Gå til innhold
Fiskersiden

Fange østers i Rogaland


Jx1990
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, Jx1990 skrev:

Hei,

Lurte på om noen har peiling her hvor det går an å fange østers i Rogaland (Stavanger-Egersund område)

 

Setter pris om noen ville hjulpet meg

Takk :)

Hei.

Jeg har dessverre ingen tips til deg lokalt, men jeg kan fortelle litt om hvordan det er i Oslofjorden. 

Her har østersbestanden økt dramatisk de siste åra.

Jeg har gått å vassa i fjæra her siden begynnelsen av 90' tallet (flytta hit i 91') hovedsakelig på jakt etter sjøørreten. Jeg har også "alltid" vert glad i østers. Det gikk mange år før jeg så levende østers der jeg gikk.

Husker for noen år siden at det kom en bekymringsmelding om at stillehavsøstersen hadde etablert seg i området og økte svært raskt i antall. Grunnen var etter all sannsynlighet larver som fulgte med i balastvannet i frakteskip. Fra jeg hørte dette til jeg så de første eksemplarene i indre oslofjord gikk det noen år, men nå er de over allt.

Stillehavsøstersen stortrivdes og spredte seg. Den vokser fort, blir veldig stor og trives på samme sted som vår norske flatøsters. Bekymringen var, og er at den kan utkonkurrere originalen. Det trur jeg er en riktig antagelse. 

Men.., det som trolig også har skjedd disse åra, er at norsk flatøsters har fått bedre kår. Høyere sjøtempraturer har sine "up sides" også :) Så, samtidig med at den lokale flatøstersen trives bedre enn på svært lenge, så er det introdusert en ny østersart som også stortrives.

Reint egoistisk som østerselsker er jo dette gode nyheter, den "importerte" østersen smaker like bra som flatøstersen, men for den norske flatøstersen er det trolig dårlig nytt.

Østerslarvene kan sette seg rett på berget. Da er de som regel umulige å få løs. Men østersen kan også vokse på grus og skjellbanker, da er de greie å høste. For å få en oversikt over bestanden der du bor vil en vannkikkert, båt og en makker være en stor fordel. Uten blir det å lete de dagene fjorden ligger stille. Sjekk ut strømsatte sund i forbindelse med skjermede (gjerne sørvendte) poller. Jeg har opplevd å plukke de tørt på fjære sjø (Tjøme) men som regel ligger de litt dypere og en type hov er nødvendig. Gjerne en slik som brukes til krabber. Jeg har også brukt en vanlig melsikt ducktapet til et langt hovskaft som en "turløsning" men det aller beste er nok å ta på dykkermaske og svømmeføtter (våtdrakt). Grunnen til det er at fra overflaten ser du ikke om østersen er død eller levende, og sikten er ikke alltid allverden, så det kan bli til at en plukker en del døde skjell per levende. Dykker du går det m.a.o. raskere.

Jeg er sikker på at du finner om du leter!

Skitt østersjakt!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.