Gå til innhold
Fiskersiden

Antibiotikaen i O-laks


LTPoppe
 Share

Recommended Posts

...er en av de mest seiglivede mytene om norsk oppdrettsnæring, og lever i beste velgående - til og med blant laksefiskere som er glade i å delta i oppdrettsdebatten.

Kortversjonen:   http://ilaks.no/antibiotikasalget-til-bunns/

Artikkelen i sin helhet:   http://www.vetinst.no/overvåking/antibiotikaresistens-norm-vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, BAN skrev:

Lite antibiotika i bruk siden nedslakting eller "rømming" er en mer effektiv måte å bekjempe sykdom.

Medisinbruken i oppdrett er allikevel høyt og konsekvensene for omgivelsene er enorme.

 

"Nedslakting og rømming er en mer effektiv måte å bekjempe sykdom" er årsaken til at det brukes lite antibiotika?

Seriøst?!?

Kom deg ut og fisk, det er bedre enn at du deltar i debatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LTPoppe skrev:

 

"Nedslakting og rømming er en mer effektiv måte å bekjempe sykdom" er årsaken til at det brukes lite antibiotika?

Seriøst?!?

Kom deg ut og fisk, det er bedre enn at du deltar i debatter!

 

Nedslakting er eneste middel mot de aller fleste sykdomer i dag. Kjenner faktisk ikke til noen av de alvorlige sykdomene der det er andre tiltak en nedslakting som brukes.

Det er også slik at det er svært mange anlegg med sykdomsrestriksjoner som også opplever rømming.

Skulle gjerne fisket mer jeg men med så mye laks som skal prekeveres så blir det nok mer jobb en fisking de nærmeste månedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende BAN har et poeng, selv om det er umulig å dokumentere den ene eller andre veien.

Det rømmer helt enorme mengder fisk, så store mengder at det må by på store tap for næringen. Jeg har litt vondt for å se for meg en bedriftseier som sitter og ser på at pengene hans svømmer sin vei uten å gjøre noe med det. Enten er lederne i denne næringen elendige på det de driver med, eller så er de en gjeng banditter. Hvilken av alternativene som gjelder vet jeg ikke, men vi snakker om noen av Norges rikeste mennesker, så jeg har litt vondt for å se at de er dumme?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/09/2016 at 10:05 PM, erik said:

Det kan hende BAN har et poeng, selv om det er umulig å dokumentere den ene eller andre veien.

Det rømmer helt enorme mengder fisk, så store mengder at det må by på store tap for næringen. Jeg har litt vondt for å se for meg en bedriftseier som sitter og ser på at pengene hans svømmer sin vei uten å gjøre noe med det. Enten er lederne i denne næringen elendige på det de driver med, eller så er de en gjeng banditter. Hvilken av alternativene som gjelder vet jeg ikke, men vi snakker om noen av Norges rikeste mennesker, så jeg har litt vondt for å se at de er dumme?

Det finnes et tredje alternativ: Det koster så mye å redusere faren for at fisken rømmer at det ikke lønner seg å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den ‎16‎.‎09‎.‎2016 at 16.15, Afre skrev:

 

"I always cheer up immensely if an attack is particularly wounding because I think, well, if they attack one personally, it means they have not a single political argument left"

Margaret Thatcher (1925-2013)

Uavhengig av hvor mye man hater oppdrett: mener du virkelig at påstanden jeg svarte på, trenger å argumenteres mot? Leste du det som faktisk ble skrevet??

Hvis man ikke er kommet lengre i denne debatten enn det som ble gulpet opp der, bør man (ikke du eller konkrete personer) faktisk holde seg unna. Jeg sier "bør", da det vel fortsatt er fullt lovlig å delta uansett hvor saklig eller usaklig input man har å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎09‎.‎2016 at 21.35, BAN skrev:

 

Nedslakting er eneste middel mot de aller fleste sykdomer i dag. Kjenner faktisk ikke til noen av de alvorlige sykdomene der det er andre tiltak en nedslakting som brukes.

Det er også slik at det er svært mange anlegg med sykdomsrestriksjoner som også opplever rømming.

Skulle gjerne fisket mer jeg men med så mye laks som skal prekeveres så blir det nok mer jobb en fisking de nærmeste månedene...

Du svarer ikke på spørsmålet.

Nei, nedslakting er ikke eneste middel mot alvorlige sykdommer. Det finnes noe som heter "vaksiner". Mener du virkelig at antibiotikareduksjonen skyldes nedslakting og rømming? 

Les gjerne statistikkene først, kortversjonen er lettfattet og tydelig.

Hvordan får du redusert antibiotikabruken med 99 %, samtidig som produksjonen mer enn dobler seg, hvis du skal slakte ned eller slippe fri all fisken som blir syk?

Så spør jeg igjen: mener du virkelig at antibiotikareduksjonen skyldes nedslakting og rømming?  Kom gjerne med et konkret svar på akkurat dét, uten henvisninger til alt det andre som er galt med oppdrettsnæringen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LTPoppe skrev:

Uavhengig av hvor mye man hater oppdrett: mener du virkelig at påstanden jeg svarte på, trenger å argumenteres mot? Leste du det som faktisk ble skrevet??

Hvis man ikke er kommet lengre i denne debatten enn det som ble gulpet opp der, bør man (ikke du eller konkrete personer) faktisk holde seg unna. Jeg sier "bør", da det vel fortsatt er fullt lovlig å delta uansett hvor saklig eller usaklig input man har å bidra med.

Mener du at jeg skal offentliggjøre tall fra enkelte oppdrettere?

Kortversjonen er at det settes ut mer fisk en det de forventer å slakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den posten var konkret til Afre, ikke til deg.

Jeg mener at du skal svare konkret på det jeg spurte om, og som var utgangspunktet for nok en avsporet tråd. Ikke noe annet, det kan du ta senere. Altså: antibiotikabruk. Kan du svare konkret på akkurat det jeg spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LTPoppe skrev:

Uavhengig av hvor mye man hater oppdrett: mener du virkelig at påstanden jeg svarte på, trenger å argumenteres mot? Leste du det som faktisk ble skrevet??

Å fokusere kun på antibiotika-frihet i fiskekjøttet er en kamuflering av de andre alvorlige probleme rundt oppdrett av laks. Antibiotika i norsk laks er et ikke problem. Men trekkes stadig frem av onæringen og brukes som en knappehullsblomst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Afre skrev:

Å fokusere kun på antibiotika-frihet i fiskekjøttet er en kamuflering av de andre alvorlige probleme rundt oppdrett av laks. Antibiotika i norsk laks er et ikke problem. Men trekkes stadig frem av onæringen og brukes som en knappehullsblomst.

 

På slutten av åtti og begynnelsen av nittitallet var jeg selv med på å blande antibiotika i foret i sementblander for deretter å pøse det ut i merder. Dette ble selvsagt forbudt så snart noen begynte å stille spørsmål og i dag er det ikke lov til å selge antibiotka i kilosvis til vanlige folk.

At det ikke gjøres i dag har ikke noe med at oppdretterne har blitt mer bevisste men at lovene har blitt strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den ‎29‎.‎09‎.‎2016 at 12.38, Afre skrev:

Å fokusere kun på antibiotika-frihet i fiskekjøttet er en kamuflering av de andre alvorlige probleme rundt oppdrett av laks. Antibiotika i norsk laks er et ikke problem. Men trekkes stadig frem av onæringen og brukes som en knappehullsblomst.

 

Men du svarer jo ikke på spørsmålet!

Det handlet ikke om fokus eller andre problemer, det er antibiotika det handlet om. Jeg presiserte jo det direkte til deg.

Kan du ikke bare svare konkret på spørsmålet, så har du en drøss andre tråder du kan ta alt det andre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎09‎.‎2016 at 18.30, BAN skrev:

På slutten av åtti og begynnelsen av nittitallet var jeg selv med på å blande antibiotika i foret i sementblander for deretter å pøse det ut i merder. Dette ble selvsagt forbudt så snart noen begynte å stille spørsmål og i dag er det ikke lov til å selge antibiotka i kilosvis til vanlige folk.

At det ikke gjøres i dag har ikke noe med at oppdretterne har blitt mer bevisste men at lovene har blitt strengere.

 

Når det gjelder årsaker til reduksjonen, så glemmer du den lille detaljen som heter "vaksiner". Dette burde du som aktiv debattant og ex-oppdretter ha fått med deg.

Siden avsporinger er folkesport her inne: det ironiske er at det faktisk selges kilovis med antibiotika - til folk flest! Riktignok ikke åpent over disk, men det vet jo de fleste av oss.

Vi pumper i oss 143 mg/kg (Italia vinner med 176g). Laksen får ca. 0,37 mg, mens Dagros og venane hennes tilgodeses med 3,8 mg. (Jeg er usikker på om 3,8 er inkludert biomassen fisk (laks).)

I Norge blir 85 prosent av alt antibiotikum brukt direkte til folk, 14 prosent blir brukt i norsk kjøtt- og melkeproduksjon, 1,0 prosent blir brukt i oppdrettsnæringa.

Man kan spørre seg hvor loven burde vært strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, LTPoppe skrev:

 

Når det gjelder årsaker til reduksjonen, så glemmer du den lille detaljen som heter "vaksiner". Dette burde du som aktiv debattant og ex-oppdretter ha fått med deg.

Siden avsporinger er folkesport her inne: det ironiske er at det faktisk selges kilovis med antibiotika - til folk flest! Riktignok ikke åpent over disk, men det vet jo de fleste av oss.

Vi pumper i oss 143 mg/kg (Italia vinner med 176g). Laksen får ca. 0,37 mg, mens Dagros og venane hennes tilgodeses med 3,8 mg. (Jeg er usikker på om 3,8 er inkludert biomassen fisk (laks).)

I Norge blir 85 prosent av alt antibiotikum brukt direkte til folk, 14 prosent blir brukt i norsk kjøtt- og melkeproduksjon, 1,0 prosent blir brukt i oppdrettsnæringa.

Man kan spørre seg hvor loven burde vært strengere.

Forbruket av antibiotika på folk er selvsagt helt hinsides all fornuft og vi kommer til å gå på en smell om ikke mange årene.

 

Har ikke glemt vaksiner. Ved å lese CV´n til laks som er i GAP systemet så ser man at det er snakk om ganske mange vaksiner som brukes i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, men da får du også skrive det. 

I din tekst "At det ikke gjøres i dag har ikke noe med at oppdretterne har blitt mer bevisste men at lovene har blitt strengere" er ikke vaksiner bare er glemt, det er ikke engang et tema at årsaken er noe annet enn lovtvang.

Presisjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.