Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av utstyr. Deres erfaringer og tips.


VALDEMAR
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg er ivrig fisker fra før men har fisket for det meste fra land og i elver. Nylig har vi skaffet oss en tidligere LOS båt og nå er planen å starte med havfiske. Så nå skal det handles utstyr ;0). Jeg skal gå til innkjøp av to stenger og to sneller. Det er salg i min lokale butikk og jeg kan velge mellom følgende:

Daiwa Segate 40H 1500kr

Okuma Cortez CZ12CS 1000kr eller Solterra 20II 1750kr

Tica Seawavw SWP16N 1100kr

 

Daiwa sealine xtream 30-50 lbs 600kr eller Saltist 30-50lbs 1250kr

Okuma soltera 30lbs 750kr

Mustad lofoten 30lbs 800kr

Elbe langesund 50lbs 500kr

 

Eller pakkeløsning Penn Squall 50 Lever Drag/Penn Squall Boat 7' 50/30lbs 2400kr

 

Hvilke produkter hadde dere valgt eller styrt unna og hvorfor? Er det bedre løsninger som blir åpenbart bedre. Skal man gå for en sneller som har størst max drag? Er villig til å invistere rundt 4500kr men kan tøye grense dersom det er alternativer som kommer til å bli betraktelig bedre om man invisterer litt til. Taknemmelig til alle som kommer med tips eller deler sine tanker. Tenker at en diskusjon blir nyttig for alle nybegynnere her. Takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye smak og behag her. 

Personlig har jeg en Okuma Cortez CZ12CS og Okuma solterra 30lbs. Har ikke hatt noen problemer med det, stangen er skuddsikker og behagelig. Kan bli litt myk i tuppen i noen tilfeller og det gjenspeiler seg i dårlig følsomhet på små fisk. Eller finspiste arter.  Men har masse løftekraft på stor fisk (20+ og oppover, ingen problem)  , snellen er ok men har kun høygir så man må pumpe inn fisken. Noen foretrekker og vinsje på lavgir. 

Gått mange kilometer og dradd mye fisk for min del. De øvrige stenger og sneller kan noen andre som har brukt uttale seg om :-) 

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 ib høres veldig mye ut. Tror du skal gå for ei progressiv stang opp til 30 ib eller mindre.  

Det bedre å kjøpe for lett utstyr enn for tungt første gang. Dessuten blir vekten mindre og mer letthåndterlig.

Mange velger for tykk braid. Tynn braid gjør at du kan bruke letter søkker uten å miste kontakten med bunn eller fisk som napper. Fordelen med tynnere braid er at du også kan velge mindre sneller og fremdeles beholder linekapasiteten.

2speed-sneller med Level drag er kanskje å foretrekke. Bedre kontroll på bremsen er en fordel hvis fisken velger å stupe ned mot dypet. Hvorvidt du trenger ei standup-stang kommer an på om du bruker belte eller ei. Da må du ha et krysspor i enden av holken. Men pass på at det ikke blir for langt frem til holken foran snella. Holken foran bør være så lang at du får plass til begge hender uten å stå med krum rygg. hele dagen.

Du hadde ganske høyt budsjett, så du skal klare å finne utstyr av god kvalitet som passer deg og holder mange år med mishandling. :lol:.

Når du først skal bla opp 4500K for utstyr må du ha holdt i det før du bestemmer deg.

Jeg ville valgt å putte mest penger i snella enn stanga. 3K for snelle og 1.5K for stang skulle gi en bra fordeling når det gjelder pris.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine matte kunnskaper sier at 3K for en snelle og 1.5K for en stang kommer seg på 9K for 2 sett. Noe som blir 2 ganger budsjettet.

Jeg har selv Okuma Cortez snella som nevnes. Og den har litt høy utveksling, Men ellers en fantastisk snelle til prisen. Selv foretrekker jeg, som mange andre en snelle med lever drag.
2 speed sneller har sine fordeler, men også ulemper. De er ofte store og tunge i pris sjiktet for ditt budsjett. Du kan jo vurdere Shimano TLD 15 eller 20. Eller Lawson GTR 15.

Av stenger er også Lawson en god kandidat. f.eks Lawson offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, stranger79 skrev:

Det er mye smak og behag her. 

Personlig har jeg en Okuma Cortez CZ12CS og Okuma solterra 30lbs. Har ikke hatt noen problemer med det, stangen er skuddsikker og behagelig. Kan bli litt myk i tuppen i noen tilfeller og det gjenspeiler seg i dårlig følsomhet på små fisk. Eller finspiste arter.  Men har masse løftekraft på stor fisk (20+ og oppover, ingen problem)  , snellen er ok men har kun høygir så man må pumpe inn fisken. Noen foretrekker og vinsje på lavgir. 

Gått mange kilometer og dradd mye fisk for min del. De øvrige stenger og sneller kan noen andre som har brukt uttale seg om :-) 

Hei og takk for dine erfaringer. Jeg har lest litt mer om stengene som jeg kan velge mellom og valget står mellom Daiwa sealine x-treme eller Okuma Solterra. Hvilken av de er best? Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Potemkin skrev:

50 ib høres veldig mye ut. Tror du skal gå for ei progressiv stang opp til 30 ib eller mindre.  

Det bedre å kjøpe for lett utstyr enn for tungt første gang. Dessuten blir vekten mindre og mer letthåndterlig.

Mange velger for tykk braid. Tynn braid gjør at du kan bruke letter søkker uten å miste kontakten med bunn eller fisk som napper. Fordelen med tynnere braid er at du også kan velge mindre sneller og fremdeles beholder linekapasiteten.

2speed-sneller med Level drag er kanskje å foretrekke. Bedre kontroll på bremsen er en fordel hvis fisken velger å stupe ned mot dypet. Hvorvidt du trenger ei standup-stang kommer an på om du bruker belte eller ei. Da må du ha et krysspor i enden av holken. Men pass på at det ikke blir for langt frem til holken foran snella. Holken foran bør være så lang at du får plass til begge hender uten å stå med krum rygg. hele dagen.

Du hadde ganske høyt budsjett, så du skal klare å finne utstyr av god kvalitet som passer deg og holder mange år med mishandling. :lol:.

Når du først skal bla opp 4500K for utstyr må du ha holdt i det før du bestemmer deg.

Jeg ville valgt å putte mest penger i snella enn stanga. 3K for snelle og 1.5K for stang skulle gi en bra fordeling når det gjelder pris.

 

 

Hei og takk for dine erfaringer. Jeg har lest litt mer om stengene som jeg kan velge mellom og valget står mellom Daiwa sealine x-treme eller Okuma Solterra. Hvilken av de er best? Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VALDEMAR skrev:

Hei og takk for dine erfaringer. Jeg har lest litt mer om stengene som jeg kan velge mellom og valget står mellom Daiwa sealine x-treme eller Okuma Solterra. Hvilken av de er best? Takk for svaret.

Jeg har en Daiwa Saltist Interline 30 lbs som er lignende Extreme, men vet ikke helt om det er 100% samme stangen. Lakkeringen er hvertfall forskjellig. Den er mer følsom, dårligere på større fisk ( mangler ryggrad) Og er det veldig kaldt fryser stangen innvendig. Mellom dem synes jeg faktisk solterra er en bedre stang til "vanlig havfiske". 

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.10.2016 at 8.50, Rage skrev:

Mitt første spørsmål er - hva skal du fiske etter? Skal du fiske dypt? Tungt? Stort?

Litt lettere og komme med innspill til innkjøp av utstyr når en vet hva det skal brukes til. :)

Hei.

Tenkte å starte med en allround havfiskestang. Det blir nok torsk til å begynne med, men kommer til å utvide etterhvert. Tenker å starte i klassen opp til 20 kg. Har egentlig tenkt på okuma sine stenger og sneller som utgangspunt (soltera fstang og snelle / soltera fstang og cortez snelle). Takker for alle tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.