Gå til innhold
Fiskersiden

Farger på sluk/spinnere - ferskvannsfiske


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Hvor stor betydning har valg av farge på sluk/spinner, enten det er klarvær, overskyet, sol, regn, mørkt osv... ?

Tommelfingerregelen sier: klart vær = lyse agn og overskyet vær = mørke agn.

Samtidig sies det at det kan lønne seg å velge en farge som er noenlunde lik fiskens naturlige bytte.

Men spiser ikke fisken omtrent det samme enten det er klarvær eller overskyet da? 

I så fall skulle vel ikke været ha så stor betydning mht fargevalg på agn, eller hur?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen avhenger av hvem du snakker med og hvilke fiskearter en skal fiske etter.

Ved overskyet vær er det mindre lys - og en god del av sollys reflekteres bort i vannets overflate og absorberes av alger og andre partikler. Er det i tillegg bølger finner enda mindre lys veien ned i vannet.

Erfaringsmessig er sølv og sterke farger ( spesielt fluoriserende farger ) suverent ved overskyet vær, vind, regn, skumrings- og grålysningsfiske. Ved klar himmel og gode lysforhold fisker mer naturtro farger bedre, og kobber, gull og messing om en bruker metallgreier.

Dette er selvfølgelig en grov forenkling. Fiskens bytte ser ikke likt ut hele tiden for fisken under vann, akkurat som våre omgivelser ikke gjør det med tåke, regn og endringer i lysforhold. I tillegg har byttefisk kamuflasje - sølvblank side om den er pelagisk, mørke farger om den er bunnfisk eller kamuflasjemønster i vegetasjon. Hvorfor sølv da fisker godt er det mange som lurer på. Kunstagnets gange, der de fleste kunstagn vender siden opp, roterer eller ellers vender seg mot lysretningen gjør at det blinker, på samme måte som en kan se når fisk stikker eller stimer blir angrepet. Dette gjør at fisken ser kunstagn/byttefisk bedre, da fiskens lyse buk, mørke rygg og blanke sider gir kamuflasje under de riktige forholdene - men når siden vender i vinkel opp sammen med buken og til og med den mørke ryggen vinkles blir den lett å oppdage.

Silhuett mot himmelen kan også være utslagsgivende, eller silhuett mot bunn, struktur og vegetasjon. Mørke kunstagn synes godt mot himmelen, ikke så godt mot bunnen. Lyse kunstagn synes godt mot bunnen, ikke så godt mot himmelen men godt mot vegetasjon.

De fleste rovfisk har, som de fleste landlevende rovdyr øyne som er gode på å fange opp lys. De opplever neppe farge slik vi gjør, da våre øyne har utviklet seg for å kunne skille fargenyanser som skal kunne fortelle oss om frukt, bær og planter er næringsrike. Derfor er kontraster og lys - for selv om fisken ikke oppfatter at sluken er fluoriserende gul med oransje buk oppfatter den lyset, og kan således lettere hugge på det du presenterer enn om det går i ett med omgivelsene.

Av og til skal byttefisk imiteres, av og til skal en vise noe helt annet som da ikke har fordelen av å kunne gjemme seg blant 10 000 artsfrender.

Imitasjon kan også gå på størrelse og form, så om ørreten for eksempel fråtser i stingsild kan små, blanke sluker være suverent, mens der den spiser artsfrender kan ørretimitasjoner være svært gode.

Jeg har flere ganger hatt bra fiske på naturtro imitasjoner frem mot skumring, der fluoriserende og UV-farger tar helt over - mens de under bedre lysforhold gir lite eller ingen fisk. Når jeg da bruker naturtro og disse side om side er det discoparty som leverer.

I tillegg til synet gjør fiskens sidelinje at fisken kan jakte selv om den er blind eller det er helt mørkt - her vil rasselkuler, en roterende spinner eller bare agnets bevegelsesmønster kunne gjøre at fisken finner det, bedømmer avstand og smeller på.

Kort oppsummert, fisken bestemmer! De rådende lysforholdene, vannets sikt og fiskens meny er gode utgangspunkt for å velge effektive kunstagn, men prøv deg frem der du fisker. Selv om en lys, hvit sluk er "feil" i følge noen en overskyet dag med vind og regn kan den gi en nydelig silhuett mot en mørk bunn, mørk himmel, en mørk fjellside eller et vegetasjonsbelte. Selv om du i ultraklart vann på høylys sommerdag kanskje ikke ville brukt Firetiger kan det være medisinen som får fisken opp fra dypet, eller som gjør at den ser greiene der nede. Det samme med sølv.

Eksperimenter, og finn dine egne retningslinjer, men ikke vær redd for å bryte med dem heller.
 

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AsleB

Takker for et flott og informativt innlegg. Mange nyttige tips som jeg kan ta med meg her ja.

 

BAN

Du har altså erfart at du får mere fisk ved å velge litt motsatt av det som "læreboken" sier, hvis jeg tolker kobber som mørkt og sølv som lyst. 

Det viser vel som AsleB sier da at prøving og feiling, egen erfaring samt litt tro og overtro er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FærskFesk skrev:

AsleB

Takker for et flott og informativt innlegg. Mange nyttige tips som jeg kan ta med meg her ja.

 

BAN

Du har altså erfart at du får mere fisk ved å velge litt motsatt av det som "læreboken" sier, hvis jeg tolker kobber som mørkt og sølv som lyst. 

Det viser vel som AsleB sier da at prøving og feiling, egen erfaring samt litt tro og overtro er tingen.

Læreboken har bare tatt erfaringer fra fluefiske og overført det til slukfiske uten å sjekke om det er reelt. Jeg har ført fiskedagbok med flere tusen ørreter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN

Har du noe "fakta" i forhold til hva du får mest ørret på av sluk og spinnere?

Selv er jeg er godt voksen og fersk og nyfrelst fiskeentusiast. Kjøpte mine første to fiskestenger for et par mnd siden. Har fått 3 små ørreter hittil, alle på spinnere (blanke og blå). Været har vært lettskyet, oppholdsvær og lite vind. 

Forsøker å variere bruken av spinnere og sluker, ca 50/50 av tiden, for å se om jeg kan finne en rød tråd etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnere er overlegen hvis du faktisk klarer å nå fisken. Fisker du i store vann klarer du ikke å rekke ut til fisken men i små vann og elver er spinneren førstevalg. Kobber/rød og sølv/blå er fargene som har vært mestfangende. Sølv/blå i overskyet er rett ifølge min erfaring...

Fortsetter du å variere 50/50 mellom sluk og spinner vil du snart se et mønster. Det er metoden jeg bruker når sluker eller fluer skal testes også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BAN skrev:

Læreboken har bare tatt erfaringer fra fluefiske og overført det til slukfiske uten å sjekke om det er reelt. Jeg har ført fiskedagbok med flere tusen ørreter....

Hvem/hva er "Læreboken" ?

Er det ikke slik at "læreboken" du referere til er den generell oppfatning blant slukfiskere og woblerfiskere?

Du mener med andre ord at sluk, og woblerfiskere velger farger uten å tenke sjøl... 

At De lar seg diktere og at Du er den eneste som velger å tenke sjøl...

Du poengterer at du har tatt flere tusen ørreter og ført fiskedagbok.... Fint det, men hvor mye mer er din konklusjon verd en "læreboka"..?

Du veit, det faktum at du har tatt tusenvis av ørret, (og veldig mange) på en hvit sluk midt på "svarte nordlandssommernatta" betyr ikke noe videre i den store sammenhengen.

Lykke til  Ban Quixote..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maritim skrev:

Hvem/hva er "Læreboken" ?

Er det ikke slik at "læreboken" du referere til er den generell oppfatning blant slukfiskere og woblerfiskere?

Du mener med andre ord at sluk, og woblerfiskere velger farger uten å tenke sjøl... 

At De lar seg diktere og at Du er den eneste som velger å tenke sjøl...

Du poengterer at du har tatt flere tusen ørreter og ført fiskedagbok.... Fint det, men hvor mye mer er din konklusjon verd en "læreboka"..?

Du veit, det faktum at du har tatt tusenvis av ørret, (og veldig mange) på en hvit sluk midt på "svarte nordlandssommernatta" betyr ikke noe videre i den store sammenhengen.

Lykke til  Ban Quixote..

 

Vet ikke helt hva du vil frem til.

 

Nattfiske i nordland om sommeren er vel omtrent som dagfiske. Jeg endrer ikke på sluk eller fluevalg bare fordi klokken sier det er natt. Natt er mørkt i denne sammenhengen.

Læreboken for fiske har jeg aldri sett. Jeg har bare sett gjentagelser av ting jeg ikke får til å stemme. Jeg er heller ikke den første som sier dette. Cato Bekkevold hadde vel et langt innlegg for noen år siden om vedtatte sannheter som bare er idioti som gjenntas til folk tror på det. Deriblant den svarte sluken om natte som skulle gi bedre siluett. Bare vissvass.

Noter ned hva du fisker med i noen år så ser du selv hva som fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim

Læreboken, Tommelfingerregel eller hva man velger å kalle det, er vel bare råd og tips som blir gjengitt i mye av det som finnes av tilgjengelig fiske litteratur, og som jeg selv har lest.

Vi er jo alle forskjellige og hvis noen velger å følge mange av de råd og tips som finnes tilgjengelig, så hva er galt med det. 

Jeg synes det BAN skriver er nyttig informasjon for min egen del og takker for at han deler av sin kunnskap med oss som ikke har så mye erfaring med fiskeutstyr.

Så jeg skjønner ikke hvorfor du, Maritim, gidder å ta deg bryet med å forsure denne tråden med ditt innlegg. At du kan være uenig er greit, men språkbruken din er ikke innenfor det som jeg vil kalle for god takt og tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Natt" kan være alt fra høylys sommernatt til bekmørk, overskyet vinternatt med vind. Da snakker vi om nokså forskjellige lysforhold!

Det er liten tvil om at det er mange "sannheter" fiskere har ervervet seg som er tull og tøys, og som i stor grad videreformidles mellom fiskere som ikke fisker så veldig mye eller setter seg inn i vitenskapen bak det de driver med. Jeg har fått fisk på alle tenkelige farger i bekmørke, men det er noen som fisker bedre enn andre. Raslekuler, vibrasjon og fluoriserende/UV er det jeg tror gjør utslaget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FerskFesk; Rull inn puppen, skjønner at du synes at alle skal være venner og at alt bør være koselig, jeg tenker at BAN kan svare på disse enkle spørsmålene....

 
16 timer siden, BAN skrev:

Læreboken har bare tatt erfaringer fra fluefiske og overført det til slukfiske uten å sjekke om det er reelt. Jeg har ført fiskedagbok med flere tusen ørreter....

Hvem/hva er "Læreboken" ?

Er det ikke slik at "læreboken" du referere til er den generell oppfatning blant slukfiskere og woblerfiskere?

Du mener med andre ord at sluk, og woblerfiskere velger farger uten å tenke sjøl... 

At De lar seg diktere og at Du er den eneste som velger å tenke sjøl...

Du poengterer at du har tatt flere tusen ørreter og ført fiskedagbok.... Fint det, men hvor mye mer er din konklusjon verd en "læreboka"..?

Du veit, det faktum at du har tatt tusenvis av ørret, (og veldig mange) på en hvit sluk midt på "svarte nordlandssommernatta" betyr ikke noe videre i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maritim skrev:

FerskFesk; Rull inn puppen, skjønner at du synes at alle skal være venner og at alt bør være koselig, jeg tenker at BAN kan svare på disse enkle spørsmålene....

 

Hvem/hva er "Læreboken" ?

Er det ikke slik at "læreboken" du referere til er den generell oppfatning blant slukfiskere og woblerfiskere?

Du mener med andre ord at sluk, og woblerfiskere velger farger uten å tenke sjøl... 

At De lar seg diktere og at Du er den eneste som velger å tenke sjøl...

Du poengterer at du har tatt flere tusen ørreter og ført fiskedagbok.... Fint det, men hvor mye mer er din konklusjon verd en "læreboka"..?

Du veit, det faktum at du har tatt tusenvis av ørret, (og veldig mange) på en hvit sluk midt på "svarte nordlandssommernatta" betyr ikke noe videre i den store sammenhengen.

Har plassert deg i kategorien idiot og gidder ikke svare deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.