Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til pilkestikker ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei fisket noen få ganger på isen som liten. Mest med pimpel stikke. Keen på å ta opp isfisket i år ,)

Noen som har tips om noen bra steder å stikker jeg burde kjøpe ? Planen er å fiske med drop shot rig å pimpel å muligens agn. 

Takk til alle som svarer kanskje vi sees på isen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bonavar skrev:

Hei fisket noen få ganger på isen som liten. Mest med pimpel stikke. Keen på å ta opp isfisket i år ,)

Noen som har tips om noen bra steder å stikker jeg burde kjøpe ? Planen er å fiske med drop shot rig å pimpel å muligens agn. 

Takk til alle som svarer kanskje vi sees på isen :P 

Jeg bruker å dra til Landøsjøen i Sverige rundt Krokom området. Der er det STOR røye. Om du tar røye der, så er den ganske sikkert over kiloen. Derfor er det lurt å ha en liten stang i stedet for en liten stikke. På landøen kan du ta røye, ørret, sik, harr, lake, kanadarøye og gjedde.

Muligheter for å campe der, men da må man ha med egen vogn/telt. Den store tingen der er mormyska. Landøen er bra på siste isen( når isen begynner å bli tynn). :) 

Om du mener i Norge er ikke jeg nok på isen for å anbefale noe stort. Men Skitt fiske! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den er utstyrt med snellefeste (og ei pussig snelle som er montert feil vei). På bildet sitter stangringene vinkelrett på snellefestet. Det er som regel ikke gunstig. Mulig klingen kan vris i forhold til håntaket, men om den ikke kan det vil jeg si at stikka er mer eller mindre ubrukelig.

Noe som heller ikke kommer frem av et bilde på nett er stivhet og aksjon. Var jeg deg ville jeg heller gått i butikk å handla. Slike stikker koster jo bare småpenger like vel, og da veit du hva du kjøper. Er ikke billig om det er ubrukelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bonavar skrev:

Hvor lange stenger bruker dere om dere ikke kjører på med pimpel stikke ?

Den stikka hær så fristende ut. 

http://hobbyfiske.no/produkt/abu-16-pimpel-2-stikke-tradisjonell-type-1044737/

Hmm. Jeg bruker lengre stenger. Jeg bruker en halv meter lang stang med haspelsnelle. Jeg elsker kikkhullfiske på isen, for da ser man om fisken biter. :) 

Om man gjør det kan det gi resultater!

Nederst er det et bilde av en fin sik som jeg tok med kikkhullfiske(det var faktisk min første sik).

Håper du ikke tar mine tips for gitt. :)

 

Sik.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Titanic skrev:

Hmm. Jeg bruker lengre stenger. Jeg bruker en halv meter lang stang med haspelsnelle. Jeg elsker kikkhullfiske på isen, for da ser man om fisken biter. :) 

Om man gjør det kan det gi resultater!

Nederst er det et bilde av en fin sik som jeg tok med kikkhullfiske(det var faktisk min første sik).

Håper du ikke tar mine tips for gitt. :)

 

Sik.jpg

Neida jeg lytter ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mekker stort sett stikkene mine sjøl av knekte stenger. Med sag, smeltelim og en taperull kommer du langt. Om du mangler emner kan du stikke innom en lokal fiskeutstyrsforetning å høre om det står noen "vrak" i en krok som du kan få. Kan være lurt å melde interesse rett før varetelling i romjula og hente første åpningsdagen etter jul. 

Om du ikke gidder det så får du stikker i kompositt til 150,- Stikka fra ABU har plastklinge og er etter mitt syn dyr og dårlig, men den har vert brukt i mange år av mange så det er sikkert folk som mener den er genial..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maritim skrev:

Jeg mekker stort sett stikkene mine sjøl av knekte stenger. Med sag, smeltelim og en taperull kommer du langt. Om du mangler emner kan du stikke innom en lokal fiskeutstyrsforetning å høre om det står noen "vrak" i en krok som du kan få. Kan være lurt å melde interesse rett før varetelling i romjula og hente første åpningsdagen etter jul. 

Om du ikke gidder det så får du stikker i kompositt til 150,- Stikka fra ABU har plastklinge og er etter mitt syn dyr og dårlig, men den har vert brukt i mange år av mange så det er sikkert folk som mener den er genial..

Takk for tips men ingen planer om å lage meg egen pilkestang ,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, aner ikke hvordan den stangen du linker til på ebay er, og såvidt jeg kan se så er det bare stangen og ikke snelle som følger med.

Har ikke fisket mye på isen før, men de få gangene jeg har vært med på det har jeg vært veldig fornøyd med Skogseidstikka Light. Kjøpte 2stk sånne for ett par måneder siden etter å ha lånt av en venn før. Tror jeg betalte ca 100kr stangen hos Avkroken fiske. De hadde bare multiplikator versjonen av stangen når jeg kjøpte, men klippet av trigger/pistolgrepet på den ene, sånn at jeg hadde en til haspel også.
Har også brukt skogseidstikka light til litt bryggemeite nå i sommer, jeg syntes at det var en stang som det var gøyt å få fisk på.

Det er jo en ganske "myk" stang(har ikke noe bedre måte å forklare stangen på), og har aldri fisket med drop shot rig før så vet ikke hvordan det går sammen, har bare brukt agn når jeg har brukt den stangen selv.

Men det kommer vel an på hvor og hva du skal fiske etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎09‎.‎2016 at 10.05, Bonavar skrev:

Nei, kanskje. Jeg bruker en Rapala Squall stang og snelle til isfiske. Bruker faktisk samme stang og snelle til å fiske kutling og annen liten fisk. Kan helt klart anbefale den, men festet til snella er ikke på topp, så anbefaler å bruke gaffateip på den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Titanic skrev:

Nei, kanskje. Jeg bruker en Rapala Squall stang og snelle til isfiske. Bruker faktisk samme stang og snelle til å fiske kutling og annen liten fisk. Kan helt klart anbefale den, men festet til snella er ikke på topp, så anbefaler å bruke gaffateip på den. :) 

Bestilt med noen nye pimpel stikker i Norge. Men også keen på noe større derfor jeg slang inn en bestilling på denne også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bonavar skrev:

Bestilt med noen nye pimpel stikker i Norge. Men også keen på noe større derfor jeg slang inn en bestilling på denne også :) 

Ja, det synes jeg er bra! :) 

Kan du anbefale noen pimpelstikker som du mener er veldig bra? Pris spiller ingen rolle for meg. Har mange gamle stikket til mormyska osv. Jeg er ikke noe interessert i ABU stenger/stikker, selv om noen av dem er ganske fine å ha. :) 

Håper på gode svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Titanic skrev:

Ja, det synes jeg er bra! :) 

Kan du anbefale noen pimpelstikker som du mener er veldig bra? Pris spiller ingen rolle for meg. Har mange gamle stikket til mormyska osv. Jeg er ikke noe interessert i ABU stenger/stikker, selv om noen av dem er ganske fine å ha. :) 

Håper på gode svar! :) 

Beklager så mye har ikke vert på isen på mange år. Det gjelder jo å velge en pimpel stikke som du synes er god i din håndflate da ,)

Noen liker kork grep mens andre liker plast eller gummi. Så det gjelder jo å velge en stikke som passer din hånd å fiske stil.. 

Gleder meg bare til vinteren jeg nå. Vert en dårlig sesong for meg i år. Så i vinter skal jeg fanken meg ta igjen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.