Gå til innhold
Fiskersiden

Skal det mye til for Gjedda å dominere et vann ?


 Share

Recommended Posts

Hva skal til å ikke for at Gjedda tar over å dominerer et helt vann ? 

Jeg prater om Nøklevann i Oslo nå. Jeg å flere som fisker der får mest Gjedde. Ikke så store heller selv om jeg vet det går stor Gjedde der. Vi er flere fiskere som gang på gang drar opp de samme små Gjeddene å slepper dem ut. Nå på Lørdag er jeg 100% sikker på jeg dro opp samme Gjedda 2 ganger på samme spot. 

Er det mulig Abboren å Ørreten har tapt kampen mot Gjedda der oppe etter nedtapping av vannet ?

Vi får jo Abbor der men mest Gjedde. Vet jeg bare spekulerer nå men vurdere å dra opp å drepe all Gjedda jeg får der oppe fremover. Sjeldent jeg drar opp så mye små Gjedder i samme vann. Det samme gjelder kompis å andre fiskere. Må jo bety noe siden det er overflod av små Gjedder i det vannet. 

Har jo tidligere postet bilder av underernært å syk Gjedde der.

 

PHOTO_20160813_103130.jpgPHOTO_20160813_103144.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vannet lite med lite skjulesteder og dårlige oppvekstvilkår for annen fisk enn gjedde vil gjedden kunne utrydde andre fiskeslag. Dersom derimot vannet har gode gyteområder, oppvekstvilkår, gjerne variert dybde og er av noe størrelse vil gjedden kunne sameksistere bra med andre fiskeslag. At gjedde skal kunne utkonkurrere abbor tviler jeg ekstremt sterkt på - det er så mange vann i Bergen som har mindre enn 10% av arealet til Nøklevann der abbor danner tusenbrødrebestander på få år i vann som tidligere kun har hatt gjedde. Her har også gjedde og karuss sameksistert i århundrer. Ål klarer seg også greit. Ørret er det verre med om den ikke har gode gytebekker, men har den det kan de større individene klare seg godt i en gjeddebestand. I disse vannene finner en typisk ørretene dypere og lengre ute enn i vann som ikke har gjedde.

På denne tiden av året finner du typisk smågjedder langs land, mens de store gjerne følger stimer med byttefisk som til dels kan gå dypt, og stige mot skumring/grålysning. Fisker du for det meste fra land vil du få mest smågjedder om de pelagiske plassene er vanskelig å nå.

Får du de samme syke smågjeddene på de samme stedene er det et bra tegn på at de store ikke frekventerer den plassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo å har ikke tilgang til båt. Å har fått dilla på Nøklevann nå i år. Gleder meg bare til vannet er som normalt igjen. Ser allerede vannet har steget med flere meter. Synes bare det er rart vi drar opp 0.5-1kg Gjedder der gang på gang. Men jeg leser å hører hva dere sier ,) Lurer bare på om jeg skal ta opp det jeg får der fremover for å hjelpe Abboren å Ørreten til å vokse litt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingen verdens ting, hverken den ene eller den andre veien, om du tar opp smågjedder. (Men det er maksmål på 70 cm på gjedde i alle OFAs vann.) 

De litt større gjeddene fra Nøkle, dvs fisk over 5 kilo, er typisk slanke. Ergo sliter de med å få i seg mat nok til å fortsette sin vekstkurve. Dette har sammenheng med byttefisken, den primære byttefisken i Nøkle er mindre mort og småabbor. Slikt blir det ikke tikilosgjedder i fleng av. Virkelig stor gjedde trenger byttefisk med størrelse på så ikke energien brukt på å skaffe maten overgår energien fra maten. Nøkle kommer nok alltid til å være et "tusenbrødrevann" når det kommer til gjedder, med ett og annet unntak som spesialiserer seg på kannibalisme. Det samme prinsippet ser du i skogstjern med abbor, noen ytterst få slår over til å spise artsfrender og drar i fra resten. 

Det kjipe er at disse større kannibalene har en lei tendens til å bli drept. De har ganske høy fangbarhet siden de må ha mye mat bare for å beholde kondisjonen og ender derfor fort med en krok i kjeften i vann med mange sportsfiskere. Dermed har man ingen beskatning på tusenbrødrene og vondt blir værre. Derav maksmålet på gjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.