Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som vet hva slags sykdom eller symptomer dette er ?? 


Recommended Posts

  • 6 months later...

Det kan absolutt være sopp, ja. Men bakteriesykdom kan ikke utelukkes. Bl.a. denne.

Jeg sendte bildene videre til folk som har mer sykdomserfaring enn meg, skal oppdatere når de har svart.

Merk at avmagringen kan være en årsak til sykdom (svekket fisk = svekket immunforsvar), men det også kan komme som en følge av sykdommen: syk fisk tar ikke til seg næring.

Om det var høna eller egget i dette tilfellet, vites derimot ikke..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, LTPoppe skrev:

Det kan absolutt være sopp, ja. Men bakteriesykdom kan ikke utelukkes. Bl.a. denne.

Jeg sendte bildene videre til folk som har mer sykdomserfaring enn meg, skal oppdatere når de har svart.

Merk at avmagringen kan være en årsak til sykdom (svekket fisk = svekket immunforsvar), men det også kan komme som en følge av sykdommen: syk fisk tar ikke til seg næring.

Om det var høna eller egget i dette tilfellet, vites derimot ikke..!

Takk som tar deg tid. Så du vet det var det bare denne ene Gjedda. Som jeg så der i fjor som var sånn. Vannet har jo vert tappet ned flere ganger i livets løp. Så det skjer sikkert noe med fisken der pg av dette. Sier ikke disse utslettene kommer av nedtappingen. Men fisken som er vant med og gyte på 0.5-3m dyp må plutselig nå gyte på dypere vann eller kanskje dem ikke gyter i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bonavar skrev:

Takk som tar deg tid. Så du vet det var det bare denne ene Gjedda. Som jeg så der i fjor som var sånn. Vannet har jo vert tappet ned flere ganger i livets løp. Så det skjer sikkert noe med fisken der pg av dette. Sier ikke disse utslettene kommer av nedtappingen. Men fisken som er vant med og gyte på 0.5-3m dyp må plutselig nå gyte på dypere vann eller kanskje dem ikke gyter i det hele tatt. 

 

Endrede miljøbetingelser kan trigge sykdom. Men husk at sykdom forekommer naturlig og jevnlig hos villfisk - om enn ikke like ofte som i oppdrett.

Men vi ser oftest ikke denne fisken fordi predatorpresset (i et gjeddevann) er knallhardt. Syke individer blir rett og slett spist opp ganske fort!

 

Jeg fikk svar fra en professor i fiskesykdom, her er hans svar:

"Det er foreslått soppinfeksjon (Saprolegnia) som årsak, og det er nok et godt forslag.

Lett å stille diagnosen hvis man tar et hudskrap av affisert område og mikroskoperer direkte. 

Det finnes også noen nydannlser som kan gi hudforandringer som likner (lymfosarcom), men fortrinnsvis på eldre gjedder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.