Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske metoder efter torsk/sej/lyr - Pirk/Trolling/Agn


Dansk-fiskeren
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Vi var en tur ved Hardangerfjorden i Maj, hvor vi desværre ikke fangede noget (fiskede non-stop i 3 dage). Den eneste metode vi prøvede var at pirke, med både tungt og let grej, og med og uden ophænger.

Vi har nu bestilte en tur mere her i midt oktober og håber på at få en bedre fangst end sidst. Vi tænker umildbart at prøve at pirke igen, men hvis det heller ikke virker denne her gang, hvilke metoder vil i så anbefale? Måske trolling eller agn fiske? Vi er primært ude efter arter som torsk/sej/lyr/lange/brosme/havkat. Ps. så har vi ingen downrigger eller ekkolodder til rådighed...

Alle gode råd/ideer er velkomne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke særlig kjent i området, men jeg vil tro at første bud er å undersøke dybdekart og finne potensielle plasser før man drar er et godt tips. da mener jeg potensielt bra plasser for de artene dere vil få.

for lyr f.eks vil det lønne seg å finne grunner ute i fjorden, halvbratte til bratte kanter nærme land med kort vei til dypere vann.

til lyr og sei ville satset på å sveive jigg opp og ned i vannet istedenfor pilk. men pilk kan selvfølgelig funke. det viktige er nok å sette fart på greiene. troling med wobblere langs dypkanter og grunner vil også funke bra til lyren. rapala magnum 14 og 18cm, x-rap deep 16cm og lignende er bra saker.

til brosme og lange er det agnfiske ved bunn og noen meter opp som er tingen. tror ikke det skal være vanskelig å få brosme etter rapportene fra vestlandet her på forumet å dømme.

ellers så vil jeg slå et slag for å være litt mijøvennlig, når dere først er på de kanter; fisk gjerne opp noen rømte oppdrettsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej puderhunden.

Mange tak for de gode tips! Jeg vil gå ud og købe nogle jigs og et par store wobler!

De wobler du forslår, går ca på en dybde af 6-9 meter - er det dybt nok til lyr/sej eller er det bedre at komme længere ned? Med fx 50 gram bly på linen 5 meter foran wobleren?

Hvilke arter tror du der er største sansynlighed for at fange i hardangerfjorden på den årstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.9.2016 at 10.13, Dansk-fiskeren skrev:

Hej puderhunden.

Mange tak for de gode tips! Jeg vil gå ud og købe nogle jigs og et par store wobler!

De wobler du forslår, går ca på en dybde af 6-9 meter - er det dybt nok til lyr/sej eller er det bedre at komme længere ned? Med fx 50 gram bly på linen 5 meter foran wobleren?

Hvilke arter tror du der er største sansynlighed for at fange i hardangerfjorden på den årstid?

jeg har mest erfaring med å dorge etter lyr med de nevnte wobblerne. da har de gått i passe dybde. akkurat dybden kan det jo lønne seg å variere til en finner ut hva som er dagens dybde. lyren angriper oftest nedenfra og det varierer med lysforhold og annet hvor høyt i vannet den vil svømme for å ta et bytte. noen ganger vil wobblere som går 2-4m ned også funke.

jeg tror nok ofte at man litt dypere og lenger ut fra land/dypkantene for å treffe på den større seien. kanskje dypere enn 10m og da vil nok dyprigg/bom med søkke være tingen.

jeg har ikke mye erfaring med fiske i hardangerfjord, så egentlig vil andre kunne svare bedre på spm dine. men på generell basis vil alle arter som liker litt kaldere vann enn sommertemperatur begynne å bli mer aktuelle nå i oktober. ulike flyndrer, torsk, lyr, sei og en rekke arter(småhaier, skater, og havål) som tar best på agn vil kunne være aktuelt i oktober.

og som sagt hvis det vanker en storm eller to så er det bare å øse opp den rømte oppdrettsfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.