Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


Lars Den Rare
 Share

Recommended Posts

Så har jeg fått meg båt. Men den er av ukjent fabrikat.

Noen her inne som kan si meg hva merke/fabrikat den er?

Og jeg skulle gjerne også hatt et anslag på vekt, både på båt  og motor. Dette er visst ukjent for selger. 

På forhånd takk! :)

Verdt å nevne at den er 19 fot. 

Båt 1.jpg

Båt 2.jpg

Båt 3.jpg

Endret av Lars Den Rare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Potemkin said:

70 HK på et skrog med kjøl er spenstig:rolleyes:

Mulig dette er et halvfabrikat med selvmontert overbygg.

Mulig man kan se dette med en nærmere titt.

Hull i dørken kan tyde på at skroget er ment for innenbords motor.

Tokktokktokktokktokktokk.

 

 

Hvorfor er det spenstig?

Halvfabrikat er vel ingen synd?

Hull i dørken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har et planende skrog(v-bunn), så er den ikke ment å plane. Hvis det er en kjøl, så er det ment å skjære gjennom vannet og ikke ligge oppå.  Tipper en 20-30 hester hadde vært mer riktig. Med 70 HK vil denne båten plane med full gass. Svinge hardt i plan da kan få konsekvenser.

Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet.

Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader.

Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor.

Ser ut som om akterenden er forsterket i ettertid og at den er blitt tilpasset kort stamme på motor. Dette er antagelser jeg tar utifra bildene.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Potemkin skrev:

Hvis det ikke har et planende skrog(v-bunn), så er den ikke ment å plane. Hvis det er en kjøl, så er det ment å skjære gjennom vannet og ikke ligge oppå.  Tipper en 20-30 hester hadde vært mer riktig. Med 70 HK vil denne båten plane med full gass. Svinge hardt i plan da kan få konsekvenser.

Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet.

Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader.

Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor.

Ser ut som om akterenden er forsterket i ettertid og at den er blitt tilpasset kort stamme på motor. Dette er antagelser jeg tar utifra bildene.

 

 

 

 

Da stemmer dine antagelser med antagelsene til en båtbygger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette så veldig hjemmesnekret ut. Og aner ikke hvilken båt det er. Jeg tenkte først Herwa, men så ser jeg det stemmer ikke heller. 

Du vil kunne spare deg for mye bekymringer ved og gå for en annen båt, fremfor og kjøpe slike "prosjekter". Du finner mye morro for en rimelig penge nå. 

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig sjekket støypen og andre ting før jeg evnt. hadde kjøpt, men hadde det sett greit ut hadde jeg ikke nølt med å kjøpe den til rett pris.

Men nå har jeg ikke ti tommeltotter og er utdanna båtbygger, så det er jo opp til den enkelte og hva man er kompetent til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte svar. 

Denne båten har en svært god pris så jeg kan fint leve med litt jalla. Det er også min første båt så det er nå jeg skal lære. :)

Båten er i orden. Ting virker og motoren starter og går fint. At det er 70hk betyr ingenting egentlig. Jeg er for lengst ferdig med å gi bånn gass. 

 

41 minutes ago, Potemkin said:

Hvis det er et originalskrog er det flott. Da har du riktig kvalitet.

Et hjemmebygd skrog kan ha ulike tykkelser på ytterlag(gelcoat) og glassfiber. Glassfiber som ikke er nok mettet med epoxy vil ha luft i støpen og der kan det samle seg vann. Da kan ytterlaget(gelcoaten) sprekke når det blir kuldegrader.

Hull i dørken kan tyde på at det er ment at det skal sitte en innenbordsmotor. Se i såfall etter fester til motor. under dørken. Men skrogets akterende er rett, så jeg vil anta at det er ment for utenbords motor.

Hvordan kan jeg finne ut om det er originalskrog eller ikke?

Denne har ligget på Østlandet i mange vintre så jeg antar frostskade ville ha skjedd allerede.

 

Jeg skal ta mer bilder når jeg får den opp av vannet om noen uker så skal jeg legge de i denne tråden i håp om enda med info fra deres kunnskapsbank :D

  

Jeg er blitt fortalt at de har bruk denne til å dra vannski og slik også. Og da tenker jeg jo at den sikkert har ok egenskaper til å ikke kantre i høy fart. Men jeg vet jo ikke. 

Håper i alle fall den vil kunne få meg på havet så jeg får fisket. 

 

Er det noe annet jeg bør sjekke før jeg tar den i bruk?

Og tør noen anslå vekt på båt med motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med båt og Meningen Med Livet. ;)

Enig i at denne var litt pussig. Ta gjerne litt fler bilder av skroget når du har henne på land. Jeg synes også dette ser ut som et deplacementskrog ment for innenbordsmotor. Men vanskelig å se skikkelig på de bildene.

Råtipp på vekt, 800-1300kg avhengig av hvor mye vann som er i skroget og om det ligger ballast i det som ser ut som en kjøl. Få henne på henger og kjør hele stasen på en vekt. Alle Trafikkstasjoner har vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer på vekt er nettopp fordi jeg skal frakte den og jeg trenger å få lånt/leid en henger som er passe. Og også om jeg kan kjøre med den med mitt sertifikat og min bil. 

 

 

Legger inn de bildene jeg har. 

Båt 5.jpg

Båt 6.jpg

Båt 7.jpg

Båt 1.jpg

Båt 2.jpg

Båt 3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er originalskrog kan du se etter et sklt i metall og lignende. Der skal spec på båt stå. Dette skiltet kan ha blitt fjernet, så da kan du se etter naglemerker etter et rektangulært skilt. 4 hull etter nagler indikerer at noe har vært der. Dette skiltet pleier å sitte på innsiden av akterstammen. Ettersom jeg tror at de har kuttet litt i akterstammen kan skiltet ha blitt med eller at skiltet sitter under ny forsterkningstøp.

Før bruk må du sjekke dreneringsplugg er tett. Ligger det mye Silicon rundt pluggen kan det tyde på lekkasje rundt dreneringsplugg. Dette kan ha ført til råte i treverket inne i akterstammen.

Kommer det mye vann ut av dreneringshullet etter bruk kan du ha lekkasje fra dørken eller kjøllista hvis dette er påmontert. Hvis det er skum under dørken kan det være lurt å løfte båten i baugen og la den stå over natta før du sjekker etter lekkasje.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Ølgylt said:

Også må du ikke glemme tegnesaker.

De minste passasjerene blir ofte lei av fisking ganske fort, men hvis de da kan tegne fisken du skal få blir de fort ivrige igjen.

Ja, det er et poeng. Jeg regner ikke med å få alle turene alene. 

Hvor gamle var dine når de fikk ei stang i hånda, som de klarte å sveive inn med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt stang med fisk på i tremånedersalderen, fikk sin første der hun både satt på agn, slapp ut og snelte inn selv i ett og et halvt årsalderen. Hadde kontroll på båtstang rundt fire år. 

Min eldste starta ikke så tidlig, var godt over to før ho fikk sin flrste fisk, men til gjengjeld klarte ho å håndtere surfstang i åtteårsalder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var vel rundt halvannet før jeg ga dem en stang. Stor stas! Men helt av seg selv gikk det selvsagt ikke før 3-4 årsalder ca. Hjalp mest når de satt fast eller ta ut en krok av fisk egentlig. Ellers klarte de seg ganske greit da når de var blitt såpass store.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk båten på sjøen i dag. Når jeg testa den i Oslo så gikk den helt fint og jeg kunne gi bånn gass, men i dag så kvelte den seg når jeg gassa på. Det er jo en totaktsmotor og det jeg husker fra tiden med moped var at dette betyr enten for lite luft eller for mye drivstoff. Stemmer det på denne også?

 

Skal legge ut litt bilder når jeg får overført de fra den ene til den andre dingsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.