Gå til innhold
Fiskersiden

Når fisken setter seg fast


Nordicxtra
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en fiskeplass ved et fyr i nærheten jeg liker å fiske med dupp etter berggylte, liten molo med steinbunn rundt, dette er også populær SØ plass.

 

Flere ganger nå har jeg opplevd at fisk tar dupp, raser litt ut også setter seg fast, jeg drar og drar og holder spennet på stanga, men til slutt når den slipper er ikke fisken på lenger. Er det noen som har opplevd samme/har noen gode tips? :) har gått opp fra liten ørretstang til laksestang allerede for å prøve å motvirke dette.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hele bunner ut i teknikk. Dette skjer når jeg har lett utstyr og leker for mye. 

Men, det blir artigere fiske av ei lett stang og at dette skjer av og til enn ei kraftig stang som jeg kan bare vippe alt rett opp på land med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Audiosan said:

Jeg opplever også dette ofte. fisken går under en berghylle og lignende. Cluet da er å IKKE legge press på stanga. Men fremdeles ikke la snøret bli slakt. Da kommer fisken frem fra gjemmestedet på egen hånd.

Var en gang jeg tenkte dette skulle funke. Jeg venta i 40 minutter før jeg dro av snøret og gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audiosan skrev:

Ja det funker så klart ikke når det er KROKEN som sitter i noe. Her var det snakk fisken som gjemmer seg. Fisken står ikke på gjemmestedet i 40min å venter. Den kommer som regel ut igjen innen 10-20 sekunder.

Mange takk, det var noe som dette jeg håpte på :) Når det har skjedd hos meg er det akkurat som at fisken spytta ut kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kroken eller søkket setter seg er det ofte kjørt. Kjører du med svakere snøre til søkket enn hovedlinen kan det være redningen, er det fisken som kjører seg inn kommer det helt an på hvordan den gjør det og hva den gjør det i om den kan løses.  En fisk som bare kjører inn i litt tang kan ofte pumpes ut, men en fisk som har laget bimini twist i tang, stener, molotau og kjetting er det bare å si "snakkes" til.

Knallhardt press for å få fisken opp er enormt viktig med større lyr og berggylt der det er rufsete bunnforhold. Etter å ha kjent på kreftene til en berggylt på 1.8 kg ble det kraftigere utrustning fra da av! Det er artig å ta halvkilos berggylter på lett utstyr, men når de pusher 2 kg må en ha ryggrad og snøretykkelse for å få fisken opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.