Gå til innhold
Fiskersiden

Hoppende sjøørret bare lurer meg?


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

 

Den siste uka har jeg fisket etter en sjøørret som finner det for godt å begynne å hoppe og plaske foran meg hver gang jeg skal dra hjem.

En sjøørret av det kaliberet vi på arendalsk kaller "ein måddåfåkkå."

Noen kast senere plasker det lengre borte...dette gjentar seg.

 

Idag fulgte den etter Toby Rocket sluken min og for et par dager fulgte den etter en Little Fat Fish flue som ble fisket med bombarda.

Den oppfører seg ikke som en vanlig "følger", men kommer et stykke etter og inspiserer lokkemiddelet fra avstand.

Men mest av alt hopper og plasker den. På den grunne stranda jeg fisker og i marbakken bortenfor.

 

Problemet er at jeg ikke klarer å dra derfra når den holder på sånn. Jeg blir helt besatt.

Jeg har prøvd alt og står nå rådvill.

Har noen av dere noen tips for hva jeg kan gjøre for å få kroka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aurejeger skrev:

Ohoi :)

 

Den siste uka har jeg fisket etter en sjøørret som finner det for godt å begynne å hoppe og plaske foran meg hver gang jeg skal dra hjem.

En sjøørret av det kaliberet vi på arendalsk kaller "ein måddåfåkkå."

Noen kast senere plasker det lengre borte...dette gjentar seg.

 

Idag fulgte den etter Toby Rocket sluken min og for et par dager fulgte den etter en Little Fat Fish flue som ble fisket med bombarda.

Den oppfører seg ikke som en vanlig "følger", men kommer et stykke etter og inspiserer lokkemiddelet fra avstand.

Men mest av alt hopper og plasker den. På den grunne stranda jeg fisker og i marbakken bortenfor.

 

Problemet er at jeg ikke klarer å dra derfra når den holder på sånn. Jeg blir helt besatt.

Jeg har prøvd alt og står nå rådvill.

Har noen av dere noen tips for hva jeg kan gjøre for å få kroka den?

En Rapala scatter-rap jointed gjør susen, men bare om du får kastet den langt nok. Om den ikke biter da har jeg ikke peiling, men jeg har aldri sett en fisk som ikke ville ha den.

Endret av Titanic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Titanic skrev:

En Rapala scatter-rap jointed gjør susen, men bare om du får kastet den langt nok. Om den ikke biter da har jeg ikke peiling, men jeg har aldri sett en fisk som ikke ville ha den.

Takk for seriøst svar.

Jeg kan dessverre ikke bruke wobbler der uten å kroke meg fast i noe fordi det er både grunt og mye ålegress som står et stykke opp fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sarepta skrev:

Fisker du på omtrent samme tid hver gang? Den er kanskje der hele døgnet så prøv i såfall en annen tid på døgnet. Sjelden hoppende sjøørret tar er min erfaring. Men moro og spennende er det. 

Friluftsfjorden!

Godt tenkt,

Min erfaring er den samme som din. Hopper de så biter de sjelden.

Men jeg mistenker at du er inne på noe fornuftig sarepta.

Min erfaring med sjøørret tilsier at det muligens må fiskes med flue tidlig morgen eller sent kveld.

Jeg har prøvd alt unntatt nattfiske. Det prøver jeg å unngå p.g.a at jeg har dårlig syn.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska mye med flue etter sjøørreten på våren før. Da var orntlig hopping et dårlig tegn, markerte liksom slutten på gromsesongen. Nisevak var tipp topp, da jaga ørreten, men når den begynnte med de høye sprellende hoppa var det dårlig stemning. Begynte å bli varmere i vannet og fluefiske etter sø ble gjerne bytta ut med andre typer fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

Takk for seriøst svar.

Jeg kan dessverre ikke bruke wobbler der uten å kroke meg fast i noe fordi det er både grunt og mye ålegress som står et stykke opp fra bunnen.

Da er det mange poppere som kan funke. Jeg personlig bruker flue, men du bestemmer hva du skal bruke. Om du ikke får den til å bite av sult, kan du irritere den med knalle farger som for eksempel Orange. Bloody Mary kan være en bra flue, selv om den er laget for laks.

Skit fiske videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner problemet....

Flere plasser jeg fisker er storingene helt inne på grunna om kvelden og driver meg til vanvidd med hoppingen sin. Jeg har aldri fått dem til å bite når de driver på sånn. Om formidagen kan det være kjempegodt fiske i strømmen rett utenfor. Hadde derfor prøvd meg på andre tidspunkt for å se om det ikke løsner da.

Så er det jo også slik at ørret i størrelsen  "ein måddåfåkkå" gjerne er litt vanskeligere en mindre fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i våres stod jeg og denga wobbler og dupp med agnfisk på en ny plass vi utforsker litt i Oslofjorden. Litt random, så hoppa det stor sjøørret (3-5kg) overalt. Da ble jeg så lei til slutt at jeg satt på et topwater bait, som går 5cm under vannfilmen. Da fikk jeg faktisk interessen deres, men etter to angrep hvor fisken bomma begge gangene gav jeg opp.. Fett og se en 3-4 kilos komme i full fart og kline til og så bomme, med salto og det som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens :)

 

Min erfaring med sjøørret forteller meg at lokkemiddelet ikke er problemet,heller tidspunkt, vannstand og vindretning.

Jeg vet at sjøørretene spiser der og avhengig av vind og vann eter de enten det som har blåst utpå fra skogen eller jakter inne på grunna.

Da er jeg avhengig av å ha flo og pålandsvind for å få de inn på grunna for å jakte ellers står de bare i marbakken lengre ute og er vanskeligere å lokke.

Jeg har også lagt merke il at den er rimelig var og snur så fort den ser snurten av trynet mitt, så jeg bør nok stå et stykke bort fra vannet.

Jeg har også erfart at de største sjøørretene sjelden tar sluken, men velger flua jeg bruker som opphenger eller flua som fiskes med bombardaen.

Mindre sluker har ofte ellers vært løsningen. Overraskende stor sjøørret eter overraskende lite bytte.

 

Derfor blir strategien fremover å time vindretning og tidevann og prøve mer med flue (reke og streamere) montert på bombarda.

Alt av tips taes imot med takk :)

Jeg skal ta på kameracapsen og sørge for å få dokumentert det hele og kommer tilbake med resultatene om en liten stund :)

 

Takk for hjelpa så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst teoretisk. 

Men prøvd en børstemark? Ser ofte litt ivrige Ørreter som står på grunnene og er litt urolige, jager noe aggressivt, og gjerne vaker med ett plask, raser rundt, og stiller seg opp igjen, uten att jeg faktisk ser hva de går etter. 

Tankene gikk da mot børstemark. Verste som skjer er att det ikke funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sagt at det verste gode pokerspillere vet er å spille mot skikkelige amatører. De blir rett og slett uforutsigbare og dermed vanskelige å slå. Dette er mitt inntrykk av ørret, det er rett og slett verdens dummeste fisk( kanskje med unntak av laks). Når det er sagt forstår jeg godt at folk får dilla på ørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stranger79 skrev:

Høyst teoretisk. 

Men prøvd en børstemark? Ser ofte litt ivrige Ørreter som står på grunnene og er litt urolige, jager noe aggressivt, og gjerne vaker med ett plask, raser rundt, og stiller seg opp igjen, uten att jeg faktisk ser hva de går etter. 

Tankene gikk da mot børstemark. Verste som skjer er att det ikke funker. 

Børstemark i skumringa kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, don don skrev:

Det blir sagt at det verste gode pokerspillere vet er å spille mot skikkelige amatører. De blir rett og slett uforutsigbare og dermed vanskelige å slå. Dette er mitt inntrykk av ørret, det er rett og slett verdens dummeste fisk( kanskje med unntak av laks). Når det er sagt forstår jeg godt at folk får dilla på ørret!

Ørreten er uforutsigbar og vanskelig, og derfor dum.

Gjedde, lake og abbor da? Er de forutsigbare og smarte de da eller.. :)

 

Innlegget er sponset av;

"SOS rasisme" og "ikke mobb ørreten min" :)

 

 

 

 

 

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maritim skrev:

Ørreten er uforutsigbar og vanskelig, og derfor dum.

Gjedde, lake og abbor da? Er de forutsigbare og smarte de da eller.. :)

 

Innlegget er sponset av;

"SOS rasisme" og "ikke mobb ørreten min" :)

 

 

 

 

 

he,he det var ikke meningen å mobbe noen, men det er faktisk vanskelig å bli helt klok på ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Slæ skrev:

Mange gode råd her. Min erfaring er at skikkelig ruskevær gjør det lettere å få kontakt. Velg deg en dag med kuling og gråvær, gjerne relativt store bølger også. 

Takk for ideen :)

Jeg fisker mest i det kjerringa kaller drittvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slæ skrev:

Mange gode råd her. Min erfaring er at skikkelig ruskevær gjør det lettere å få kontakt. Velg deg en dag med kuling og gråvær, gjerne relativt store bølger også. 

Slenger meg på den her! Senvinter/vår-fiske for meg = nattfiske. Sommeren fisker jeg andre ting, høst er det dagfiske i drittvær som gjelder, jo værre jo bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem fra ruskeværet.

Pålandsvind, lett regn og bølger.

En grå frede med blodig forhud fiska med bombarda tok en makrell.

Det var fisk nr.3 i år som tok under spinnstopp.

Ellers var havet dødt og hverken pattegrisen, aurereka eller little fat fish ble viet noe oppmerksomhet fra noen arter.

Det blir mye ålegress og drit på bombardaen og flua når havet er så ruskete som idag.

Grunnet Ultimate Fighting Championship kl 0400 utsettes jakten til imorgen kveld.

Da skal etter mine kalkulasjoner vannet stå langt innpå strendene i åtte tiden på kvelden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.