Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd mv


TT
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har aldri brukt et ekkolodd før, men vurderer nå å kjøpe ett. Jeg har lest alt jeg har funnet om emnet her inne, og har blitt litt klokere samtidig som jeg har skjønt at jeg kan svært lite ...

Jeg skal først og fremst bruke ekkoloddet til å fiske etter sjøørret på den svenske vestkysten. Jeg antar dette skjer i de øverste 20-30 meterne. Men jeg skal ikke utelukke at jeg om noen år når jeg har dorget meg grønn etter ørret uten å få annet enn makrell, kanskje blir interessert i annen sjøfisk og noe større dyp. Jeg har foreløpig ikke dyprigg, men vil bruke side- og blyparavaner.

Selv om jeg har draft i båten, har jeg skjønt at kartplotter gir mange muligheter, selv om jeg ikke er i nærheten av å forstå dette.

Ekkoloddet vil bli brukt noe i april, noen uker på sommeren og kanskje en høsttur, så det er grenser for hvor mye jeg kan legge i det.

Etter dette har jeg sett på et slikt: http://www.clasohlson.com/no/Lowrance-Elite-5-HOOK-ekkolodd-plotter/31-9023

Jeg har også etter hvert skjønt at ekkolodd trenger strøm (!), eller rettere sagt: at det trenger en ekstern strømkilde. Det finnes ikke i båten min. Duger det med et 12 V "jalla-batteri" fra biltema, eller trengs det spesialbatterier (Lowrance har vel en batteriveske). Og hvor mye strøm bruker egentlig et ekkolodd (hvor ofte må det lades opp?).

Til slutt har jeg et spørsmål om det praktiske fisket. Jeg har skjønt at man må lete etter ørreten pelagisk på sommeren. Der jeg har hytte i Sverige er det en betydelig skjærgård med mange øyer, sund og større eller mindre åpen områder mellom disse med varierende dybder ned til kanskje 40-50 meter. Ville dere lett etter ørreten i skjærgården, eller er det best å dra helt utaskjærs? Jeg trenger ikke å jakte etter trofe-fisk. En ørret på 2 kg ville vært en stor seier i første omgang.

 

Hilsen TT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kombimodellen (ekkolodd og kartplotter) i linken din er "innafor". Vær obs på at denne selges med flere ulike ekkoloddgivere (dingsen i vannet). Du klarer deg lenge med variantene HST-WSBL eller 83/200/455/800-HDI med tiltenkt bruk. De har vid konevinkel som egner seg godt til dorging. Vil du legge litt mer i det, er HST-DFSBL eller 50/200/455/800-HDI bedre med tanke på fiske på litt større dyp. Variantene med HDI som etternavn er like de med HST som fornavn, men har DownScan i tillegg. Det er særlig et poeng hvis du skal sette teiner, til dorgingen er det liten vits.

Ellers kan "Ekolodsboken" av Bo Hall være verdt både tid og penger hvis du vil få en pangstart på læringskurven.

Av kart er det Navionics og Insight Genesis som gjelder for deg. Valget mellom de er litt smak og behag, og litt et spørsmål om penger. Men kort sagt er Navionics best på navigering, mens IG er best på presisjon i dybdeangivelsene.

Sjøørretfisket på den svenske vestkysten skiller seg litt fra det norske. Delvis fordi det er mye mer sjøørret der, og delvis fordi  snittstørrelsen er bedre enn den typisk er i feks Oslofjorden. Det er mange årsaker til dette, men du kan bikke to kilo også innaskjærs. For de virkelig store torpedoene, og ikke minst laks, må du ut pelagisk og desto lengre sydøst desto bedre. Men begynn innaskjærs, med en eller to stenger, og sjekk lokale regler med tanke på avstand fra land og fredningssoner/ -tider. Söta bror i uniform blir svært lite søt hvis du bommer der. ;)

Ellers har vi en kar her på forumet som også jakter sølv på vestkysten, han kimer sikkert inn her etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du bruker et 12V-batteri. De fleste kobler mot båtens startbatteri og i de fleste tilfeller er det en brukbar løsning. Resten er mest et spørsmål om båtens elektriske system, i min båt er det 3 eller 4 batterier, litt avhengig av hva som skal driftes og hvor lenge. Men de færreste trenger nærmere 100 kilo med batterier i båten for en fisketur i ny og ne. :)

Skal ekkoloddet ha eget batteri uten lading i båten, er batterier på 14-20A et greit alternativ for dagsturer, gjerne Biltemas gelbatteri som er det jeg bruker på min egne portable løsning. Husk at batterier alltid skal topplades etter bruk, helst så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Ekkolodd-forskningen" gir stadig flere spørsmål enn svar ..

Hvordan er dette loddet sammenlignet med Hook 5? Prisen er jo om lag den samme (gitt tilbud), men jeg klarer ikke helt å se hva som er forskjellene. http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/lowrance-elite-5ti-med-p-5765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ekkoloddet i hus! Skulka jobben en time for en tur/retur Sandvika for en utstillingsmodell Hook 7 med 35 pst rabatt. Heldigvis kjørte jeg mot køen ...

Kjøpte ikke kart i denne omgang. Føler jeg må forske litt mer på det feltet.

Båten skal opp av vannet i høstferien. Da får jeg forhåpentligvis montert svingeren og funnet en fornuftig plass å plassere loddet. Må også skaffe meg et batteri med ledninger osv.

Båten jeg bruker er en ribba Rana 17 med "håndholdt" 9,9 hester. Jeg tviler sterkt på om det kan tas ut strøm fra den motoren, så jeg får vel lade batteriet i starten. Imidlertid har motoren vært litt kranglete de siste årene, i sommer gikk den for eksempel ikke over ca halv fart (og det er litt traurig på en 17' med 9,9), så jeg vurderer å kjøpe en ny eller nesten ny 20 hk. Jeg antar det kan tas ut strøm på en slik og at den funker som dorgemotor. Jeg har også vurdert om jeg i så fall skal installere styrekonsoll mv for å kunne sitte mer i ly, men tror det blir for mye arbeid i første omgang. Jeg dorger mye alene, og liker da å sitte bakerst med full oversikt over stenger og dessuten kunne ha (litt) kontroll på motoren mens jeg kjører fisk (tauer inn makrell ...).  

Gleder meg til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TT du kan fint benytte en 9,9 til å lade batteriet for ekkolodd. På enkelte 9,9 er (yamaha) er det bare å koble rett på. Undersøk om motoren din har likeretter. Hvis ikke montetes dette på noen få minutter. Ledningsnettet ligger ferdig i motoren, og plassering og hull til skruer likeså.

Likeretter kan kjøpes brukt/nytt på ebay, eller av forhandler. De er ofte og finne på Finn også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var interessant!

Motoren er en Yamaha 9,9, men av noe eldre årgang. Jeg skal ta opp båten i høstferien og skal studere motoren da. Uansett vurderer jeg kjøp av en ny 20 hk. Dagens motor har vært litt kranglete, og det er kjipt å ikke stole på motoren når man dorger alene i skumringen og neste stopp er Danmark ... Ved ny motor blir jeg dessuten vedlikeholdsansvarlig fra dag 1, og det er en god tanke ...

Må man ha en regulator av typen som brukes på solceller mellom motoren og batteriet, eller kan man koble rett på batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder kan være et tema (det er gjerne det). Selv om du kan hente strøm fra den, er spørsmålet om det er nok. Små motorer har ofte dynamo, feks har min egen 6HK fra 2011 det, og med en likeretter kan du få strøm fra den slik Sverre sier.

Men ladestrømmen blir gjerne ganske dårlig, særlig på eldre motorer. Nå har jeg unektelig endel mer som suger strøm ombord enn deg, men min 6HK er ikke i stand til å holde tritt med forbruket. Jeg må topplade med landstrøm, eller bruke den store motoren jevnlig. (Den lader til gjengjeld så mye at den koker små batterier.)

Hvis motoren gir vekselstrøm må likeretteren mellom motor og batteri.

Oppsummert: Kanskje, men sjekk gjerne opp for litt lading er uansett bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hook 7 trekker ifølge manualen 1,1 amp, hvilket skulle bli 13,2 watt ved 12 V. (det står riktig nok 1,1 amp for både hook 5, 7 og 9, og det kan ikke være helt riktig ...).  I den grad det er mulig å lade fra motoren, skal det vel mye til at det er noe særlig mindre strøm enn det. En regulator for å hindre overlading/overspenning er vel uansett lurt?

Med et 20 amp batteri vil jeg vel uansett kunne drive på i rundt 10 timer uten lading, og det er mer enn nok. Men på sikt er det av interesse å slippe å måtte ta batteriet ut av båten etter bruk. Dessuten burde jeg strengt tatt montert noen lanterner ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 20hk som lader til et batteri vil du aldri klare å tømme batteriet ved normal bruk av ekkolodd. Selv har jeg en 8hk som klarer å lade batteriet, selv om jeg bruker ekkolodd og en elektrisk dyprigg og lader tlf osv.  Men jeg er sikker på at du hadde dekket dine behov med en 9,9. Hvor gammel er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, svebe skrev:

Med en 20hk som lader til et batteri vil du aldri klare å tømme batteriet ved normal bruk av ekkolodd. Selv har jeg en 8hk som klarer å lade batteriet, selv om jeg bruker ekkolodd og en elektrisk dyprigg og lader tlf osv.  Men jeg er sikker på at du hadde dekket dine behov med en 9,9. Hvor gammel er den?

Jeg vet ikke årsmodell. Jeg skal ned i høstferien og ta opp båten, da skal jeg studere motoren og se etter ledninger mv, så gjør jeg opp status etter det. Om jeg kjøper en 20 hk, så er det ikke for ladingen skyld, men av hensyn til driftssikkerhet og fremdrift. Lading får bli bonus ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Problemene med små motorer (<10 hk) er den dårlege ladingen da motoren går på tomgang, d.v.s. under trolling. Dog, med en 20 hk så er det antagelig nok for ditt ekkolodd/plotter. Men, du ønsker sikkert også noen lanterner i kombinasjon med noen arbeidslys og den slags. Er den 20 hk du tenkt å kjøpe lagt for elektrisk start så er antagelig problemet løst for din del, da har du et startbatteri du også kan bruke til ekkoloddet.

Vedr trolling i Sverige, på den svenske vestkysten er sjøørreten omtrent like stor som i Oslofjorden. En sjøørret på 2 kg er STORT på vestkysten men knapt godkjent i østersjøen.....

Sjøørret-trolling foregår i vannsjiktet 0-10m og neppe dypere. Om sommeren bruker du m.a.  ekkoloddet til å sjå etter en s.k. termoklin vilket betyr et sprangsjikt der varmt og kallt vann ikke blandes. Dette viser seg som en ujamn linje på skermen, parallell med vannskorpa (fra høger til venster). Den kan oppstå noen gang under våren da overflatevannet kommit opp flera grader over +4°C, d.v.s. fra ca 6-7°C. Trivseltemp for sjøørret er ca 10-12°C og blir overflatevannet varmere om sommer-sensommeren søker ørreten seg ner til denne termoklinen og der troller du med dine beiten.

Du må også ta med i betraktningen din at du kan treffe på både havabbor og ikke minst Bonito (Strippet Pelamide). Det er fleire som har fått disse artene under sommer- og høsttrolling. Og disse jakter gjerne der du finner makrellen ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyf. - takk for et godt og inspirerende svar!:)

Motorjakten fortsetter igjennom vinteren, og jeg skal ha det du skriver i bakhodet. Mange 20 hestere har jo el.start og et batteri må jeg vel ha uansett.  

Et mål i første omgang må vel være å få fisk over minstemålet på 45 cm. Det har jeg så langt bare klart en gang på de trakter, men innsatsen har ikke vært all verden. Persen min på makrell er faktisk større enn sjøørret ... Ellers er det jo selvfølgelig et mål å lære meg å bruke ekkoloddet. Jeg gleder meg stort til å kunne titte ned i vannet som til nå bare har vært en mørkt avgrunn. Og hvem vet, kanskje det dukker opp noe sjøfisk også. Jeg har til nå nærmest avskrevet svenskekysten som et sted å fiske torskefisk, men etter å ha søkt litt rundt, så tyder det på at det i alle fall forekommer ganske stor sei. Og i sommer fikk jeg en liten torsk på dorg med blyparavan, så helt borte kan den ikke være ....

Stripet Pelamide har jeg faktisk på artslista mi,  - som for øvrig er ganske "tradisjonell",  - etter en tur i en jolle på Bunnefjorden i fjor. Men havabbor har jeg aldri fått.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt klart er et ekkolodd meget brukbart for allt fiske. Man kan sjå så mye meir og en får direktinformasjon rett på skermen. Loddet taler om vilken type bunn du har. Du kan sjå beitesfisken (rovfiskens skafferi), du kan sjå etter temperatursjikt, dypbranter dyphull, grund mv. mv..............

Har man ett ekkolodd kombi d.v.s. kombinert med en kartplotter kan man også mærke av plasser slik som grund, dyphull og der man får hogg, eller t.o.m.fisk. Det gjør det mye enklere å vende tilbake uken seinere for å prøve "goplassen" igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Flyfishing for Salmon skrev:

Har man ett ekkolodd kombi d.v.s. kombinert med en kartplotter kan man også mærke av plasser slik som grund, dyphull og der man får hogg, eller t.o.m.fisk. Det gjør det mye enklere å vende tilbake uken seinere for å prøve "goplassen" igjen ;)

Takk for svar! Jeg har "bestilt" kartbrikke av kona til jul. Så lenge jeg fikser det selv, er hun glad og fornøyd ... 

Jeg fant forresten "bevis" for pelamide-fangsten omtalt over. 1,1 kg med sydlandske muskler foran. Snaut 100x med rustne muskler bak ...image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.