Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sette tilslag?


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Var ute og testet fiskestangen i ca. 5 timer i dag, og fikk mange napp. Problemet mitt var at bare 3 ørreter kom på land, hvorav den ene hoppet av akkurat i det jeg fikk den inn på land. 

De to ørretene jeg klarte å få velberget på land, ble begge såpass stygt kroket av jeg måtte avlive dem. Hos den ene fisken måtte jeg faktisk skjære kroken løs etter at den var avlivet.  

Det skal sies at dette var første gang jeg fisket med multifilament, og at det kan ha noe å si for den dårlige/harde krokingen. 

Men hvordan setter dere tilslag? Løfter dere stangen opp eller til siden? Og når setter dere tilslag? Med én gang dere kjenner at det napper, eller lar dere det gå et sekund eller to? 

Og angående stygg kroking - er løsningen å bytte til enkeltkrok (det er allerede bestilt), eller har jeg rett og slett satt litt for harde tilslag?

Slukene jeg brukte var umodifiserte Herring Jigg (ca. 10-12g) og Møresilden 10g. 

Brukte en BeastMaster STC 10" 7-21g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament gir som regel bedre, ikke dårligere kroking. Med skarpe kroker vil du kroke mange ørreter med å bare sveive, eller fisken kroker seg selv.

VMC har mange gode kroker, men de er hakket under Owner og Gamakatsu. Til ørret holder jeg en knapp på Owner ST36BC i størrelse 8,6 og 4. Ekstremt skarpe, og tynne i godset. Jeg gir et kjapt, bestemt tilslag men om jeg ikke gjør det sitter fisken som regel. Viktig at stangtuppen peker direkte mot sluken, da har du bedre kontakt, kjenner bedre hva som skjer og kroker bedre. Tilslag gies rett opp eller rett ned.

 Størrelse 8 på sluker på 5-10 g veldig omtrentlig og avhengig av form, størrelse 6 på 12-20 g veldig omtrentlig og 4 på ting over 20 g. Det er selvfølgelig forskjell på om vi snakker en bred skjesluk eller en slank sildesluk.

Jeg bytter nesten alltid ut originalkroker, om de er skarpe er de ofte grove i godset og trenger da mer kraft for å trenge gjennom, samtidig som de kan være overdimensjonerte og ha for liten krokbue slik de typiske krokene som sitter på 90% av skjesluker og sildesluker. En lettere, tynnere og skarpere krop er vel verdt investeringen.

En annen klassiker er å bruke to splittringer.
 

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gutt23Bergen skrev:

Ahh, trodde VMC-kroker var bra greier? Er det Owner som gjelder? Har bestilt noen owner enkeltkroker, tenkte å montere disse på de mest brukte slukene mine for å kunne fiske litt dypere uten å sette meg fast. 

VMC-kroker er bra greier. Det eneste som er problemet er at du bør kvesse dem selv. Dessuten så har jeg mistet flere fisk på skarpe kroker enn på sløve, men det kan sikkert bare være tilfeldig. Det VMC har som ikke Owner har er kvaliteten på materiale. VMC bøyer seg/retter seg ut når det er noe for stort på kroken, mens Owner har en rar tendens til å brekke. I hvert fall var det sånn når jeg fisket med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.