Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til agn etter kveite og annen flat fisk


laksefiskern365
 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte å fiske kveite og annen flatfisk, jeg har allerede knyttet opp noen agnrigger, men er usikker på hvilket agn jeg skal bruke. der jeg har tenkt å fiske er det sand/mudderbunn før det går ned en dyprenne, hvis noen kan gi tips til agn ville det vært supert, på forhånd takk. :)

 

Endret av laksefiskern365
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, piscator skrev:

makrell er best, sitter bedre på kroken, sild er bra, men er litt løsere i fisken. Sei fungerer også, men er ikke like bra som sild og makrell. Agnet behøver ikke være ferskt. Og hvis du skal prøve kunstagn er shad det rette valget. Av og til er shad mer effektivt, men agnfisk vil alltid kunne levere.

Det varierer like mye som lengden på en hyssing :) Med agnstrikk løser man de fleste problemene relatert til at "ting ikke henger godt på kroken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker sild fordi den er feit, har passe størrelse og er "flat". Får jeg ikke tak i sild så er småmakrell en god nr to. Grunnen til at jeg vil ha "små" agn er at de gir mindre vannmotstand og jeg foretrekker å bruke motor frem for å drifte. Har jeg gått tom for agn bruker jeg småsei, funker det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Maritim skrev:

Jeg foretrekker sild fordi den er feit, har passe størrelse og er "flat". Får jeg ikke tak i sild så er småmakrell en god nr to. Grunnen til at jeg vil ha "små" agn er at de gir mindre vannmotstand og jeg foretrekker å bruke motor frem for å drifte. Har jeg gått tom for agn bruker jeg småsei, funker det og..

..og blåstål? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrAtedne69 skrev:

Har lest i tidligerre innlegg at wobler kan brukes til det meste? Ikke testet selv.

Wobbler kan det, men til kveite er det ikke anbefalt. Prøv å lese hva andre folk har svart, for det er akkurat det jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Titanic skrev:

Wobbler kan det, men til kveite er det ikke anbefalt. Prøv å lese hva andre folk har svart, for det er akkurat det jeg ville gjort.

Woblere er mye brukt etter kveite. Dette er typisk svært dyptgående  og stoore varianter.

Noen har også feste for bly under "skjea" for å få de ytterligere ned.

Sjøl foretrekker jeg sild men om man ikke får tak i det er kveitewobbler et alternativ til kveitejigg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maritim skrev:

Woblere er mye brukt etter kveite. Dette er typisk svært dyptgående  og stoore varianter.

Noen har også feste for bly under "skjea" for å få de ytterligere ned.

Sjøl foretrekker jeg sild men om man ikke får tak i det er kveitewobbler et alternativ til kveitejigg...

Jeg er klar over det, men det er ikke det beste i markedet. Etter kveite er ikke wobbler det beste, men det er effektivt. Jeg bruker en kveitejigg eller en stor gummishad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

Wobbler kan det, men til kveite er det ikke anbefalt. Prøv å lese hva andre folk har svart, for det er akkurat det jeg ville gjort.

Du skriver at wobbler ikke er anbefalt til kveite.

Jeg har flere bekjente som bor midt i kveiteland (Andsfjorden, Troms) og foretrekker wobler. Dette fordi det er rent, enkelt og fisker godt. Gutta får mye fisk også pen fisk på 30 kg og større). Hadde vert litt interessant å høre hvilket erfaringsgrunnlag du har for dine uttalelser siden du fraråder wobbler. Sikker på du har grunnlag for slike råd? Eller er det bare synsing?

For å si det på en annen måte, har du fiska mye etter kveite? Fått mange?

Også litt pussig at du fraråder wobler til kveite (som er en mye brukt metode) samtidig som du (i en annen tråd) anbefaler wobbler til lange, (noe som (naturlig nok) langt fra er mye brukt).

Slike uttalelser får en til å undre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎09‎.‎2016 at 22.10, Maritim skrev:

Du skriver at wobbler ikke er anbefalt til kveite.

Jeg har flere bekjente som bor midt i kveiteland (Andsfjorden, Troms) og foretrekker wobler. Dette fordi det er rent, enkelt og fisker godt. Gutta får mye fisk også pen fisk på 30 kg og større). Hadde vert litt interessant å høre hvilket erfaringsgrunnlag du har for dine uttalelser siden du fraråder wobbler. Sikker på du har grunnlag for slike råd? Eller er det bare synsing?

For å si det på en annen måte, har du fiska mye etter kveite? Fått mange?

Også litt pussig at du fraråder wobler til kveite (som er en mye brukt metode) samtidig som du (i en annen tråd) anbefaler wobbler til lange, (noe som (naturlig nok) langt fra er mye brukt).

Slike uttalelser får en til å undre..

Jeg bruker meningen til mange fiskere i Norge. Selv fisker jeg ikke kveite ennå. Det står svart på hvitt at de to mest effektive metodene til kveite er gummishad og agnfiske. Dette er ikke jeg som sier at det er mest effektivt, så ikke skyld på meg om du mener at det er feil. Selv har jeg spurt flere Rapala pro-guides om dette temaet, og det har gidd bedre resultater. Ja, wobbler er effektivt til kveite. Ja, det brukes mye. Og Ja, det er ikke feil å bruke det, men det er ikke det mest effektive. Har til og med spurt lokale fiskere etter kveite, og de bruker shad. Jeg har brukt mye lokalkunnskap for å komme til dette svaret, så om du mener at det er feil kan du bare kommentere på en GREI måte!

Ingen sure miner. Jeg bare er her for å dele lokalkunnskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.