Gå til innhold
Fiskersiden

How to basic - Lage et havål-tackel


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Her kommer en "how to basic - Lage et havål-tackel" av wire.

Har vel landet rundt 30 havål på kystmeite siden 2011. Oppdaget som mange andre kommer til å gjøre, eller har opplevd, at de vanlige tackelene mine knøtet av 0.80/0.90 mono kommer til kort når det gjelder den skarpe tanngarden til havål. Noen velger å knyte tackler av 1.40 mono eller enda heftigere. Jeg synes imidlertid at det er mye lettere å crimpe wire til slike tackler.

Du trenger wire, crimps, avbitertang, knipetang. Litt gummislange er en fordel. Kroker av #10/0.
For all del, kjør på med heftige dimensjoner. Spinkle kroker, dårlige svivler, wire med lav brudstyrke etc. har ikke noe å gjøre i et tackel til havål. Havålen er en utrolig sterk fisk, som kommer til å teste både deg og utstyret ditt til det maksimale. Har du et svakt punkt i utstyret eller oppsettet, så kommer du garantert til å merke dette under kjøringen av havål..

Bruker en wire som tåler 80LB til 150LB. Rustfrie crimps med en indre diameter på 1.5 - 2.2 mm. (alt etter tykkelsen på wiren).
Dette kan lett handles på E-bay eller kjøpes på din lokale sportsfiskerforeting som "Campelen på bryggen" (Bergen).

Legg merke til detaljene hvordan wire går igjennom selve crimpen, og tilbake igjen samme vei. Dette øker styrken på tackelet betydelig i forhold til om wiren bare går igjennom en gang og klippes.

Det er en stor fordel å legge en bit av gummislange innpå og ned over krokøye. Da slipper man å få en uheldig vinkel på kroken, og man får presentert agnet på en god måte uten fare for at kroken henger seg opp i hovedsnøre/sjokkfortom f.eks.

Jeg trekker også innpå to biter gummislange opp mot svivelen. Her kan jeg henge innpå et knekklys. Mange delte meninger om dette har noen effekt under havålfiske. Her koker det nok ned til hva man har troen på selv.

Agn: En halv makrell, en hel pir. Favoritten min er en halv makrell og en hel akker på ca. 20-25 cm.

Havåltackel 2.jpg

Havåltackel 1.jpg

Havåltackel 3.jpg

Havåltackel 4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.