Gå til innhold
Fiskersiden

GT51M-TM 500w vs 600w


Sveian61
 Share

Recommended Posts

Effekt (watt) er egentlig ikke veldig interessant når vi snakker om chirp. Årsaken henger sammen med pulslengde. Med tradisjonelt ekkolodd, er det tre måter å forbedre hvor dypt man kan se bunnen. Øke pulslengden, øke effekten, øke følsomheten. Ulempen med å øke følsomheten for mye er at man ser mye man kanskje ikke ønsker å se, det som ofte kalles støy. Ulempen med å øke pulslengden er at man reduserer oppløsningen i ekkoloddsignalet, dvs målseperasjonen blir dårligere og små mål  vises ikke. Da gjenstår effekten, så høy effekt gir stor evne til å vise ting på større dybde.

Med chirp er i høy grad målseperasjonen gitt av bredden på frekvensbåndet, ikke av pulslengden i det enkelte ping i sveipet. Man kan altså øke pulslengden uten at man mister muligheten til å se mindre fisk, eller uten at man mister muligheten til å skille fisk som står tett.

Oppsummert så er det bare en mulighet for å svare på spørsmålet, nemlig ved å prøve begge under like forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sveian61 said:

Hei , ser jeg ikke var helt konsistent med spørsmålet.

Ett av ekkoloddene jeg vurderer er echoMAPCHIRP: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/marine/kartplottere-med-ekkolodd/echomap-chirp-72sv/prod529883.html som kun har en "overføringskraft" på 500W mot svingerens maksimale 600W. Hvor mye dybde på fiskedeteksjon taper jeg kontra GPSMAP 7407xsv: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/marine/kartplottere-med-ekkolodd/gpsmap-7407xsv/prod169213.html som yter opp til 1kW?

Endret av Sveian61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på effekten vil forskjellen være svært liten. Men GPSMap har mer avanserte innstillingsmuligheter enn EchoMap. Særlig varianten av TVG, time variable gain, er bedre på GPSMap. Jeg har ikke prøvd de siste utgavene men regner med at forskjellen er den samme som før. (Det bør support kunne bekrefte/ avkrefte.) Den forskjellen er større enn effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.