Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til Hav og Kyst fiske


Sveian61
 Share

Recommended Posts

Hei, trenger litt hjelp til å bestemme meg for nytt ekkolodd med utvendig svinger for hav/kyst-fiske.

 

Har en Garmin 526,  5’’ kombinert kart/ekkolodd-plotter (heretter kalt kartplotter), men dette blir for smått i kombinert modus men den vil greie seg fint som kartplotter alene. Denne enheten har en enkel innvendig 50/200 kHz svinger med hverken mulighet for CHIRP eller DownSkan/View.

 

Jeg ønsker å beholde dybde visning på kartplotter med den eksisterende innvendige svingeren uten at jeg er avhengig av det nye ekkoloddet står på. Jeg tenker å bruke en ny, utvendig hekksvinger, på det nye ekkoloddet. Av det jeg har lest så kan to ekkolodd svingere på samme båt forstyrre hverandre.

 

Jeg fisker på Mørekysten utenfor Ålesund med en 19 fot Akeladen EXPLORER606.

Bruksområde med Krav/Ønsker til det nye ekkoloddet:

- Vinter Hav/kystfiske Torsk og Sei ned til 100m opptil 12nm fra land en finværs vinter dag. Det ville være fint om ekkoloddet kunne skille mellom sild og torsk/sei som er større en 4kg som går i stim med silda.

- Det ville være fint om ekkoloddet kunne finne enkelt fisk større en 4kg som står/jakter på bunnen ned til 60m.

- Det ville være fint om ekkoloddet kunne skille større fisk med DownSkan/View fra silda ned til 60m.

- Det ville være fint om ekkoloddet kunne finne enkelt fisk større en 25kg som står/jakter på bunnen ned til 250-350m. (Ikke behov i dag men hvem vet om utstyret kan finne fisk der ;-)

- Det ville være fint om ekkoloddet vise DownSkan/View enkelt fisk større en 4kg som ligger på bunnen ned til 40m for av søking på kveiteplasser.

- Pris ekkolodd med kombinert svinger 3.500,-

- Prisgrense ekkolodd med svinger maks 7.000,- om denne vil gi vesentlige forbedringer på det å kunne finne kveite plasser ned til 40m med DownSkan/View.

 

Er det noen vesentlig forskjell mellom disse to alternativene?

- Lowrance Hook 5X Downscan:

https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/lowrance-hook-5x-downscan/135930388/p

- GARMIN STRIKER 5DV, 5" CHIRP EKKOLODD/DOWNVIEW M/GPS:

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/ekkolodd/garmin/garmin-striker-5dv,-5-chirp-ekkolodddownview-mgps.aspx

 

1.       Forstår det slik at disse leveres komplett med utvendig svinger.

2.       Dekker disse svingerne mine behov eller bør jeg oppgradere med dyrere svingere?

3.       Finnes det andre bedre alternativ innenfor en 7.000,-kr grense?

4.       Det er kanskje kvaliteten på svingeren som er mest avgjørende for hvilket ekkolodd jeg bør velge?

5.       Kan jeg på en enkel måte slå av svingeren/ekkoloddet på kartplotter når jeg samtidig skal bruke det nye ekkoloddet som har en egen utvendig svinger? Problem: Når jeg sopper ekkoloddet på Garmin enheten fra menyen så ser det ut til at dybdevisningen fremdeles er aktiv.

6.       Om jeg fysisk kopler fra den eksisterende innvendige svingeren på Garmin enheten vil jeg da kunne hente dybdedata over NMEA 2000 fra det nye ekkoloddet når dette står på?

7.       Er Lowrance og Garmin kompatibelt slik at de kan utveksle dybde data over NMEA?

8.       Hvor god eller dårlig er den eksisterende innvendige svingeren til standard svingerne til Garmin og Lowrance i 50/200 kHz området?

9.       Med disse alternativene hvor mye og hvor stor fisk skal til for å detektere fisk på 250m?

10.   Hvor god evne har disse ekkoloddene til å skille mellom sand/grus/stein/leire/fjell og kombinasjon av dette på fjell?

11.   Setter pris på link til ekkolodd med svinger som vil være optimal bruksområde i mitt bruksområde J

12.   Ser at for Garmin så anbefales det å skifte til en GT23M-TM som koster 2.500,kr extra. Problemet er at jeg ikke kan finne noen som kan forklare faktiske opplevd fordel med å oppgradere?

13.   Ser og at LOWERANCE opererer med forskjellige svingere uten at jeg heller ikke her har skjønt forskjellen?

14.   De fleste guidene jeg finner gjelder for ferskvann ned til 30fot (10m) så dette blir uinteressant for mitt bruk. SukkL

Takker for alle innspill og kom gjerne også med innspill på det jeg ikke har tenkt på ;-)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein, og velkommen til forumet.

Det var endel spørsmål her, så en får bare begynne øverst. :)

 

1. Ja, men de finnes også uten.

2. Nei, de dekker ikke ditt behov men det gjør ingen ekkoloddgivere i prisklassen. Lowrancen er kompatibel med Airmar TM260, som gir deg det du ønsker men dertil hørende prislapp. Denne har ikke DownScan. Garmins GT23 er det nærmeste du kommer av givere til større dyp med DownScan. Men det ideelle er en giver for det vanlige ekkoloddet og en for skannende ekkolodd.

3. Jeg hadde vurdert bruktmarkedet også. Skjermen på Striker har et format som er uegnet for din bruk. Du må opp på EchoMap hos Garmin før du får 5"-skjerm med fornuftig format.

4. Ja.

5. Ja, på moderne ekkolodd kan giverens ping stoppes.

6. Hvis Garminen din kan ta dybde via NMEA, og den nye kan gi dybde via NMEA er svaret ja. Hook kan gi dybde via NMEA, Striker vet jeg ikke.

7. Ja.

8. Et sted mellom elendig og dårlig. Jeg vil  ikke anbefale innvendig giver i det hele tatt, og særlig ikke i denne prisklassen.

9. :) 

10. Hook med 83/200 klarer det rimelig godt ned til rundt 100-150 meter. Striker har jeg ikke prøvd.

11. Simrad NSS Evo2 (eller Lowrance HDS) med BSM-3 og Airmar TM265 eller Raymarine med CP470/CP570-modul og TM265.

12. Garmin med og uten ekkoloddgiver beregnet på chirp er som Julaften med eller uten gaver. 

13. HST-WSBL vs 83/200/455/800-HDI er uten eller med DownScan, begge beregnet foe grunt vann. HST-DFSBL vs 50/200/455/800-HDI er også uten eller med dowscan, men med bedre kjeramisk element enn de to andre og smalere konevinkel for bruk på dypere vann.

14. Det har litt med prisnivået versus volum på salg å gjøre. Alternativene jeg nevner under 11. passer bruken din, men ikke budsjettet. Der er du ikke alene, så derfor mest tester og skriverier av billigere utstyr siden det er der volumet er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letter faktisk også etter et ekkolodd i denne prisklassen, garmin striker virker grei på pris. Har DV, hastighet for trolling og god dybde i saltvann. 500m uten DV og 250-300m med DV. Det som er greit er at alt følger med.

så litt på raymarine dragonfly 4,3 pro. Denne ligger også i samme prisklasse og alt er med i prisen. Eneste som er litt kjedelig med denne er den fungerer bare ned til 180m med DV og uten DV. Men du får med en grei skjerm og wifi (oppkobling mot iPad,Mobil. Slik at man kan se ekkoloddet fra Andre plasser. Dette er kjekt og ha når man plasserer ut teiner. 

Lowarance virer litt dyre, har dem hastighet måling med gps?

garmin echomap ser også greie ut men mangler fullpakke, du må kjøpe sender utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Striker har GPS, men ikke kartplotter. I 5" leveres den bare med widescreen-format, så du må i praksis opp på 7" for å få nogenlunde høyde på skjermen. På EchoMap er Garmin mer fornuftig, 5" har portrettformat der. EchoMap har kartplotter, og kan bruke Garmins kart. Alle ekkolodd kan du få i pakker med giver, det er bare å be om et tilbud.

Skannende ekkolodd dypere enn ca 100 meter under ideelle forhold er tvilsomt. Signalet når dypere, men du ser pent lite bortsett fra bunnlinjen. Garmin har riktignok en variant med ganske lave frekvenser som når dypere, men ikke forvent mirakler.

 

Dragonfly er en flott kombimodell for grunt vann, men dypere enn rundt 40 meter viser den hverken bunnen eller fisk videre godt. Stort pluss for sin enkelhet, den fungerer faktisk best med alt på auto. Stort minus at den ikke kan brukes med bedre ekkoloddgivere. Som for Garmins Striker er de minste skjermene designet av folk som bruker mer tid med sin smarttelefon enn med et ekkolodd, dvs skjermen har feil format.

Sammenligner du modeller som er sammenlikningsbare, er stort sett Lowrance billigere enn Garmin. Alle  kombimodeller har både GPS og kartplotter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, ch1 said:

 

garmin echomap ser også greie ut men mangler fullpakke, du må kjøpe sender utenom.

Tror nok det er litt forskjell mellom pakker/merking om det følger med svinger. Har hatt noen garmin, 5" i gpsmap serien fulgte det med svinger selv om det ikke sto at det skulle gjøre det(kjpt i usa) Echomap 70s fulgte det også med. Men med gpsmap 7407 så fulgte det ikke med. Kan kanskje lønne seg å høre med butikk om det er med eller ikke? Ikke bare se på standar teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen dere og takker for tilbakemeldinger og «erik» spesielt for et grundig svar på min innledende post. :thumbsu:

 

Svarene var ikke det jeg hadde håpet på men har bidratt til at jeg nå søker etter et mere realistisk bilde på hva en kan få til innenfor et moderat budsjett. Tidligere har jeg ikke i det hele tatt tenkt over hva informasjon en faktisk kan lese ut av ekkolodd bildet utover det å få opp noen fiskesymboler og en masse mindre prikker på småfisk i stim. Da jeg er litt over middels teknisk interessert åpnet det seg en ny verden av muligheter i de jeg faktisk begynte å lese og oppdage mulighetene i ekkoloddet.

 

Jeg har nå omformulert innfallsvinkelen til en eventuell oppgradering. Skal det være en hensikt i å oppgradere så må dette gjøres til et nivå som vil gjøre meg fornøyd innenfor de faktiske forhold jeg i praksis kommer til å fiske på. Det vil selvfølgelig være morsomt å se fisk på 250m men å heise opp noe særlig mengde med 10kg+ fisk på håndholdt stang kan bli moe langdrygt fra slike dyp. Har nå en Garmin 526s med AIMAR P79 kombinert kart/ekkolodd-plotter og har aldri sett enkelt fisk på større dyp en 20m tror jeg.

 

Selv om jeg nå har brukt mange timer på nett er jeg fremdeles i sterk villrede på hva som er oppnåelig innenfor et trangt budsjett. Mye informasjon har jeg funnet på «Team Colibri» og Hooked, så takk til dere. Så hva er nå mitt nye budsjett: Tja, 5.000kr kunne jeg lett underslå fra finansministeren men noe over det synes jeg faktisk fruen skal få ha et ord med i laget på med hva en skal prioritere, en kommer langt med en flybillett for to med 5.000,kr. Hva praktiske fordeler med faktisk å få mere fisk kan jeg oppnå med å bruke 12.000kr hvil være av  avgjørende betydning for hva budsjettet vil være. Det er således nytteverdien som blir avgjørende for hva budsjettet til slutt blir men må jeg over 15.000kr så mener jeg ekkoloddet også må fiske selv mens jeg står og ser på :P «Kjekt å ha» er ikke kjekt å ha uten at det reelt øker fiske sjansen innenfor praktisk bruk. Jeg spurte min gamle far en gang på hvorfor han ikke kjøpte ekkolodd og jeg fikk da det klare svaret at fisken biter når den biter og at et ekkolodd overhode ville kunne gjøre noen forskjell på dette!

Fruen liker å ligge stille å pilke etter bunnfisk så det vil være et godt argument med å kunne vesentlig høyne hennes sjanse på å få fisk med det å fiske der det faktisk er fisk :startle:

Investeringen må altså praktisk kunne forsvares og fult ut tilfredsstille all praktisk bruk innenfor de praktiske rammene. :shutup:

 

Når det gjelder å finne informasjon med tester på hva utstyret duger til så gir et nett søk på «garmin gt23m-tm review» cirka 1nm treff på priser i diverse nett butikker og finner en noe så er den bare testet ned til 30ft (10m)!!!!!. På norske nettsteder er den gitte transduseren ofte oppgitt som en oppgraderings option. Oppgrade til hva da for f…….? Ja jeg kjenner at blodtrykket og irritasjonen har steget et par hakk. Men la nå ikke dette gå utover dere her på forumet for her er jeg trygg på å få den hjelpen jeg trenger :nurse:

 

Jeg fisker på Mørekysten utenfor Ålesund med en 19 fot Akeladen EXPLORER606 så det ruller og hopper og spretter en del. Kyst området har svært urent farvann så det å ha full kontroll på posisjon i kartet samtidig med bruk av ekkolodd er essensielt viktig!

 

Litt om de nye forutsetningene:

Jeg har nå gått bort fra det å bare kjøpe et nytt ekkolodd og å beholde den gamle Garmin 526s enheten som ren kart plotter til å erstatte den med en ny komplett kombinasjons enhet på 9’’ ellet 7’’. Merket er ikke av betydning for meg men med Garmin så kan jeg spare litt på å gjenbruke kartbrikken fra den gamle 526s.

På alternativene som jeg har satt opp har alle en oppløsning på 800x480 så tror jeg en 9-tommer gir et «bedre» bilde en enn 7-tommerene og da spesielt når jeg står i båten og fisker et par meter fra skjermen.

Alternativ jeg så langt har funnet:

A.      Garmin echoMAP CHIRP 92sv - u/transducer, Varenummer 010-01578-00, Pris kr 8.279,-

http://no.effektlageret.dk/product/garmin-echomap-chirp-92sv-utransducer-8965/

Transduser Garmin GT23M-TM, Pris kr 2.667,- :

http://no.effektlageret.dk/product/garmin-gt23m-tm-plastic-transducer-8974/

Eller Transduser Garmin GT51M-TM, Pris kr 4.499,- :

https://www.maritim.no/gt51m-tm-sidev-downv-chirp-600w-hekksvinger-12-pin#.V9QZEZh95aQ

B.      Lowrance Hook-9 u/transducer, Produkt nr: LOW12670001, Pris kr 8.395,-

http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/lowrance-hook-9-kartplotter-p-5750

Transduser HDI-(50/200/455/800) K, Pris kr 2.048,- :

https://www.scubastore.com/dykking/lowrance-hdi/560110/p

C.      7-tommer: Simrad GO7 XSE u/ svinger, Varenummer: 000-12455-001, Pris kr 8.325,-

http://www.pronav.no/fritid/nettbutikk/fritid/ekkoloddkartplotter/simrad-go7-xse-kombi-u-svinger/

Transduser TotalSkan, Pris kr 2.795,- :

http://www.seatronic.no/kartplotter-givere-kombi-c-235_308_313/lowrance-totalscan-hekkgiver-p-5786

D.      Elite-7 Ti, StructureScan og DownScan u/transducer, Part 000-12419-001, Pris kr 8.279,-

http://www.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Ekkolodd-Kartplotter/elite-7-ti-nb-no.aspx

Transduser TotalSkan, Pris kr 2.795,- :

http://www.seatronic.no/kartplotter-givere-kombi-c-235_308_313/lowrance-totalscan-hekkgiver-p-5786

E.       Garmin echoMAP CHIRP 72sv - u/transducer, Varenummer 010-01574-00, Pris kr 6.991,-

http://no.effektlageret.dk/product/garmin-echomap-chirp-72sv-utransducer-8957/

Transduser Garmin GT23M-TM, Pris kr 2.667,- :

http://no.effektlageret.dk/product/garmin-gt23m-tm-plastic-transducer-8974/

Hook-9 har ikke sideskann mens Simrad GO7 XSE og Elite-7 Ti ser spennende ut med touch og sikkert mye annet kjekt å ha. Mitt valg vil være på den av disse enhetene som kan oversette signalene fra transduseren på en best mulig måte og om 9-tommer vil være vesentlig mere praktisk over en 7-tommer fra en fiskeposisjon 2m lengre bak i båten.

Foreløpig favoritt er Garmin echoMAP CHIRP 92sv til kr 8.279,- da jeg sparer 1.780,- kr på kart brikken sammen med transduseren GT23M-TM til kr. 2.667, samlet ca. kr 11.000,- Tipper uten egentlig å ha overhode noen peiling at alle det fem alternativene vil være helt OK. Men er det noe som bør fremheves så kom med det.:fish:

Hensikten med den lange innledningen er nettopp for at jeg ønsker så mange praktiske tilbakemeldinger som mulig og ikke minst kom med deres erfaringer og skjermdumper under praktisk bruk og på de forbedringer som jeg oppnår sammenlignet med P79 giveren jeg nå har.

 

Her er noe av det jeg lurer på:

1.000,-kr eller egentlig 10.000,-kr spørsmålet blir:

1.       Nytteverdi når jeg dorger etter laks en fin sommerdag?

2.       Nytteverdi på en vinterdag med hav/kystfiske Torsk/Sei/Longe/Uer ned til 100m opptil 12nm fra land en finværs dag.

3.       Hvor stor må fisken være for at ekkoloddet kunne skille mellom sild og torsk/sei i stim over under med silda på 100m?

4.       Hvor stor må fisken være for at ekkoloddet kunne detektere enkeltfisk på 100m?

5.       Vil ekkoloddet detektere enkelt fisker større på 4kg som står/jakter på bunnen ned til 60m.

6.       Er valgte Transduser pris/nytte optimalt for hvert av de fem (A til E) oppsettene?

7.       Vil transduserne i oppsettet gi tilnærmet samme kvalitet på ekkolodd bildene for hvert av de fem oppsettene?

8.       Hvilken av de 5xenhetene gjengir best på best signalene fra transduseren?

9.       Hvor stor praktisk forskjell vi det vøre å lese skjermen fra fiske posisjonen ca. 2m med 7’’ kontra 9’’?

10.  

 

11.   Vil ekkoloddet kunne vise større fisk med DownSkan/SideView/StructureScan ned til ca. 60m?

12.   Vil ekkoloddet kunne skille mellom terreng formasjoner med DownSkan/SideView/StructureScan ned til ca. 60m?

13.   Hvor dypt vil de forskjellige oppsettene sikkert detektere enkelt fisk større en 15kg?

14.   Hvor godt vil disse ekkoloddene med DownSkan/SideView/StructureScan vise kveite større en 8kg som ligger på bunnen ned til 40m for søking etter kveiteplasser?

15.   Vil lavfrekvens båndet med CHIRP være bedre egnet å finne kveite ned til 40m?

16.   Vil lavfrekvens båndet med CHIRP kunne avdekke bunnforhold for hysefiske på mudder ned til 100m?

17.   Med echhoMAP-CHIRP kan jeg gjenbruke SD-kart brikken fra Garmin 526s BlueChart g2 Vision på den nye Garmin enheten?

18.   Hvilke svingere til ca. 4.500,-kr kunne vært et vesentlig bedre pris/nytte valg?

19.   Aimar P66 eller TM150M har vel ikke DV/SV?

20.   Hva vil den praktiske forskjellen på ekkoloddet med Garmin GT23M-TM eller GT51M-TM?

21.   Noe spesielt å utsette på de tre valgene jeg har satt opp?

22.   Kan noen beskrive litt mere på hva jeg vil se på et av de nye ekkoloddet i forhold til

23.   Noe spesielle begrensninger mellom de fem valgene jeg har satt opp?

24.   Om jeg ikke velger Garmin hva vil da en ny kart brikke koste tilsvarende BlueChart g2 Vision?

25.   jeg ønsker så mange praktiske tilbakemeldinger som mulig og ikke minst kom med deres erfaringer og skjermdumper med praktisk bruk og på de forbedringer som jeg oppnår sammenlignet med P79 giveren jeg nå har.

 

Takker!

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stort sett jeg som skriver om elektronikk både på bloggen (Teamcolibri.no) og Hooked, men det har du sikkert sett.

Vær litt obs på at TotalScan er en ekkoloddgiver beregnet for litt grunnere vann, ikke helt ulikt Garmins GT52HW. 

1. Nå hender det man ser laks på et ekkolodd, men der handler det mer om vanntemperatur og thermoklinen. Begge deler vil du se med alle alternativene dine.

2. Hvis vi forutsetter en ekkoloddgiver med brukbar følsomhet og litt smalere konevinkel enn de jeg nevnte over her, så kan du utvilsomt se torsk på 100 meters dyp. Så ditt argument ovenfor kona er valid, med et bra ekkolodd og ekkoloddgiver kjører man rundt og ser etter fisk før man slipper pilken. Ekkoloddet fisker ikke, men du er langt ler sikker på at du fisker et sted hvor det faktisk er fisk. Det er få blinde som driver med rypejakt, selv om du ikke behøver å se for å fyre av en hagle. ;)

3. Det vil komme veldig an på ekkoloddgiveren og innstillinger (les; brukeren.) Men til sammenlikning så ser jeg en 60g tung jigg på 90-100 meters dyp med mitt utstyr. Sei og torsk gir ganske forskjellig utslag på ekkoloddet, torsken gir et sterkere ekko. Men står silda tett nok, så er løpet kjørt uansett med tanke på sei/ torsk som raser i stimen eller er rett under. Silda blokkerer så mye av signalet (signaltapet blir stort) at du bare ser det tykke laget med sild. 

4. Mye av det samme svaret som i 3. Dette handler om følsomhet og målseperasjon. Begge deler koster i praksis en hel del penger.

5. Utvilsomt, så lenge vi dropper de enkleste ekkoloddgiverne. En utfordring her er konevinkelen. Vid konevinkel ser flott ut på ekkoloddet, du ser masse fisk og får fine "buer". Ulempen er at dersom bunnen er ujevn, så vil fisk som står mellom ujevnhetene forsvinne i bunnlinjen. Ekkoloddet tegner bunnlinjen basert på det grunneste punktet innenfor konevinkelen.

6.  Nei. TotalScan er i mine øyne ikke egnet når mye av fisket foregår på dypere vann enn 40-50 meter eller så. 50/200/455/800-HDI er et bedre valg, eller ek av Airmars givere.

7. Nei, se 6.

8. Det kommer an på hvem du spør. :) Det er ingen hemmelighet at jeg foretrekker Lowrance/ Simrad over Garmin, og da spesielt i denne prisklassen.

9. For meg, ingen. 7" kontra 9" har samme oppløsning hos alle merkene men 9" er ler behagelig å se på. (Og tilsvarende mindre behagelig å betale for....)

10. 

11. Under gode forhold ja. I bølger eller med mye plankton, nei.

12. Ja, så lenge bølgehøyden ikke er for stor.

13. Jeg har ikke prøvd de nyere Garmin-giverne, og Titalscan er som nevnt ikke ideelt. Men jeg blir overrasket om du ikke ser fisk på 15 kg ned mot 80 meter uansett alternativ her.

14. Dårlig. Kveite på bunnen er nesten umulig å se med ekkolodd. 

15. Nei. På 40 meter spiller lav/ medium/ høy liten rolle. Se ellers 14.

16. Ja, så lenge konevinkelen ikke er veldig stor. (Si feks under 25 grader.)

17. Ukjent, men jeg mistenker at svaret er nei. Må sjekkes med Garmin-support.

18. Se 6.

19. Korrekt. Airmar har givere med DownScan på planen, men så vidt jeg vet er de ikke på markedet enda. SideScan forutsetter enten egen giver eller merkenes kombigivere. (Dette har mest med patenter å gjøre.)

20. Basert på spesifikasjonene. 51 har sidevü og downvü mens 23 bare dovnvü. Ellers er de like.

21. Jeg hadde sett på andre givere til Lowrance/ Simrad. ;)

22. Kontra det du har? Det er veldig stor forskjell uansett alternativ. Du vil se fisk MYE dypere og du vil se mer fisk. 

23. Det er endel forskjeller på nettverksdelen, og på touch kontra knapper. Sistnevnte handler mest om smak og behag, førstnevnte er verdt å tenke på hvis du skal koble til annet utstyr enn bare en ekkoloddgiver. 

24. Navionics koster fra en drøy tusenlapp og oppover. 

25. Skal se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref 25.

Her er et vrak fra Oslofjorden, det ligger ganske grunt på 14-15 meters dyp.

HDS+8+08.09+%25282%2529.png

Slik ser det samme vraket ut på skjermbilde av 2D-ekkolodd på HDS 5 Gen 2 med Airmar P66. I venstre skjermhalvdel er det 200 kHz som har 11 graders konevinkel, mens høyre bildehalvdel er 50 kHz med hele 45 graders konevinkel. (Les ellers Airmars datablad på P66 HER). Her ser du tydelig hvordan smal kontra bred konevinkel slår ut når det kommer til tegningen av bunnlinjen. På 200 kHz med smal konevinkel står vraket tydelig frem fra bunnen, mens det i den vide konen på 50 kHz forsvinner i bunnlinjen. Vi ser kun et lite hint i form av tykkere bunnlinje der vraket er, på grunn av vrakets hardere ekko enn omkringliggende bunnforhold.

HDS+5+08.09+%25284%2529.png

Så til poenget. Når et nesten to meter høyt vrak ender opp med å skjules i bunnlinjen med vid konevinkel, er det noen som tror at en fisk som står tett på bunnen vil synes? Er bunnen paddeflat vil den det, men det skal ikke mye ujevnhet til før en fisk skjules av bunnlinjen.

Så et som viser sild og rovfisk i skjønn forening.

Oslofj+NSS+9+TM150M+25.01+redigert.png

Den grønne "guffa" er sild, men den er ikke særlig tett så det er uproblematisk å skille sild og rovfisk. 

Her står silda så tett at rovfisken i stimen skjules.

Oslofj+HDs+5+TM150M+24.02+(3).png

Fra 7 til 14 meter er det en stim med torsk som jager jiggen min, fra 15 meter og ned til bunnen på 27 er det gytende sild. De stod så tett at ekkoloddet slet med å lese bunnlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker, har jeg forstått dette rett så har jeg nå funnet et nogen lunde optimalt pris/funksjonalitets nivå tilpasset mitt behov.

Et bra alternativ på ca. kr 7.000,- + kart ville da kunne være:

Lowrance Hook-7 u/transducer, Produkt nr: 000-12663-001, Pris kr 4.900,-

https://www.scubastore.com/dykking/lowrance-hook-7/135930383/p

Transduser HDI-(50/200/455/800) K, Pris kr 2.048,- :

https://www.scubastore.com/dykking/lowrance-hdi/560110/p

scubastore.com er dette en grei plass å handle ser ut som det her er vesentlig billigere? :money:

Men jeg kjenner jeg gliser fett når jeg ser på SIMRAD med touch og uten knapper!

Men vil HDI-(50/200/455/800) være kompatibelt med Total/ForwardScan?

Eventuelt hvilken enkelt giver dekker mitt behov?

Kenner igjen bildene så jeg har vert inne på bloggen.

I 141m bildet husker spesielt den lille prikken rett over 100m der og A-scopet viser et utslag og tenkte dette kunne være et utslag på en enkelt fisk på ca. 95m?

Jeg forstod dette bildet var det brukt en TM150M transduser?

AIRMAR har ikke DownSkan/SideView/StructureScan/Total/ForwardScan?

Jeg ser ikke helt hvordan da disse TM150M/P66 kan inngå I et budsjett oppsett?

Kan ikke si det er spesielt enkelt å finne alternative givere på lowrance.com?

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM150M koster 4-5000 alene, så den blir nok tøff å få innenfor budsjettet. P66 koster ca halvparten så den bør det være mulig å skvise inn. Men P66 er svært lik Lowrance/ Simrad sin HST-DFSBL, jeg foretrekker egentlig den til disse merkene kontra P66. Årsaken er at HST-DFSBL har noe smalere konevinkel på 50 kHz, 50 kHz på P66 blir rett og slett litt for vid. 50/200/455/800-HDI er igjen lik HST-DFSBL, men med DownScan i tillegg. Til å lete etter fisk klarer man seg lenge uten DownScan, men det er kjekt å ha der man er spesielt interessert i bunnforhold. Feks hvis man skal sette teiner.

SeaSea selger GO 7 til 5700. Med HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI ligger vi i hvertfall svært nære budsjettet. :)

Jeg har aldri handlet på scubastore, men ser det er en .com-adresse. Pass på å finlese så ikke du får en ekstra regning på MVA og fortollingsgebyr. Waveinn er et eksempel på en nettbutikk hvor ting kan se billig ut, helt til den ekstra regningen kommer på. 

Innenfor budsjettet er GO med HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI og EchoMap med GT23 gode alternativer begge to. Valget i mellom de blir mest en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, erik said:

TM150M koster 4-5000 alene, så den blir nok tøff å få innenfor budsjettet. P66 koster ca halvparten så den bør det være mulig å skvise inn. Men P66 er svært lik Lowrance/ Simrad sin HST-DFSBL, jeg foretrekker egentlig den til disse merkene kontra P66. Årsaken er at HST-DFSBL har noe smalere konevinkel på 50 kHz, 50 kHz på P66 blir rett og slett litt for vid. 50/200/455/800-HDI er igjen lik HST-DFSBL, men med DownScan i tillegg. Til å lete etter fisk klarer man seg lenge uten DownScan, men det er kjekt å ha der man er spesielt interessert i bunnforhold. Feks hvis man skal sette teiner.

SeaSea selger GO 7 til 5700. Med HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI ligger vi i hvertfall svært nære budsjettet. :)

Jeg har aldri handlet på scubastore, men ser det er en .com-adresse. Pass på å finlese så ikke du får en ekstra regning på MVA og fortollingsgebyr. Waveinn er et eksempel på en nettbutikk hvor ting kan se billig ut, helt til den ekstra regningen kommer på. 

Innenfor budsjettet er GO med HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI og EchoMap med GT23 gode alternativer begge to. Valget i mellom de blir mest en smakssak.

Tror da vi har en vinner:

Det var en fantastisk pris på GO7, kommer da moms også i tillegg til frakt?:thumbsup:

Med giveren 50/200/455/800-HDI : http://www.seatronic.no/kartplotter-givere-kombi-c-235_308_313/hekkgiver-hybrid-dybde-p-4803 , Kan du se om denne linken er til rett giver og får da StructureScan funksjonaliteten på GO7

Dette blir jo da egentlig en obligatorisk oppdatering da jeg i realiteten ikke har et funksjonelt ekkolodd pdd, kanskje jeg bare skal "informer" finansministeren, jeg er da en voksen på 55 he, he :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giveren du linker til (50/200/455/800-HDI) har downscan. (Men ikke sidescan, Lowrance/ Simrad har ikke kombigiver med sidescan for større dyp.)

SeaSea har norsk butikk, der er MVA inkludert i prisen. Litt porto må nok påregnes. :) hvis du ikke kan foreta personlig fremmøte.

Vær litt obs på:

Lowrance/ Simrad er i et lite generasjonsskifte hva gjelder kontakter på ekkoloddgivere. Du har den eldre blå som er 7-pin, og en nyere svart som er 9-pin. Pass på at ekkolodd og giver har samme kontakt hvis du kjøper de på forskjellige steder. Det finnes adaptere begge veier.

Ellers heter det seg "happy wife, happy life".

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, erik said:

Giveren du linker til (50/200/455/800-HDI) har downscan. (Men ikke sidescan, Lowrance/ Simrad har ikke kombigiver med sidescan for større dyp.)

SeaSea har norsk butikk, der er MVA inkludert i prisen. Litt porto må nok påregnes. :) hvis du ikke kan foreta personlig fremmøte.

Vær litt obs på:

Lowrance/ Simrad er i et lite generasjonsskifte hva gjelder kontakter på ekkoloddgivere. Du har den eldre blå som er 7-pin, og en nyere svart som er 9-pin. Pass på at ekkolodd og giver har samme kontakt hvis du kjøper de på forskjellige steder. Det finnes adaptere begge veier.

Supert, da gjelder jo Norsk kjøpslov :-)

Vil Garmin GT23 kunne brukes på GO7 og gi meg alle funksjonaliteten innebygd i Simrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, erik said:

Giveren du linker til (50/200/455/800-HDI) har downscan. (Men ikke sidescan, Lowrance/ Simrad har ikke kombigiver med sidescan for større dyp.)

SeaSea har norsk butikk, der er MVA inkludert i prisen. Litt porto må nok påregnes. :) hvis du ikke kan foreta personlig fremmøte.

Vær litt obs på:

Lowrance/ Simrad er i et lite generasjonsskifte hva gjelder kontakter på ekkoloddgivere. Du har den eldre blå som er 7-pin, og en nyere svart som er 9-pin. Pass på at ekkolodd og giver har samme kontakt hvis du kjøper de på forskjellige steder. Det finnes adaptere begge veier.

Ellers heter det seg "happy wife, happy life".

Ja jeg tenkte jeg ville ha StructureScan funksjonaliteten for å se plassering av hummer og krabbe teiner men okså for se bunnforholdene i områder der jeg vil prøve å fiske etter kveite på grunna fra 40m og opp.

Så da må en koble sammen: HDI Skimmer 50/200 og HDI Skimmer 455/800 Men det er bare 1x Sonar inngang på GO7?

Trnenger jeg full StructureScan funksjonaliteten? Har veldig lyst på GO7

Betyr dette at jeg heller burde satse på: Garmin echoMAP CHIRP 72sv kr 6.991,- / GT23M-TM kr 2.667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDI-giveren har både vanlig ekkolodd og downscan. Bare så vi snakker om det samme så:

Dette er vanlig ekkolodd:

HDS+5+08.09+%25284%2529.png

Dette er downscan:

HDS+5+08.09+%25282%2529.png

Dette er sidescan

HDS+8+08.09+%25283%2529.png

Structurescan er Lowrance/ Simrad sitt samlenavn på både downscan OG sidescan. HDI-giveren gir deg de to øverste bildealternativene, TotalScan-giveren gir deg alle tre.

Med HDI eller Totalscan på en GO er det "plug & play", ikke noe som skal kobles. Bare å plugge kontakten på giverkabelen i støpselet bak på GO og du er klar. (Pluss litt strøm.)

Om du trenger alle tre skjermbildene? Jeg bruker alle tre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg har misforstått, takker dypt for din tålmodighet med å veilede meg. Jeg trodde du i en tidligere post skrev at giveren (50/200/455/800-HDI) ikke hadde mulighet for side skan, obs

Kan du se om jeg nå har forstått dette rett? 

GO7 med CHIRP fra giveren (50/200/455/800-HDI) bruker for større dyp data fra (50/200)kHz og kan sette semmen de to del bildene til et felles bilde med høyere oppløsning eller som vist i dit bildet under et bilde for hver frekvens?

HDS+5+08.09+%25284%2529.png

 

GO7 med CHIRP fra giveren (50/200/455/800-HDI) bruker best for mindre dyp data fra (455/800)kHz for å sette semmen til et felles Downscan bilde som vist i ditt bilde under?

HDS+5+08.09+%25282%2529.png

 

Med (50/200/455/800-HDI) så får jeg ikke dette?

HDS+8+08.09+%25283%2529.png

 

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sidescan så lurer jeg på om en foreksempel kunne kople sammen giveren (50/200/455/800-HDI) med en giver for Totalscan for å beholde fordelen med giveren (50/200/455/800-HDI) på større dyp?

 Med Garmin echoMAP CHIRP 72sv og GT23M vil jeg da få alle tre bildene vanlig CHIRP 50/200kHz, dovn og sivewiev 455/800kHz? Men du er ikke fan av Garmin så tenker jeg at dette kanskje ikke er det smarteste?

I tilfelle vil da giveren GT23M tilsvare på større dyp (50/200/455/800-HDI) giveren?

Har giveren (50/200/455/800-HDI) støtte for CHIRP?

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd GT23 så jeg kan ikke uttale meg om den hverken den ene eller andre veien. Men min erfaring med Garmins ekkolodd er at de av nyere dato er bra, men krever mer "trykking" for å få frem gode bilder. Garmin har skjerpet seg betydelig på ekkoloddsiden de siste årene.

Nei, jeg hadde ikke prøvd meg på å spleise en HDI og en TotalScan. Skal du uansett kjøpe to, kan du like godt plugge inn og ut etter bruk. 

Men det du egentlig ønsker deg her er en Lowrance HDS eller Simrad NSS så du kan velge givere fritt, dvs en for StructureScan og en for 2D. Ulempen er selvfølgelig at de koster penger. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det du ser der kan meget vel være sild. (Selv om jeg personlig synes du har i overkant høy følsomhet.) Her kommer noen bilder jeg har av sild med litt størrelse:

Oslofj+HDs+5+TM150M+24.02+(3).png

På bildet over vises riktig digital dybde (27m) mens på bildet under står silda så tett at ekkoloddet viser feil dybde.

Oslofj+HDs+5+TM150M+24.02+(6).png

Her ser du størrelsen på silda i bildene over. torsken som ligger der er 5-6kg.

blogger-image-287794268.jpg

 

Noen flere med sild:

Oslofj+TM150M+28.02+(2).png

Oslofj+TM150M+28.02+(3).png

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det ser ut som sild ja, men som erik sier, du stiller ekkoloddet vel hardt.

https://www.fiskersiden.no/forum/uploads/monthly_2017_11/DSCN0191.thumb.JPG.6ca78a69d56173399ff65a2b23f0f160.JPG

Her ser du et bilde fra mitt ekkolodd av sild. Her fikk jeg også sild. Men generelt, store baller med rød ytterkant og gul kjerne er gjerne sild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.