er mange som fisker målrettet etter den her ja, men er vel ikke helt uvanlig å få som bifangst andre plasser(lengre sør) så burde nå hørt om en og annen om det var litt av dem her.

Han jeg pratet med sa noen(sø fisker) så det skulle nå tilsi flertall, men tviler på om det er store mengder, for har nå fisket der litt sjøl etter andre arter, riktignok ikke så mye nå på sommeren da.

I Denmark omkring Djursland fisker vi mange fjesinger , Til tider  er det en stor plage fordi du ikke kan fange andet . Det er en god spisefisk . For ca 12 år siden fangede jeg 5 store fjesinger ved Halsnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.