Gå til innhold
Fiskersiden

Relix mono, dårlige knuter?


Lars Den Rare
 Share

Recommended Posts

Sitter å forsøker knyte litt hvafisketakkler med 0.80 Relix nylon leader. Men jeg sliter med å få bra knuter på noe så enkelt som opphengere. For meg virker det som sena legger seg feil når jeg drar til og knuten blir ujevn og den holder ikke. 

Gjør det helt likt med Sufix og knutene blir bra. 

 

Er det jeg som er på bærtur eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til det spesifikke snøret, men prøvd flere surringer på opphengsknuten og andre knuter i endene? 

Er ikke alle typer sene som er like glad i samme knuten. 

Prøv en 3-5 surringer ekstra på opphengerknuten selv om det er hardere og dra til, og en uni knute, eller Centaur knute i endene. sistnevnte er veldig grei på tykk mono. 

Fungerer opphengsknuten fremdeles dårlig kan du jo vurdere en 3 veis svivel, og knyte opphenger direkte i den. Eller skifte snøre :-)  

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 7 turns på mine opphengsløkker, og enda har jeg ikke opplevd trøbbel med dem. Eller fortomsmaterialet jeg bruker. Alt fra 0,40 til 1,8mm.

 

Til svivler og slikt, brukt en enkel tuna knot, med 3 turns opp og 2 turns tilbake. Holder hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Dette forumet er gull!

 

Når jeg lager opphengere så skjøter jeg inn fortomsmateriale. Men dersom denne ikke trenger være tynnere enn resten, er det like bra å lage en opphengsløkke og klippe den? Er klar  over at den ikke blir stående like fint ut fra bodyen, men med tykk mono så står den jo ut uansett. 

 

42 minutes ago, Rage said:

Til svivler og slikt, brukt en enkel tuna knot, med 3 turns opp og 2 turns tilbake. Holder hva som helst.

 

Blir helt stressa av å tenke på å klippe så mange ender. Er det denne du mener? http://www.saltwatersportsman.com/techniques/rigs-and-tips/basic-knots-tuna-knot

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.