Gå til innhold
Fiskersiden

Nyankommet meitefisker Gjøvik


WertyGaius
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig flyttet til Gjøvik for å arbeide på sykehuset her. Som seg hør og bør har jeg lest meg opp på fiskemulighetene i regionen. Plukket raskt opp at blant annet meite etter brasme er noe man burde lære seg. 

Kommer fra et hjem der kastesluk-fiske og dorging etter laksefisker står sterkt, men som meitefisker har jeg måtte begynne helt på 0 med kun internett som læremester. De færreste sports/fiske-butikker har dessuten lite kompetanse på dette. For de uinnvidde blir det veldig fort et virvar av begreper man ikke har noen som helst forhold til og derfor må google i det uendelige for å finne ut av, og selv da blir det kun teoretisk kunnskap uten særlig kjøtt på beina. Som slukfisker har det jo stort sett vært stanglengde, aksjon og kastevekt man har forholdt seg til. Andre begreper blir fort greske. Med stort pågangsmot og etter utallige timer på internet føler jeg at jeg i sommer famlende klarte å knekke de første kodene når det gjelder suteren. Det gav umiddelbart mersmak! Tok med Fattern, som han ble helfrelst på noen minutter, på tross av sitt slukfisker-DNA. 

Mitt ydmyke spørsmål er altså som følger: Er det noen i Gjøvik-området som kunne tenke seg å ta med seg en mindre begavet meitefiske-lærling en gang de skal ut og meite litt? Kan bidra med bakverk. 

Begynner det forresten å bli for sent på året?      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitefiske innebærer litt mer enn vanlig slukfiske ja - det er helt sikkert :)

Norsk Meite Union - NMU så er mange av meiterne samlet under samme tak. Sjekk ut Facebook sidene deres og still spørsmål der så tipper jeg du får svar ganske raskt. Kjenner til flere som bor i området som også fisker brasme, mort og vederbuk i Mjøsa ved Gjøvik som helt sikkert kan bli med deg på tur. Jeg fisket mye i Mjøsa tidligere, men de siste årene har det ikke blitt tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.