Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt


Lars Den Rare
 Share

Recommended Posts

Flotte tips. 

Den har ikke vært av båten under transport. 

Den gikk en god stund på tomgang mens jeg ordna med andre ting før jeg kjørte ut så det kan jo være. 

Det er ikke oljetank på den så den står jo med oljeblanda besin hele vegen. 

Sjekker fuellinja og ser at det ikke er tett og det samme med luftfilter da så er det bare å håpe på det beste. 

 

Er det krav til VHF-kurs for å ha en liten radio, eller er det bare å skaffe seg en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Den gikk en god stund på tomgang mens jeg ordna med andre ting før jeg kjørte ut så det kan jo være. 

Hvis den gikk en halv time eller mer, så er det nesten sikkert det som er årsaken. Hvis du ikke får start, så skru ut pluggene og dra den rein med gasshendelen på full. tørk av pluggene, evt skyll de med litt bensin eller sprit, skru de inn igjen og prøv på nytt. Solgte min 25-hk johnson i forfjor, så jeg er kjent med dette fenomenet. To-takere bør ikke gå mer enn 15 min på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, cannonbang said:

Hvis den gikk en halv time eller mer, så er det nesten sikkert det som er årsaken. Hvis du ikke får start, så skru ut pluggene og dra den rein med gasshendelen på full. tørk av pluggene, evt skyll de med litt bensin eller sprit, skru de inn igjen og prøv på nytt. Solgte min 25-hk johnson i forfjor, så jeg er kjent med dette fenomenet. To-takere bør ikke gå mer enn 15 min på tomgang.

Så rart. Kan du forklare hvorfor? Jeg klarer ikke tenke meg til hvordan det foregår reint teknisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Forklaringen er ganske enkel. En to-takts påhenger bruker returslaget av stemplene til å pumpe luft inn i motoren via veivhuset. Den du har er to-sylindra, og veivhuset er derfor delt i to deler skilt av en delevegg der det midtre rammelagret sitter. Disse motorene kan derfor ikke ha oljesump sånn som firetakterne har. Smøringen skjer ved å blande olje direkte i bensinen på de eldre motorene (nyere har såkalt autolube med egen tank, men prinsippet er det samme). Denne oljen skilles ut som oljetåke når bensinen fordamper, og smører motorens lager. Når du kjører den for lenge på tomgang, så vil gjennonstrømmingen av luft/bensin bli så lav at motoren ikke klarer å kvitte seg med overskuddet, og dette samler seg i veivhuset. Når du gir gass da, så øker gjennomstrømmingen, og oljesørpa i veivhuset blåses inn i sylindrene, med resultat at den legger seg på tennpluggene så de "kortslutter" og ikke gir gnist.

Hvis du skal dorge f.ex med denne, så må du blåse den rein med jevne mellomrom, typisk 10-15 min mellom hver gang. Det er ikke noe hokus pokus, bare å gi full gass et par sekunder, og redusere igjen før båten kommer opp i plan. dette bør gjentaes et par ganger hver gang du gjør det. Jeg har dorga mange timer med en 25 hk johnson på denne måten, johnson og evinrude er ganske identiske, det er stort sett bare dekslet og navnet som er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begge siden av motoren er det to ganske store rom der det ene er helt tomt.

Jeg kunne tenkt med å hatt en integrert bensintank i dette rommet og hatt et tanklokk på toppen.

Så finnes det en tank/sekk som kan stappes inni og festes i toppen slik at det fyller ut rommet helt som er beregnet for dette? 

Og vil det gå greit å fylle på 30-40 liter oljeblanda bensin og la det stå på en tank over tid? 

Vi da kompensere for vekten med et par batterier på andre siden. 

Denne er heller ikke selvlensende så jeg vil montere inn en lensepumpe baki midten. Noen som har gode råd om størrelse, type og montering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

er det noen form for lensebrønn der bak som pumpa kan senkes ned i? det er litt vanskelig med automatiske pumper uten, båten vil være halvfull av vann før de starter.

Ang innebygget bensintank, sørg for at materialet er godkjent for drivstoff. F ex statisk elektrisitet kan antenne bensingass i tankåpningen når du skal fylle den hvis du bruker uegnete materialer, og det er litt utrivelig å ligge å trå vannet mens du ser på at båten brenner opp og synker. Dette gjelder bensinkanner også, i båt bør du bare bruke godkjente.

du bør også vurdere et rimelig solcellepanel og en laderegulator  i båten for vedlikeholdslading og ekstra opplading av batteriet. dette får du for under 1000-lappen på biltema eller jula, og de fungerer greit.  Du bør ikke ha mer enn ett koblet til motoren uten en spesiell laderegulator for to batterier. Ett på motoren, og ett koblet til solcellepanel som du kan koble til i en håndvending er en god løsning, da har du reservestrøm hvis du trenger det. Jeg skal ikke påstå det sikkert, men jeg tror ikke dynamoen på denne motoren er allverden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etter å ha måtte gjøre ting med familien en stund så fikk jeg testet litt igjen i dag. 

Startet opp og brukte håndgassen (om det er det det heter) og fikk ruset opp motoren og den gikk greit på høyt turtall. Litt hosting var det men ikke ille, tror jeg. Fikk så klart trua og la meg i veg. Men det var akkurat det samme. Gir gass i gir og den kveles. Så en tråd om samme motor en plass og der var det noen som choka et par ganger før de ga gass og det hjalp. Forsøkte dette og da gikk den fint opp i turtall men klarte bare noen sekunder før den igjen kveltes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da har du kanskje et problem med bensintilførselen allikevel. Denne motoren har ikke choke etter det jeg kjenner til, men ei lita pumpe som sitter på innsiden av dekselet. Den sorte knotten skal ikke draes ut og stå i ytre stilling som med en vanlig choke, men trekkes ut og skyves inn igjen. dette pumper en liten skvett bensin inn i innsuget bak forgasseren, noe som gjør at den går en liten stund på denne bensinskvetten. Det kan være flerte årsaker, Defekt bensinpumpe, tette filter hvis dette er montert eller vann/dritt i flottørhuset under forgasseren. Det er en enkel sak å ta ut denne, bare å koble fra kulekoblingen til gasswaieren og bensinslsngene. Så skrur du ut mutterene som fester den til blokka, vær obs på at dette er 3/8 unc muttere, 10mm går ikke å bruke. De har piper for dette på biltema for et par tiere. Skru så av den lille boksen under forgasseren, og gjør den rein. Hvis feilen ligger her, så er det mest sannsynlig at det er nåleventilen til flottøren som er treg eller delvis tett, da får den for lite bensin, og vil stoppe når du gir gass. Forgasseren gjør du rein med trykkluft og blåsepistol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ei sperre på girsystemet inne i motoren som begrenser pådraget i fri og revers. En to-takter trenger svært lite gass for å rase opp i turtall når den går uten belastning. Det kan også være selve stagsystemet til forgasser og fortenning, den jeg hadde ga full gass på forgasseren på ca halvt pådrag, og så begynte den å dreie tenningsplata i siste halvdel. denne sitter under svinghjulet, så jeg håper ikke det er noe feil på denne. Sjekk først drivstofflinja, det er det smarteste. Men nå har jeg ikke tid mer, jeg skal kjøre til rendalen i kveld. Skal følge med tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.