Gå til innhold
Fiskersiden

Frustrert nybegynner


Cybernetics
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er en ganske fersk hobby-fisker som startet å fiske jevnlig i sommer. 

Problemet mitt, er at jeg har ikke fått noen verdens ting. Jeg fisker i elver, innsjøer og fjellvann, da stort sett med mark, men også litt med sluk eller wobbler. Sikter meg inn på innlandsfisk, ørret, røye og gjedde. Har også prøvd oter fra båt.

Jeg har fisket på 

Hestsjøen (malvik)

Nea (Selbu)

Jonsvatnet, 2ganger(Trondheim)

Vikelva, 2ganger (Trondheim)

Nidelva (Trondheim)

Kobberdammen (Trondheim)

Korgtjønna (Oppdal)

Aursundet (Glåmos)

Fjellgjelten (Glåmos)

 

Veldig frustrerende å ikke få noen verdens ting. Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre feil, er det vanlig at fisken biter så sjeldent? Er det veldig stedsavhengig, hvor stor bestanden er? 

 

(Kan være jeg poster denne på feil plass, min første post)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med tett bestand av mindre fisk vil alltid være mye enklere en store tynt befolkede vann. Noen her vet sikkert om vann som er fine "nybegynnervann".

 

Selv fisket jeg mye i overbefolkede vann i ungdomen og lærte meg masse om utstyr og teknikk samtidig som jeg fikk masse fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv fersk av året som fiskeentusiast. Har fått 4 småørreter i Langvatnet på Ler, pluss 3-4 stk som var så små at jeg slapp de uti igjen siden de satt løst på kroken. Får kun fisk her når det blåser endel. 

Ellers har jeg fått 3-4 småpæter i Skjeggstadvatnet som jeg også slapp uti igjen. 

Prøvde 5-6 ørretvann nær Namdalseid i helga, men også her var det bare småfisk å få. 

Fisker selv med sluk og spinner. Ellers hører jeg titt og ofte av lokale personer at det taes endel fin ørret på garn. Så mye kan tyde på at jeg fisker i for store vann, der ørreten av litt størrelse står dypere og lengre uti enn jeg rekker med stang å sluk. Eller fordi garn ofte står natta over. Mange "eksperter" sier jo at det kan være letter å få fisk når mørket har senket seg.

Så for min del er all ørret over 200 gram på stang en seier.

 

Endret av FærskFesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
On 11.9.2016 at 5:23 PM, Cybernetics said:

Hei. Jeg er en ganske fersk hobby-fisker som startet å fiske jevnlig i sommer. 

Problemet mitt, er at jeg har ikke fått noen verdens ting. Jeg fisker i elver, innsjøer og fjellvann, da stort sett med mark, men også litt med sluk eller wobbler. Sikter meg inn på innlandsfisk, ørret, røye og gjedde. Har også prøvd oter fra båt.

Jeg har fisket på 

Hestsjøen (malvik)

Nea (Selbu)

Jonsvatnet, 2ganger(Trondheim)

Vikelva, 2ganger (Trondheim)

Nidelva (Trondheim)

Kobberdammen (Trondheim)

Korgtjønna (Oppdal)

Aursundet (Glåmos)

Fjellgjelten (Glåmos)

 

Veldig frustrerende å ikke få noen verdens ting. Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre feil, er det vanlig at fisken biter så sjeldent? Er det veldig stedsavhengig, hvor stor bestanden er? 

 

(Kan være jeg poster denne på feil plass, min første post)

 

 

 

Har fått mye på svorksjøen i sommer (500g - 1kg) så er verdt å prøve der. Ånøya er det også mye ørret på samme størelse. Jeg har tatt mesteparten med sluk i sommer.  Hvis du har fisket på så mange steder uten å få noe så gjør du sannsynligvis noe feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å velkommen til FS. 

Vi alle har dager hvor vi ikke får fisk. Som så klart er frustrerende. Men om du er usikker på om du gjør noe galt eller ikke. Er det kanskje lurt og lese litt og se på fiske filmer på youtube osv. Det er jo mange forskjellige teknikker å fiske på som krever forskjellig utstyr. Om jeg var deg ville jeg prøvd og fiske mer målrettet etter en eller to arter. Lese så mye du kan om fiket etter Ørret og Gjedde for eksempel. Dette vil helt klart gi deg en stor forståelse og fordel når du skal fiske. 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.