Gå til innhold
Fiskersiden

Svovelsyre
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er ny her på forumet og til fiske generellt så trenger litt tips angående å lage tackel til havål.

Begynnte så smått å få intressen for fiske i sommerferien i år, og har hørt mange tøffe historier om havål. Så havål har stått i fokus og har klart å lande 11stk hittil. Største jeg har landa er 12.3kg og gjennomsnittet er vel 8-9kg, men har mista fleire som var betydlig større i overflata. Har brukt 1.0mm mono til å lage tackel men det funker dårlig. Kan også bemerke at jeg bruker tackelet kun 1 gang, og det blir skifta for hver ål som blir landa. Har søkt både på google, her på forumet og på diverse nettbutikker etter kraftigere mono uten hell. Det virker som 1.4mm er det største som er å oppdrive, men etter erfaringer så langt så vil neppe 1.4mm mono holde til ål på 25kg++. Går ut i fra at større ål = større tenner og kraftigere sene er ett must.

Så lurer på om det er noen norske nettbutikker som selger mono fra 1.8mm å oppover. Har bestillt på ebay men den blir ikkje levert før i slutten av september, å dessuten grisedyr frakt så håper det finnes enklere og billigere alternativer.

 

Kjipt å miste en kjempe eller 2 pga kjipt utstyr så håper noen kan svare på dette:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1,4mm, aldri har hørt at det har blitt klippet av ål. Den tykkelsen tåler noen fisk også.

Hvor i Norge bor/fisker du? :) Er du i nærheten av Bergen kan du stikke innom Campelen. Mener det er noe tykkere greier der. Og velkommen til forumet! 

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.4 mm litt hard mono funker helt fint. Jeg liker sufix superior sin. Holder plenty på det meste med stygge tenner. Aldri mistet fisk på den. slange er overflødig. 1 fisk, 1 fortom. 

Om du bruker 2 eller 3 mm er resultatet det samme om den ruller lenge nok, så ryker det. Selv wire kan de ryke. Men de skal jaggu rulle lenge med 1,4 før det ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Svovelsyre skrev:

Ser for meg at 1.4 kan bli i tynneste laget men det kan også være verdt ett forsøk, bedre enn 1.0.

Bor i Sykkylven så har stort sett fiska i sykkylvsfjorden og hjørundfjorden:)

Veldig stor forskjell på 100 og 140! (Større enn man skulle tru).  Med 140 er du godt skodd. Når 140 er godt nok for stor kveite er det bra nok for stor havål.  Men bruk gjerne FC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Kim Rasmussen said:

Bruker man en vanlig tang eller et spesialverktøy til å montere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire er bestillt, og skal testes. Bruker crimping sleeves idag på mono. Har krympetang som er beregnet på slike sleeves og det funker veldi bra.

 

Bruker vannpumpetang til å fjerne krok i fra ålen og har brukt store kroker for å unngå at den skal klare å svelge kroken. 12/0 - 16/0. har hittil fungert veldi bra. Tror neppe fisken vil klare seg så veldi bra om den blir sluppet ut med en krok baki halsen.

Om ål kutter 1.2 mono går jeg ut i fra da den lett kutter 1.0. Og det skjer fort når den spinner rundt seg selv.

 

Avbitertang, vannpumpetang, splittringtang og krympetang burde være standard utstyr når en fisker havål. Samt håv, vekt, solide hansker, gode lykter osv.

Tackel jeg lager til ål består av 1 krok i stor størrelse med knekklys og selvlysende blekksprut. 30 cm ned til lodd på cirka en kilo, litt avhengig av forhold. Bruker også escalys mellom fortom og braid. Agner med halv makrell som blir godt faststripset igjennom øyet på kroken og rundt agnet for å unngå at agnet sklir ned og blir hengende i buen på kroken. Har erfart at ålen ikke sluker agnet med en gang og agn som henger i krokbuen river den løs og spiser opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte 0,91 fluorcarbon (som regel med gummislange over) til havål, og har aldri hatt noe problem med det. Selv på større fisk. 
Samme gjelder når jeg fisker stor lange, skater eller brosme. Bruker jeg tykkere, er det for å stive opp takkelet enda mer. 1mm mono har jeg jeg derimot hatt uheldige opplevelser med.

Kanskje ikke optimalt, men den samme FC holdt også til ei kveite på 160kg+. Jiggen satt i svelget og fortom lå over tennene i 1 time og 40 minutter. Registrerte ingen synlige skader av relevans på fortommen. 

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, carpis skrev:

Hmm, nå blir jeg nysgjerrig.  Kutter havål 1,2 mm sene med tennene? Er det flere som har opplevd det?

Syntes wire kan bli vanskelig å kutte hvis ål har svelgt krok dypt. De fleste pleier vel å sette Havål ut igjen. Eller tar jeg feil.

Kutter ihvertfall 0.80/0.90 ved å bite over monoen, det har jeg erfart. :)

Med en avbitertang går det greit å kutte wire ute i felten.
Vi har fanget igjen havål, der vi har måttet ha kuttet wire pga. stygg kroking. En havål fikk vi gjenfangst på etter ca. 14 dager. Kroken var da borte. Helt garantert samme fisk, pga. lengde, vekt og tydelige kjennemerker. "Mad-eye" var vel på land 4 ganger på en sesong på plassen vår, så C&R fungerer bra.

C&R tar ihvertfall jeg som en selvfølge på Havål.
Kun en av ca. tredve stk. har strøket med pga. veldig komplisert kroking.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.