Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd og sender dedikert til dypt vann


Pero
 Share

Recommended Posts

Hei.

Ser jeg må begynne å tenke på å oppgradere oppsettet mitt da det ikke lenger fungerer tilfredsstillende til mitt bruk. i dag bruker jeg hds 8 m en hekkmontert airmar sender og structur scan. samt et lcx 16 ci m en p66 sender,

Har vurdert å kun bytte senderen til hds`n, til en tm 260, men lurer jo på om det er verdt å bytte til gen 3 med de muligheter det gir ift mer oppgraderte chirp sendere? eller vil tm260 gi meg det jeg ber om under? er vegen å gå å evt kjøpe en sonar hub, bruke hdsn jeg har og så en airmar m chirp? blir jo vesentlig billigere..... har også vurdert å montere en gjennomgående sender, men er disse så mye bedre at det lønner seg?

Dersom en tenker å investere opp mot 20-30 000 og hovedsakelig ønsker å kunne se formasjoner, fjell/stein, type bunn og fisk på 200-600 meter, hva burde en i såfall gått for? de andre loddene jeg har dekker fint behovet mitt for grunt vanns fiske. de klarer å vise bunn på 200 +, men klarer ikke å følge med på brattkantene utenfor her som stuper ned mot 3-400 m. jeg har ikke noe must ift å ha ny plotter, har to som fungerer greit nok til dette. Har alltid hatt lowrance men er ikke der at jeg kun må ha dette.

setter stor pris på alle innspill:)

 

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En TM260 er et meget bra verktøy på dypt vann. Høy følsomhet kombinert med smal konevinkel gjør den til det kanskje beste valget i prisklassen 10-15` for å se bunnstruktur. Der feks en B175M (gjennomgående) eller TM185M (aktermontert) er bedre er på å vise fisk. Noe videre konevinkel og enda høyere følsomhet gjør at der fisk vises som prikker man må tyde som fisk med TM260, ser du buer med 175/185. Med tanke på å se fisk på 600 meter, må vi nok enda endel hakk oppover, i den grad det i det hele tatt er mulig når vi snakker om norske arter (som tross alt ikke blir såååå store og gjerne er bunnære.). Signaltapet på slike ekstreme dyp er drøyt. Vi snakker da uansett om store ekkoloddgivere og svært høy prisklasse. (tenkt 40` bare for giveren.) 

Jeg hadde uansett beholdt din 8m. I mine øyne den beste skjermen Lowrance noen sinne har laget. LCXen fungerer bra med en TM260, selv om det har skjedd litt på signalbehandlingen på senere modeller også uten chirp. 

Noen alternativer.

1. TM260 med en Sonarhub, beholde dagens skjermer. I praksis bruke 8m som ekkolodd og LCX som plotter. Godt innenfor budsjett.

2. TM260 og en ny HDS eller Simrad NSS, beholde 8m og droppe LCX. Fortsatt innenfor budsjett så lenge du ikke tar av på skjermstørrelsen på ny skjerm. 8m fungerer som ekkoloddskjerm via den nye, og du får fordelene ved en plotterskjerm som er mye raskere enn du har og støtter shading etc.

3. B175/TM185 og ny HDS/ NSS, beholde 8m. Klart bedre evne til å se fisk, begynner å nærme oss budsjettgrensen...

4. TM265, BSM-3, beholde 8m og LCX. Der røyk budsjettet, men du er på noe av det hvassere du får til uten å refinanisere boliglånet.

5. Raymarine har gjort mye bra de siste par årene. En a-serie skjerm og CP470-modul med 175/185 eller TM265. TM265 sprekker budsjettet, men øvrige bør være innenfor.

Det er minst to her på forumet med 175/185M. Kanskje de kunne lagt opp litt skjermbilder og delt sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, erik skrev:

En TM260 er et meget bra verktøy på dypt vann. Høy følsomhet kombinert med smal konevinkel gjør den til det kanskje beste valget i prisklassen 10-15` for å se bunnstruktur. Der feks en B175M (gjennomgående) eller TM185M (aktermontert) er bedre er på å vise fisk. Noe videre konevinkel og enda høyere følsomhet gjør at der fisk vises som prikker man må tyde som fisk med TM260, ser du buer med 175/185. Med tanke på å se fisk på 600 meter, må vi nok enda endel hakk oppover, i den grad det i det hele tatt er mulig når vi snakker om norske arter (som tross alt ikke blir såååå store og gjerne er bunnære.). Signaltapet på slike ekstreme dyp er drøyt. Vi snakker da uansett om store ekkoloddgivere og svært høy prisklasse. (tenkt 40` bare for giveren.) 

Jeg hadde uansett beholdt din 8m. I mine øyne den beste skjermen Lowrance noen sinne har laget. LCXen fungerer bra med en TM260, selv om det har skjedd litt på signalbehandlingen på senere modeller også uten chirp. 

Noen alternativer.

1. TM260 med en Sonarhub, beholde dagens skjermer. I praksis bruke 8m som ekkolodd og LCX som plotter. Godt innenfor budsjett.

2. TM260 og en ny HDS eller Simrad NSS, beholde 8m og droppe LCX. Fortsatt innenfor budsjett så lenge du ikke tar av på skjermstørrelsen på ny skjerm. 8m fungerer som ekkoloddskjerm via den nye, og du får fordelene ved en plotterskjerm som er mye raskere enn du har og støtter shading etc.

3. B175/TM185 og ny HDS/ NSS, beholde 8m. Klart bedre evne til å se fisk, begynner å nærme oss budsjettgrensen...

4. TM265, BSM-3, beholde 8m og LCX. Der røyk budsjettet, men du er på noe av det hvassere du får til uten å refinanisere boliglånet.

5. Raymarine har gjort mye bra de siste par årene. En a-serie skjerm og CP470-modul med 175/185 eller TM265. TM265 sprekker budsjettet, men øvrige bør være innenfor.

Det er minst to her på forumet med 175/185M. Kanskje de kunne lagt opp litt skjermbilder og delt sine erfaringer?

Takk takk:) litt å sette meg inn i her og regne på. får se litt på hvilke priser det oppereres med rundt forbi og ta det derfra.

hva er gevinsten med å bruke sonarhub på tm 260?

Tm185, hvordan vil den være ift dybde/bunn gjengivelse? i praksis vil jeg nok ikke fiske mye dypere enn 400m.... du ville heller gått for denne enn tm 260? hovedsakelig bunnstruktur jeg er opptatt av å se, slik at en kan posisjonere seg på rett sted.

ift alternativ 4, vil loddene jeg har være kompatible med en bsm 3? og tm265 vil dekke mitt ønske om bunnkontakt greit?

Har hørt bra ting om raymarine, må tittes nærmere på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke direkte erfaring med tm 260\265, men b260 og b265lh. Begge holder bunn langt forbi 600m, men 200khz gir seg normalt på 5-600m.
Stor fordel med 265 da man kan tyne ut noen ekstra meter ved å bruke frekvensene ned mot 130khz, mye enklere å plassere seg rett med lav konevinkel.

Ville absolutt valgt en B-modell om mulig i forhold til båtstørrelse.
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Sonarhub på TM260 er å få et litt bedre ekkolodd (selv med fast frekvens 200/50) enn på din litt tilårskomne LCX. Som nevnt den billigste løsningen.

Du ser like godt bunnstruktur med TM260 på 400 meter som noe annet. 19 graders konevinkel ved 50 kHz og 6 grader ved 200 kHz. Kontra 1XXM med sine 16-11 grader.

Ellers enig i at en B-modell er det beste, men vær obs på at feks B260 og B265 har fairring og derfor ikke er egnet for de typiske sportsfiskebåtene pga motstand i vannet i plan. B175 har ikke fairring men er plant med skroget. 

Din 8m er kompatibel med BSM-3. (Bare sørg for at den har oppdatert software.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, erik skrev:

Ellers enig i at en B-modell er det beste, men vær obs på at feks B260 og B265 har fairring og derfor ikke er egnet for de typiske sportsfiskebåtene pga motstand i vannet i plan

Sikkert en del båter som kan bli påvirket og det er sikkert små marginer i forhold til montering om det går bra eller ikke, men har vært borti en del forskjellige båter med B260 og B265, inkl en med begge montert samtidig i størrelser fra 19- 24 fot. Blir litt ekstra vannmotstand ja, men har ikke vært noe nevneverdige forskjeller før og etter montering. Riktignok bare vært borti 4 båter med toppfart mellom 30 og 40 knop, regner med at det kan bli mer merkbart jo raskere båten går.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pero skrev:

Har tittet gjennom en del og sjekket litt priser rundt forbi. Men sånn jeg forstår deg vil tm185 i kombinasjon med ny hds gen 3 være en helt grei løsning ift mitt behov, og vil være en vesentlig bedre løsning enn hds8 m tm260?

For å se fisk er Gen 3/1xxM en bedre løsning. :) For å se struktur, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.9.2016 at 18.34, erik skrev:

Jeg har hatt giver med fairring, da på en Hansvik. Jeg skal aldri ha det igjen på planende båt under 30 fot. Toppfarten sank med flere knop, og båten dro merkbart til siden med giveren.

Fairing blokk på min båt (21 fot merry fisher) gav ingen merkbar fartsreduksjon eller retningsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjører selv med en B175M sammen med HDS gen3. På de plassene jeg fisker er det veldig vanskelig om ikke nesten umulig å detektere fisk dypere enn 150 meter.  Mye av grunnen til dette er at jeg fisker mest tett opptil eller midt i bratte skrenter slik at eventuell fisk som står tett i skrenten drukner i retursignalet. Det å få en fin og jevn bunnlinje på slike plasser er også vanskelig så lenge det er veldig bratt. Om det ikke er helt rolig på sjøen spesielt ved ankring (manuell eller elektronisk) eller sakte drift på over 300 meter, kan bunnlinja og signalet ellers fort bli litt uklart. Dette skyldes kanskje at båten vugger en god del under disse forholdene? Har jeg fremdrift blir retursignalet straks mye bedre. Har testa lite på dype topper så det er godt mulig det lar seg gjøre å detektere fisk som står dypere enn 150 m på slike plasser. Klarer fint å følge en SG sandeel 150g til 120 meter samt ett dypvanns-tackle til 300 meter under nedslipp, så det er ingenting å si på følsomheten. Kunne kanskje tenkt meg en TM260 i tillegg for å få enda strammere konevinkel i jakten på godplassene. Men så lenge jeg logger fra dypt vann mot grunnere vann så klarer jeg meg fint med dette oppsettet. Har lite gode skjermbilder fra dypet, men skal se om jeg kan finne noen fra andre forhold. Under normalt fiske fra 5-200 meter gjør uansett svingeren en utmerket jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt skjermbilder fra HDS-7 gen3 B175M. Som dere ser så er temperaturen fra giveren litt periodisk, vist nok ett kjent problem som skal være fikset i siste sw-update, men ordna tydelig vis ikke problemet hos meg. 

shot007.pngBilde i 25 knop, autoinnstillinger, lite bølger. Er det mye sjø så mister jeg tidvis bunn, dette skyldes trolig montasjested og skrogtype.

shot010.pngTypisk bilde fra ankring med trollingmotor i skrent. Får sjelden fin bunnlinje når jeg passerer 200m under oppankring.

shot019.pngSakte logging med ping på rundt 7.

shot022.pngSom over bare lengre ut i skrenten. Etter 300, går det over i bort i mot vertikalt dropp.

shot032.pngSakte fart, ned skrent, snur og kjører opp igjen, feller ned trollingmotor, ankrer og slipper ned tackler.shot073.pngMakrellstim.

shot028.pngJiggfiske på småtorsk

Har nok mye å hente på å bli enda bedre på å tune inn utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.9.2016 at 22.04, S10G skrev:

Her kommer litt skjermbilder fra HDS-7 gen3 B175M. Som dere ser så er temperaturen fra giveren litt periodisk, vist nok ett kjent problem som skal være fikset i siste sw-update, men ordna tydelig vis ikke problemet hos meg. 

shot007.pngBilde i 25 knop, autoinnstillinger, lite bølger. Er det mye sjø så mister jeg tidvis bunn, dette skyldes trolig montasjested og skrogtype.

shot010.pngTypisk bilde fra ankring med trollingmotor i skrent. Får sjelden fin bunnlinje når jeg passerer 200m under oppankring.

shot019.pngSakte logging med ping på rundt 7.

shot022.pngSom over bare lengre ut i skrenten. Etter 300, går det over i bort i mot vertikalt dropp.

shot032.pngSakte fart, ned skrent, snur og kjører opp igjen, feller ned trollingmotor, ankrer og slipper ned tackler.shot073.pngMakrellstim.

shot028.pngJiggfiske på småtorskHar nok mye å hente på å bli enda bedre på å tune inn utstyret.

Spennende:) hvordan hadde dette artet seg om du hadde koblet dette via en bsm-3? ville det utgjort særlig forskjell og ville det forsvart kostnaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSM-3 (og forgjengeren BSM-2) vil på papiret gi de samme bildene. I praksis er nok komponentene i BSM hakket hvassere, så jeg vil forvente marginalt bedre prestanda på disse dybdene og så stadig større forskjell desto dypere det blir. 

Verdt det? Det er nok mest et spørsmål om betalingsvilje. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvilken skjerm du kobler til BSM-3 så lenge den er kompatibel, og det vi si det meste av Simrad/ Lowrance med ethernet som HDS og NSS. :)

En kan jo drømme ja. Til dypt vann og BSM, som kan bruke to frekvensbånd samtidig, ville en TM265 vært morsom, eller hvorfor ikke kline skikkelig til med en R599 som alene veier 20kg? Skal man først drømme får man gjøre det skikkelig. :D

r599lhlm.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om det ikke blir det alternativet ditt til slutt ja ;) må spares litt og sjekkes priser. kan jeg bruke skjermene jeg har, sparer jeg jo litt der ift å kjøpe nytt i første omgang.  tm-265, lav-medium, eller lav-høy? realistisk sett kommer jeg aldri til å fiske på mer enn 4-500 tenker jeg, og mye fiske er jo inne på langt grunnere vann hvor det er viktig å se stimfisk.

he he, 20 kg og 50 k da?? har alubåt jeg, satt denne henne da :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drøyeste ekkoloddgiverne er så store og tunge at de ikke kan plasseres på et akterspeil. Det finnes dog en liknende variant hvor du skjærer hull i skroget. 

L og H kan kjøres samtidig, men jeg mener M og L forstyrrer hverandre hvis de kjøres samtidig. L er en selvfølge med de dybdene, og selv på grunnere vann er den kjekk pga noe videre konevinkel enn M og vesentlig videre konevinkel enn H. Jeg hadde valgt LH. På ekstreme dybder kjøre med L, på grunnere vann kjøre begge så du får både litt bredere konevinkel i L for å se fisk og den smale i H for bunnstruktur.

Angående pris, så se like gjerne etter BSM-2. Der må impedans velges manuelt, og det kan tidvis være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for en TM265 så må du vel ha BSM-3 for å utnytte denne 100%. Dette av den enkle grunn at det er kun en XID fra denne giveren, noe som gjør at du ikke vil få optimal utnyttelse om den kobles med hvert element til to separate chirp kompatible uniter. Går du for TM265LH med BSM-3 så dekker du det meste fra 5-500m.

Du finner S2009 rimelig på ebay og fra i overkant av 11.000 innenlands, men denne kan kun brukes med enkle chirp givere for eksempel en B175M. Merk deg at L-elementet i en 265 skal være bedre enn elementet i 175L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skulle sagt det selv. :)

Jeg har forresten hørt rykter om at S2009 ikke gir nevneverdig bedre prestanda enn feks NSS Evo2 eller HDS Gen 3. Men det aner meg at det vil komme en oppdatering til den om ikke så veldig lenge. Det jeg digger med S2009 er skjermen, endelig noen som har snudd en moderne 9" riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.