Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde i Bråsteinsvatnet, Sandnes


NaSCaT
 Share

Recommended Posts

Fiska rundt heile vatnet i går med rappala 12 cm, som ser ut som en ørret. Ingen napp. Gjekk heim etterpå (i irritasjon at eg ikkje fekk noe), og satte et garn. 

Resultat 2 gjedder (den eine levde så slapp den uti igjen,og var mindre enn den på bildet, hmm), 1 grei sik og 17 sørv. (eg setter på en fast plass der eg har fått gjedde 2 av 3).

Veide med digital rappala vekt. Gjedda var 891 gram, siken 502 gram og største sørv 352 gram. 

Gråpus likte ikkje sørv , bare lukta... hehegarn1.thumb.JPG.5a32be9edfa5b101447850edd89d8476.JPGgarn2.thumb.JPG.da599553e17395158eabd50ea4a58774.JPGpus2.thumb.JPG.2766166cd2adaa1739f9f599676d190d.JPGhehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.6.2017 at 22.42, Gjermund89 skrev:

takk for tips, brukte 5 og 7cm rapala med for øke størrelsen et par hakk   

Om det er Gjedde du er ute etter så ikke vær redd for å fiske med stor sluk eller wobbler. Selv har jeg fått mye Gjedde på Storauren 45g og wobblere i størrelsen 12-17cm lange. Om man ikke ønsker og kjøpe dyre wobblere kan jeg dypt anbefale 10-15g jigg hode med 8-10cm shad imitasjon i sort/hvit/sølv. Kanskje ikke så bra og dorge med jigg og sluk da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bonavar skrev:

Om det er Gjedde du er ute etter så ikke vær redd for å fiske med stor sluk eller wobbler. Selv har jeg fått mye Gjedde på Storauren 45g og wobblere i størrelsen 12-17cm lange. Om man ikke ønsker og kjøpe dyre wobblere kan jeg dypt anbefale 10-15g jigg hode med 8-10cm shad imitasjon i sort/hvit/sølv. Kanskje ikke så bra og dorge med jigg og sluk da :P 

Dorging med jigg funker fett det! En klokkeren teknikk er å ha en tung skalle som du kan hoppe bortover bunnen direkte bak båten som du holder i hånden mens wobblere og annet rask fisker ut til siden. Fått mange fine bonusgjedder slik.

Bråstein ligger an til å bli ett av Vestlandets mest spennende vann, med mulighet for 1+ på både ørret, sik og sørv. Om ikke vannet ødelegges helt av garning og klubbing ligger det an til å få enda større sørv og de suverent største gjeddene på Vestlandet. Har aldri sett et mer ideelt vann med tanke på vegetasjon, bunnforhold og byttefisktilgang. Helt hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein Idsøe skrev:

Fiska rundt heile vatnet i går med rappala 12 cm, som ser ut som en ørret. Ingen napp. Gjekk heim etterpå (i irritasjon at eg ikkje fekk noe), og satte et garn. 

Resultat 2 gjedder (den eine levde så slapp den uti igjen,og var mindre enn den på bildet, hmm), 1 grei sik og 17 sørv. (eg setter på en fast plass der eg har fått gjedde 2 av 3).

Veide med digital rappala vekt. Gjedda var 891 gram, siken 502 gram og største sørv 352 gram. 

Gråpus likte ikkje sørv , bare lukta... hehehehe

Skjønner Gråpus, er ikke så glad i mudder jeg heller.. Om det er relaterbart vet jeg ikke, men jeg merket en solid nedgang i gjeddefangstene etter det kom abbor i vannet. Huggperiodene ble mer markante, og der det tidligere var mulig å få 20+ gjedder på en dag om en kjente vannet er det nå vanligere med 0-5. Ut fra det jeg kan se bruker de litt tid på å henge rundt og under abborstimene og stirre på dem til endringer i lysforhold eller abborens atferd gjør at de går bananas. Disse vannene har dorging blitt veldig hit-miss i, mens konsentrert fiske rundt strukturer som holder stimfisken har vært mye mer stabilt. I Bråstein vet jeg ikke hvordan det fortoner seg nå som det neppe er en veldig stor gjeddebestand og de gjeddene som er må være bra mette mesteparten av tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AsleB skrev:

Dorging med jigg funker fett det! En klokkeren teknikk er å ha en tung skalle som du kan hoppe bortover bunnen direkte bak båten som du holder i hånden mens wobblere og annet rask fisker ut til siden. Fått mange fine bonusgjedder slik.

Bråstein ligger an til å bli ett av Vestlandets mest spennende vann, med mulighet for 1+ på både ørret, sik og sørv. Om ikke vannet ødelegges helt av garning og klubbing ligger det an til å få enda større sørv og de suverent største gjeddene på Vestlandet. Har aldri sett et mer ideelt vann med tanke på vegetasjon, bunnforhold og byttefisktilgang. Helt hinsides.

Bråstein hørest interessant ut men et lite stykke unna da jeg bor i Oslo. Garn har jo ikke noe med fiske og gjøre. Jeg har mange timer,dager og uker bak meg uten fisk på kroken. Men jeg går ikke over til garn på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Satte 2 garn i går på ca 3-4 meters dybde. Brukte grove masker for å se om eg fikk noe gjedde.

Men til min store overraskelse var det masse " SUTER " i garna og ingenting annet.  Stor var den og. Veide fra ca 1 kilo og opp til 1.4. Leste på nettet at det var tatt suter her i fjor så noe "braking news" var det ikke, men første gang eg garnet de.

DSC_0570.JPG

DSC_0567.JPG

DSC_0568.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

....MEN: hva har egentlig skjedd med størrelsen på sørven i nevnte vann? For 10-15 år siden fikk jeg ofte sørv på 500+, mens jeg de siste årene stort sett har fått fisk som har stoppet på under 400 gram. Det jeg ser av garnfangstene her bekrefter vel den tendensen?

Vet det fiskes ut sørv i kultiverings-henblikk - mulig de store sørvene forsvinner der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
Den ‎19‎.‎08‎.‎2019 at 19.34, Davidsen skrev:

....MEN: hva har egentlig skjedd med størrelsen på sørven i nevnte vann? For 10-15 år siden fikk jeg ofte sørv på 500+, mens jeg de siste årene stort sett har fått fisk som har stoppet på under 400 gram. Det jeg ser av garnfangstene her bekrefter vel den tendensen?

Vet det fiskes ut sørv i kultiverings-henblikk - mulig de store sørvene forsvinner der?

---

å forsøke å tynne ut bestander med karpefisk er ofte fånyttes. Ender gjerne opp med å ta ut alle de attraktive individene, de store, mens de man ønsker å bli kvitt, de små, de er der fortsatt. De går jo ikke i garnene. For arter som ikke så lett produserer millioner av mikroeksemplarer, som suter, vil det nok kunne ha en effekt å tynne ut bestanden av middels store, som disse kilossuterne. Men dette er altså håpløst med arter som mort og sørv. 

skal man fiske ut småsørv må man nok gå mer målrettet til verks, det vil si ruser. Men dette er jo et enormt arbeidskrevende prosjekt. Alternativt kan man forsøke med økologisk kontroll, altså predatorer. Men det er jo et omstridt tiltak. Siden det allerede er gjedde i vannet bør jo de kunne ta unna litt, men erfaring viser at de sjelden klarer å beite ned bestander av småvokst karpefisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 9 months later...
  • 10 months later...
On 8/1/2019 at 6:29 PM, Svein Idsøe said:

Satte 2 garn i går på ca 3-4 meters dybde. Brukte grove masker for å se om eg fikk noe gjedde.

Men til min store overraskelse var det masse " SUTER " i garna og ingenting annet.  Stor var den og. Veide fra ca 1 kilo og opp til 1.4. Leste på nettet at det var tatt suter her i fjor så noe "braking news" var det ikke, men første gang eg garnet de.

DSC_0570.JPG

DSC_0567.JPG

DSC_0568.JPG

Hello please can you answer for my wich place in Bråsteinvatnet you catch that fish?:) im dreaming about that im try many spots and still didn catch anythink... i send you messege pa facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.