Gå til innhold
Fiskersiden

Spole på fiskesnøre


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Min første post på forumet, er følgelig helt fersk på det meste som har med fisking å gjøre.

Kjøpte meg to billige fiskesett (stenger og sneller) på XXL og oppgraderte det ene settet med ei ny snelle. Må derfor spole på nytt snøre.

Fant denne videoen på Youtube som jeg lurer på om dere som er erfarne kan gå god for? 

https://www.youtube.com/watch?v=IyUp5T6-piE

Det har iallefall fått mange positive tilbakemeldinger så jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen er helt korrekt, selv om det den karen der ikke nevner er at fluorokarbon tåler mye trykk, men det tåler veldig lite friksjon, så når du knyter må du være mye mer forsiktig og med mer spytt på knuten enn det du bruker med multi eller mono. Men et ekstra tips som er ganske lurt, er at om du starter med monofillament rundt spolen i omtrent 5-10 meter, så tar du og knyter på multi line utenpå resten av biten har gjort at når fisken drar ut lina får multifillamentet mindre stress, og mindre sjanse for å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PeterSL skrev:

Eller så kan du bare bruke teip så multien holder seg på plass i bunn.

Ja, det funker det også! Men det har skjedd at fisk har dratt løs hele linen fra spolen og dratt så hardt at teipen løsner og at linen ikke vil sitte! Ikke en vanlig hendelse, men det har skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Titanic skrev:

Ja, det funker det også! Men det har skjedd at fisk har dratt løs hele linen fra spolen og dratt så hardt at teipen løsner og at linen ikke vil sitte! Ikke en vanlig hendelse, men det har skjedd!

Tja, hvis en fisk drar ut så mye er den sannsynligvis sterk nok til å ryke knuten i bunn uansett om du bruker multi eller mono. Men bruker du riktig dimensjonert utstyr skal det jo ikke skje at fisken tømmer spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, PeterSL skrev:

Tja, hvis en fisk drar ut så mye er den sannsynligvis sterk nok til å ryke knuten i bunn uansett om du bruker multi eller mono. Men bruker du riktig dimensjonert utstyr skal det jo ikke skje at fisken tømmer spolen.

Det er jo sant det! Men det har jo vært hendelser hvor noen nybegynnere går ut på tur med nytt utstyr klar for fisketur. De har rigget utstyr for små ørret. Plutselig ryker det på en svær ørret på 9 kilo! Det er en enkel forklaring. Selv om å få en ørret på 9 kilo er høyst uvanlig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Titanic skrev:

Det er jo sant det! Men det har jo vært hendelser hvor noen nybegynnere går ut på tur med nytt utstyr klar for fisketur. De har rigget utstyr for små ørret. Plutselig ryker det på en svær ørret på 9 kilo! Det er en enkel forklaring. Selv om å få en ørret på 9 kilo er høyst uvanlig å få.

Ja, det kan jo fort bli trøblete :P Men da tror jeg det ryker uansett hvilken knute du bruker i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisken tømmer spolen har du for løs brems:)

Stanga knekker før sena ryker såfremt man bruker stanga som den er ment og ikke som en pekestokk. 

Med multi på snella og mono som fortom er det særdeles viktig at man ikke peker på fisken med stanga under kjøring. 

Fisker man i ei stri elv har man en faktor til som man må ta med i regnestykket. 

Korte stenger som ikke klarer å løfte snøret opp av vannet under kjøring kan være katastrofalt. 

Man kan oppleve at fisken går nedstrøms og på tvers. Dette fører til at man får ei bukt på snøret i vannet. Denne bukta fungerer som ei fiskestang hvor kroken er festet i stangtuppen. I teorien er det denne stanga som ryker. Dvs fiskesnøret. 

Som sagt så er det stanga som knekker før snøret. Om det er bukta eller stanga som knekker er likegjyldig. Du ender opp med "stangbrudd" 

Dette ble litt komplisert, men jeg håper at det hjelpte litt. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.