Lars Den Rare Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 (endret) Så har jeg fått meg båt. Men den er av ukjent fabrikat. Noen her inne som kan si meg hva merke/fabrikat den er? Og jeg skulle gjerne også hatt et anslag på vekt, både på båt og motor. Dette er visst ukjent for selger. På forhånd takk! Verdt å nevne at den er 19 fot. Endret September 7, 2016 av Lars Den Rare Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Gratulerer med båt. (Jeg jar ingen anelse om det du spør om) 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 70 HK på et skrog med kjøl er spenstig Mulig dette er et halvfabrikat med selvmontert overbygg. Mulig man kan se dette med en nærmere titt. Hull i dørken kan tyde på at skroget er ment for innenbords motor. Tokktokktokktokktokktokk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet September 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 19 minutes ago, Potemkin said: 70 HK på et skrog med kjøl er spenstig Mulig dette er et halvfabrikat med selvmontert overbygg. Mulig man kan se dette med en nærmere titt. Hull i dørken kan tyde på at skroget er ment for innenbords motor. Tokktokktokktokktokktokk. Hvorfor er det spenstig? Halvfabrikat er vel ingen synd? Hull i dørken? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Hvis det ikke har et planende skrog(v-bunn), så er den ikke ment å plane. Hvis det er en kjøl, så er det ment å skjære gjennom vannet og ikke ligge oppå. Tipper en 20-30 hester hadde vært mer riktig. Med 70 HK vil denne båten plane med full gass. Svinge hardt i plan da kan få konsekvenser. Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet. Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader. Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor. Ser ut som om akterenden er forsterket i ettertid og at den er blitt tilpasset kort stamme på motor. Dette er antagelser jeg tar utifra bildene. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aurejeger Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 3 minutter siden, Potemkin skrev: Hvis det ikke har et planende skrog(v-bunn), så er den ikke ment å plane. Hvis det er en kjøl, så er det ment å skjære gjennom vannet og ikke ligge oppå. Tipper en 20-30 hester hadde vært mer riktig. Med 70 HK vil denne båten plane med full gass. Svinge hardt i plan da kan få konsekvenser. Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet. Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader. Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor. Ser ut som om akterenden er forsterket i ettertid og at den er blitt tilpasset kort stamme på motor. Dette er antagelser jeg tar utifra bildene. Da stemmer dine antagelser med antagelsene til en båtbygger Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stranger79 Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 (endret) Synes dette så veldig hjemmesnekret ut. Og aner ikke hvilken båt det er. Jeg tenkte først Herwa, men så ser jeg det stemmer ikke heller. Du vil kunne spare deg for mye bekymringer ved og gå for en annen båt, fremfor og kjøpe slike "prosjekter". Du finner mye morro for en rimelig penge nå. Endret September 7, 2016 av stranger79 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aurejeger Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Jeg hadde selvfølgelig sjekket støypen og andre ting før jeg evnt. hadde kjøpt, men hadde det sett greit ut hadde jeg ikke nølt med å kjøpe den til rett pris. Men nå har jeg ikke ti tommeltotter og er utdanna båtbygger, så det er jo opp til den enkelte og hva man er kompetent til Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet September 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Flotte svar. Denne båten har en svært god pris så jeg kan fint leve med litt jalla. Det er også min første båt så det er nå jeg skal lære. Båten er i orden. Ting virker og motoren starter og går fint. At det er 70hk betyr ingenting egentlig. Jeg er for lengst ferdig med å gi bånn gass. 41 minutes ago, Potemkin said: Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet. Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader. Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor. Hvordan kan jeg finne ut om det er originalskrog eller ikke? Denne har ligget på Østlandet i mange vintre så jeg antar frostskade ville ha skjedd allerede. Jeg skal ta mer bilder når jeg får den opp av vannet om noen uker så skal jeg legge de i denne tråden i håp om enda med info fra deres kunnskapsbank Jeg er blitt fortalt at de har bruk denne til å dra vannski og slik også. Og da tenker jeg jo at den sikkert har ok egenskaper til å ikke kantre i høy fart. Men jeg vet jo ikke. Håper i alle fall den vil kunne få meg på havet så jeg får fisket. Er det noe annet jeg bør sjekke før jeg tar den i bruk? Og tør noen anslå vekt på båt med motor? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Grattis med båt og Meningen Med Livet. Enig i at denne var litt pussig. Ta gjerne litt fler bilder av skroget når du har henne på land. Jeg synes også dette ser ut som et deplacementskrog ment for innenbordsmotor. Men vanskelig å se skikkelig på de bildene. Råtipp på vekt, 800-1300kg avhengig av hvor mye vann som er i skroget og om det ligger ballast i det som ser ut som en kjøl. Få henne på henger og kjør hele stasen på en vekt. Alle Trafikkstasjoner har vekt. 2 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet September 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Grunnen til at jeg lurer på vekt er nettopp fordi jeg skal frakte den og jeg trenger å få lånt/leid en henger som er passe. Og også om jeg kan kjøre med den med mitt sertifikat og min bil. Legger inn de bildene jeg har. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Hvis det er originalskrog kan du se etter et sklt i metall og lignende. Der skal spec på båt stå. Dette skiltet kan ha blitt fjernet, så da kan du se etter naglemerker etter et rektangulært skilt. 4 hull etter nagler indikerer at noe har vært der. Dette skiltet pleier å sitte på innsiden av akterstammen. Ettersom jeg tror at de har kuttet litt i akterstammen kan skiltet ha blitt med eller at skiltet sitter under ny forsterkningstøp. Før bruk må du sjekke dreneringsplugg er tett. Ligger det mye Silicon rundt pluggen kan det tyde på lekkasje rundt dreneringsplugg. Dette kan ha ført til råte i treverket inne i akterstammen. Kommer det mye vann ut av dreneringshullet etter bruk kan du ha lekkasje fra dørken eller kjøllista hvis dette er påmontert. Hvis det er skum under dørken kan det være lurt å løfte båten i baugen og la den stå over natta før du sjekker etter lekkasje. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Ha alltid med verktøy, lommelykt, ekstra propellsplint hvis dette er montert, ekstra plugg, padleåre og dregg. Ei bensinkanne med bensin er også lurt å ha med. Husk redningsvest til alle i båten. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Også må du ikke glemme tegnesaker. De minste passasjerene blir ofte lei av fisking ganske fort, men hvis de da kan tegne fisken du skal få blir de fort ivrige igjen. 4 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet September 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 59 minutes ago, Ølgylt said: Også må du ikke glemme tegnesaker. De minste passasjerene blir ofte lei av fisking ganske fort, men hvis de da kan tegne fisken du skal få blir de fort ivrige igjen. Ja, det er et poeng. Jeg regner ikke med å få alle turene alene. Hvor gamle var dine når de fikk ei stang i hånda, som de klarte å sveive inn med? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 For mine skjedde det rundt 8 mnd. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Holdt stang med fisk på i tremånedersalderen, fikk sin første der hun både satt på agn, slapp ut og snelte inn selv i ett og et halvt årsalderen. Hadde kontroll på båtstang rundt fire år. Min eldste starta ikke så tidlig, var godt over to før ho fikk sin flrste fisk, men til gjengjeld klarte ho å håndtere surfstang i åtteårsalder 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stranger79 Skrevet September 7, 2016 Rapporter Share Skrevet September 7, 2016 Mine var vel rundt halvannet før jeg ga dem en stang. Stor stas! Men helt av seg selv gikk det selvsagt ikke før 3-4 årsalder ca. Hjalp mest når de satt fast eller ta ut en krok av fisk egentlig. Ellers klarte de seg ganske greit da når de var blitt såpass store. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet September 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2016 Stiligt! Da er det vel på tide å få med hu på tre og et halvt ut. La henne forsøke med ei pilkestang etter noen svartkutlinger eller noe. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 8, 2016 Rapporter Share Skrevet September 8, 2016 Jepp, få henne ut. Husk plenty med leker og snop. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Den Rare Skrevet October 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 2, 2016 Fikk båten på sjøen i dag. Når jeg testa den i Oslo så gikk den helt fint og jeg kunne gi bånn gass, men i dag så kvelte den seg når jeg gassa på. Det er jo en totaktsmotor og det jeg husker fra tiden med moped var at dette betyr enten for lite luft eller for mye drivstoff. Stemmer det på denne også? Skal legge ut litt bilder når jeg får overført de fra den ene til den andre dingsen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet October 2, 2016 Rapporter Share Skrevet October 2, 2016 Sannsynligvis luft eller drivstoff som må justeres ja, så sant den ellers går rent. Har du mulighet til å teste kompresjon, så gjør gjerne det for sikkerhets skyld. For motoren har ikke vært av båten under transporten hjem? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet October 2, 2016 Rapporter Share Skrevet October 2, 2016 Mulig motoren har stått med bensin iblandte 2-takts olje for lenge. Flottørnåla kan gå litt tregt hvis det har skjedd. Men kanskje motoren løser dette selv med litt mere kjøring og ny bensinblanding. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet October 2, 2016 Rapporter Share Skrevet October 2, 2016 hvis den har gått for lenge på tomgang før du gassa på, eller før du stoppa den sist, så skjer gjerne dette. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet October 3, 2016 Rapporter Share Skrevet October 3, 2016 Før du begynner å skru, bør du sjekke drivstoffilteret også. Ikke godt å si når det ble gjort sist. Følg slangen fra tanken og se om det sitter et filter et eller annet sted. Sannsynligvis er det enda et filter inne i selve motoren også. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.