Gå til innhold
Fiskersiden

Spis fisk!


sarepta
 Share

Recommended Posts

,Det er liten tvil om at mye fisk i kostholdet er bra og det er alle enig om. For ti år siden kunne de fleste rundt Oslo-og Drammensfjorden skaffe seg egen fisk med hjelp av en fiskestang og litt tålmodighet, enten fisket fra land eller fra båt. Nå er man heldig hvis man finner et sted å kjøpe fersk fisk. Det verste er at alle de som ber oss spise mer fisk ikke løfter en finger for at vi igjen skal kunne fiske vår egen middag. Festtaler har dessverre ikke samme positive effekter som fisk. 

 https://www.nrk.no/livsstil/familie-byttet-ut-kjott-med-fisk-i-fire-uker-1.13117460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med CAN her vedr. Hardangerfjorden. Da jeg flyttet hit i begynnelsen av 90-tallet var det ingen større problemer med å fange større lyr, torsk etc. Nåfortia får en være nøgd med en 5 hg lyr og 4 hg pale når det er som best!!??  :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et sammensatt årsaksbilde her, men vi har sett det samme i traktene rundt Bergen de siste 15-20 årene. Mengden fiskere, spesielt fra øst-europa har økt og det er mindre og færre fisk. Det kan være sammenfall uten årsakssammenheng også så klart, men jeg har vanskelig for å se at 5-6 mann som drar opp alt de får av fisk på de beste plassene hver dag i uken ikke har noe å si for bestandene. For 20 år siden var det ikke noe videre uvanlig med torsk og lyr i 5 kgs-klassen fra land der jeg fisker, men de siste 10 årene har pilen pekt rakt nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisken kan forsvinne fra et så tett befolket område som innenfor Drøbak pga mange fiskere kan jeg skjønne selv om det var torsk i det området mye lenger enn i områdene jeg fisker i (Horten) og her var ikke fisketrykket fra sportsfiskere stort.                                                        Det som forundrer meg er at man er langt mer opptatt av å fordele skyld i stedet for å gjøre noe for livet i havet. Vern, i forskjellige varianter, har vist seg å virke overalt i verden og man kan bare gå til Øresund for å finne et glimrende eksempel. Ingen grunn til at alle skal få lov til å sette garn overalt og heller ikke at man skal få lov til å tråle omtrent overalt. Her kan man få som argument for å kunne bruke garn at ellers får man jo ikke fisk. Den Sareptas krukke mange tror står på havets bunn og spyr ut fisk har jeg ikke sett noe til. Vernet rundt Florida har jeg derimot sett resultatene av. Det produserer fisk til glede og inntekt for både yrkes-og sportsfiskere og ikke minst for livet i havet. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltning gjøres på dugnad av frivillige her. Private aktører bruker millioner på å restaurere vassdrag for anadrom fisk, hvorpå det plukkes gytefisk rett ut av hølen av østeuropeere. Nå blir det mye østeuropeere her, men det har vært en massiv endring siden antallet arbeidsinnvandrere fra disse landene har økt. Jeg har blitt kjent med noen av dem, sportsfiskere, og de er nokså fortvilet over lands- og regionsmenn som tar livet av alt de får på en krok. Nordmenn har sitt også så klart - ulovlig ålefiske og fangst av anadrom gytefisk er det mye av.

Så var det forvaltning.. Det er null oppsyn eller kontroll i vassdragene. Åleruser står ute i månedsvis til fisken dør av stress, sykdom og sult når folk ikke lenger gidder å tømme dem. 

I all den tid jeg har rekt langs svaberg, i båt og langs vassdrag har jeg aldri sett noen form for kontroll eller oppsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AsleB skrev:

Det er nok et sammensatt årsaksbilde her, men vi har sett det samme i traktene rundt Bergen de siste 15-20 årene. Mengden fiskere, spesielt fra øst-europa har økt og det er mindre og færre fisk. Det kan være sammenfall uten årsakssammenheng også så klart, men jeg har vanskelig for å se at 5-6 mann som drar opp alt de får av fisk på de beste plassene hver dag i uken ikke har noe å si for bestandene. For 20 år siden var det ikke noe videre uvanlig med torsk og lyr i 5 kgs-klassen fra land der jeg fisker, men de siste 10 årene har pilen pekt rakt nedover. 

Du har nok rett i at dette er sammensatt. Men jeg tror ikke fiskere fra øst-europa har så mye av skylden for dette så mye totalt sett. Jeg har sett over de siste 25 år sett en trist og skremmende nedgang i fisket etter hvitfisk ved en fjord midt mellom Lillesand og kristiansand. Fjorden heter Kvåsefjorden og er ikke en terskelfjord. Havet står rett inn i fjorden, så vannet er rent. Det finnes ikke fiskeoppdrett av noe slag der. Ei heller fiskere fra øst-europa. Hvorfor denne nedgangen har skjedd er ikke kompetent nok til å uttale meg om. Men den er om ikke annet veldig trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sarepta skrev:

At fisken kan forsvinne fra et så tett befolket område som innenfor Drøbak pga mange fiskere kan jeg skjønne selv om det var torsk i det området mye lenger enn i områdene jeg fisker i (Horten) og her var ikke fisketrykket fra sportsfiskere stort.                                                        Det som forundrer meg er at man er langt mer opptatt av å fordele skyld i stedet for å gjøre noe for livet i havet. Vern, i forskjellige varianter, har vist seg å virke overalt i verden og man kan bare gå til Øresund for å finne et glimrende eksempel. Ingen grunn til at alle skal få lov til å sette garn overalt og heller ikke at man skal få lov til å tråle omtrent overalt. Her kan man få som argument for å kunne bruke garn at ellers får man jo ikke fisk. Den Sareptas krukke mange tror står på havets bunn og spyr ut fisk har jeg ikke sett noe til. Vernet rundt Florida har jeg derimot sett resultatene av. Det produserer fisk til glede og inntekt for både yrkes-og sportsfiskere og ikke minst for livet i havet. 

Friluftsfjorden!

Det å regulere fritidsfiske gir ingen politisk gevinst snarere tvert om. Jeg tror også mange politikkere egentlig har null anelse om hva som forskjellen på sportsfiske og fritidsfiske. Derfor velger de å ikke bry seg, eller en gang nærme seg emnet. Jeg tror faktisk ikke en gang MDG velger mener noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDG er nok mer opptatt av at garnet dras fra en robåt, kontra motorbåt, enn hva som er i garnet. ;) 

Årsakene er sammensatt og vil variere fra sted til sted. Feks er stigende havtemperatur, mikroplast og forsuring av havet en global sak mens fisketrykket er ytterst lokalt. Når havtemperaturen endres med et par grader vil det nødvendigvis ha en effekt på arter i utkanten av sitt utbredelsesområde. Hvordan forsuring påvirker feks gytesuksess for fisk i havet vet vi pent lite om, men positivt er det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å fortelle politikere at vern er like viktig under som over vann og at sportsfiskere ikke er fritidsfiskere,men responsen er liten. Meldte meg inn i Venstre for om mulig å få respons, men nei. De må utrede og utrede og ... Når noen foreslo nasjonalpark i Østmarka og ved Preikestolen var det derimot, som i SV, applaus. MDG vil heller ikke under vann selv om de har programfestet nei til bunntråling. Prøver å fortelle dem at i vårt område er det faktisk bare Høyre som snakker om vern i havet. De aller fleste har ingen problemer med å skjønne at når det ikke finnes ryper i terrenget ja så må man ha vern i form av jaktforbud. Når forskerne ikke lenger finner torskeyngel i store deler av Oslofjorden skjer ingenting. Det eneste man har vedtatt de 10 årene jeg har skrevet om vern er å gi reketrålerne fritak fra bruk av skillerist.                                                                                                                            Dette ble langt fra det artikkelen på NRK handler om men innholdet i den er vel noe de fleste av oss kan kalle barnelærdom. De fleste har heldigvis mulighet til  egenfisket fisk, men langtfra alle og det er for dårlig i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må minne politikerne på at skal man få folk flest, og ikke minst barn, til å spise mer fisk er det aller viktigst at det finnes fisk i havet som vi selv kan fiske. De er jo veldig klar på at vi bør spise mer fisk. Spurte en fra MDG i Horten hva han mente om vern i Oslofjorden og fikk til svar at de ville vente til fjorden kom på en verneliste og at det ikke var sikkert at vern ville virke. Han er ansatt i wwf og har nok lest mine leserinnlegg. Når det gjelder årsakene til at fisken har blitt borte på grunn av klimaendringer, forurensing ol er det et tankekors at i Øresund har forholdene vært stabile over tiår.                                                                            Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.